دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 196258

یک روان‌شناس کودک گفت: مهم‌ترین نوع نگرانی که به کودکان منتقل می‌شود زمانی است که کودکان احساس‌های مثبت و عاشقانه را در والدین مشاهده نمی‌کنند.

کودکان را بی‌مورد نگران نکنید

سلامت نیوز: یک روان‌شناس کودک گفت: مهم‌ترین نوع نگرانی که به کودکان منتقل می‌شود زمانی است که کودکان احساس‌های مثبت و عاشقانه را در والدین مشاهده نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، علی راکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نگرانی کودکان نسبت به آینده به دو شکل مثبت و منفی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: نگرانی‌های مثبت بیشتر با یک هدف مثبت ایجاد می‌شود و نگرانی‌های منفی معمولاً ناشی از صحبت‌های والدین است.

 وی با بیان اینکه نگرانی‌های منفی ممکن است به دلیل نگرانی‌ها و مشکلات والدین با هم ایجاد شود، ادامه داد: یکی از راه‌های پیشگیری از ایجاد نگرانی عدم استفاده والدین از کلمات و گفتارهایی است که در کودک حس نگرانی ایجاد می‌کند. والدین نباید نگرانی‌های خود را به کودکان نشان دهند.

این روان‌شناس کودک با اشاره به اینکه گاهی این نگرانی‌ها حتی ممکن است نتیجه سخت‌گیری‌های بیش‌ازحد والدین باشد، تصریح کرد: مشکلات والدین نباید در کودک احساس نگرانی ایجاد کنند زیرا کودکان دوست دارند شاهد این باشند که والدین همدیگر را دوست داشته باشند. مهم‌ترین نوع نگرانی که به کودکان منتقل می‌شود زمانی است که کودکان احساس‌های مثبت و عاشقانه را در والدین مشاهده نمی‌کنند.

راکی ادامه داد: کودکان والدین را مراقبین خود می‌دانند و زمانی که مشاهده کنند این مراقبین آرامش ندارند نگران می‌شوند، البته گاهی نگرانی‌های کودک به عنوان یک دغدغه محسوب می‌شود و دغدغه یک نگرانی مثبت است و نباید تمامی نگرانی‌های کودک را منفی دانست.

وی با بیان اینکه ایجاد احساس‌ منفی در کودکان نگرانی در خصوص آینده را برای آن‌ها افزایش می‌دهد، ادامه داد: صحبت‌هایی مانند اینکه "اگر درس نخوانی به هیچ جا نمی‌رسی" منجر به ایجاد نگرانی‌های بی‌مورد در کودکان می‌شود.

این روان‌شناس کودک خاطرنشان کرد: احساس نگرانی بی‌مورد به راحتی در ذهن کودکان پاک نمی‌شود و باید والدین مراقب رفتار خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha