کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه‌ تمایز آن با سایر موادغذایی ترکیب کامل پروتئینی آن و مواد مهم موجود در آن است.

تخم مرغ را تا چه مدتی می توان در یخچال نگهداری کرد؟

سلامت نیوز:کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه‌ تمایز آن با سایر موادغذایی ترکیب کامل پروتئینی آن و مواد مهم موجود در آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مریم اسدی  درباره اهمیت مصرف تخم مرغ گفت: تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین ویژگی‌های تخم‌مرغ و وجه‌تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب کامل پروتئینی آن و مواد مهم موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید کم انرژی است که مصرف آن بویژه در صبحانه به لاغری کمک می‌کند، افزود: امروزه ثابت شده است مزایا و نقش تخم‌مرغ در سلامتی بدن به قدری است که نباید آن را از رژیم غذایی بدلیل نقش آن در تکامل مغز جنین و نوزاد، پیشگیری از آلزایمر متداول در کهنسالی، تقویت سیستم عصبی و حافظه و کمک به سلامت قلب و عروق حذف کرد.

اسدی با بیان اینکه ۱۰۰درصد ویتامین‌های محلول در چربی و ۷۰ تا ۸۰ درصد ویتامین‌های محلول در آب، همگی در زرده تخم‌مرغ وجود دارد، خاطرنشان کرد: سفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین و بسیاری از مواد معدنی است.

وی با بیان اینکه عمده چربی تخم‌مرغ از نوع غیراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد، گفت: در حقیقت پروتئین تخم‌مرغ چنان از کیفیت بالایی برخوردار است که به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین‌ها استفاده می‌شود.


اسدی گفت: متاسفانه در دهه‌های گذشته تخم‌مرغ جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است؛ زیرا تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش می‌یابد و در نتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. امروزه مطالعات بسیار متعدد ثابت کرده‌اند که مصرف تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نشده بلکه می‌تواند برای قلب نیز می‌تواند مفید و موثر باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان اینکه مصرف تخم‌مرغ به زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و بزرگسالان سالم و در دوران پس از بیماری توصیه اکید می‌شود، گفت: خوردن یک تخم‌مرغ در روز در این افراد بلامانع است.

وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ دارای حداقل ۱۳ نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری بدن است، تصریح کرد: در نگهداری تخم‌مرغ نکاتی لازم است که مطلوب است به آن توجه شود. پس از خرید تخم‌مرغ آن را باید به یخچال منتقل کرد. تخم‌مرغ را می‌توان به مدت چهار هفته در یخچال نگهداری کرد.

اسدی با اشاره به اینکه بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ در یخچال صفر و تا چهار درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۸۵ درصد است، افزود: گرمای بیش از حد باعث تسریع کاهش کیفیت تخم‌مرغ و در نتیجه مخلوط شدن زرده و سفیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ‌ها را برای نگهداری شست‌وشو نکنید، افزود: راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته، باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد. تخم‌مرغ دارای روزنه‌های بسیاری در سطح پوسته خود است و از این طریق قادر است بو یا آلودگی احتمالی سایر مواد غذایی را به خود جذب کند. جهت جلوگیری از این امر بهتر است تخم‌مرغ‌ها را به صورت بسته‌بندی شده خریداری و در یخچال نگهداری کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان با بیان اینکه از مصرف تخم‌مرغ‌های خام به علت احتمال وجود آلودگی و ایجاد مسمومیت غذایی بپرهیزید، اظهار کرد: آب‌پز کردن از بهترین روش‌های طبخ تخم‌مرغ است. پوسته تخم‌مرغ آب‌پز تازه، هنگام پوست کندن از سفیده به سختی جدا می‌شود و این در حالیست که تخم‌مرغی که کهنه باشد پوست کندن آن به سهولت انجام می‌شود. یکی از نشانه‌های تازگی تخم‌مرغ پخته آن است که زرده در مرکز سفیده قرار دارد، اما در تخم‌مرغ کهنه زرده در کنار پوسته واقع شده است. 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha