دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 196261

قبلا به دیابت نوع یک، دیابت نوجوانی می گفتند. این نوع دیابت زمانی گسترش پیدا می کند که پانکراس، دیگر توان تولید انسولین ندارد. والدین باید با نشانه های این بیماری آشنا باشند تا تشخیص دهند که فرزندشان تحت تاثیر این بیماری است یا خیر.

نشانه های خطر دیابت نوع 1 در کودکان

سلامت نیوز: قبلا به دیابت نوع یک، دیابت نوجوانی می گفتند. این نوع دیابت زمانی گسترش پیدا می کند که پانکراس، دیگر توان تولید انسولین ندارد. والدین باید با نشانه های این بیماری آشنا باشند تا تشخیص دهند که فرزندشان تحت تاثیر این بیماری است یا خیر.

دیابت نوع 1 چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، همانطور که گفتیم، این نوع دیابت زمانی پدیدار می شود که پانکراس دیگر توانایی تولید انسولین را ندارد، هورمون ضروری که به قند خون ( گلوکز ) اجازه می دهد وارد سلول ها شود تا سلول ها از آن برای دریافت انرژی استفاده کنند. با اینکه دیابت نوع 1 ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشترین موارد تشخیص آن در نخستین دوره های رشد تا اواخر 30 سالگی تخمین زده شده است.


تشخیص دیابت نوع 1 به چه شکل است؟

اگر کودکی دارید که تشخیص داده شده به دیابت نوع 1 مبتلا است، تنها نیستید. والدین زیادی بوده اند که با چنین خبری روبرو شده اند. باید به خاطر فرزندتان قوی باشید. مسلما از خود می پرسید حالا باید چکار کنم؟ گام بعدی چیست؟
خیلی وحشتناک است که ببینی فرزندت چنین ناراحتی و دردی دارد. بعضی اوقات دیابت نوع یک بدون هیچ نشانه ای پدیدار می شود و شاید والدین، خود را به خاطر چنین اتفاقی ملامت کنند در حالی که واقعا کاری از دستشان بر نمی آمده است. با این حال دانستن نشانه های بیماری دیابت نوع 1 برای کنترلش ضروری است. علائم ابتلای یک کودک به دیابت نوع 1 این موارد هستند:

تشنگی بیش از اندازه

همینطور که بدن سعی می کند سطح کافی مایعات را حفظ کند، کودک برای پیشگیری از کم آب شدن بدن به شدت تشنه می شود.

تکرّر ادرار

وقتی سطح گلوکز شروع به بالا رفتن می کند، کلیه تلاش می کند با تکرّر و بالا بردن حجم ادرار، گلوکز اضافی را دفع کند. یک کودک شاید مجبور شود مرتب ادرار کند، گاهی هر یک ساعت یکبار. شاید متوجه شوید که کودک، جای خود را خیس می کند در حالی که قبلا چنین اتفاقی نیفتاده است. کلیه ها در طول شب نیز برای از بین بردن گلوکز اضافی در تلاش هستند.

سردرد یا تاری دید

همینطور که سطح قند خون شروع به بالا رفتن می کند و از حد خود خارج می شود، بعضی کودکان سردردهای مکرر یا دوره هایی از تار شدن دید را تجربه می کنند.

افزایش اشتها و گرسنگی

کمبود انسولین باعث می شود گلوکز در خون جمع شود و به سلول ها برای دریافت انرژی منتقل نشود. با وجود غذا خوردن ممکن است فرزندتان باز هم احساس گرسنگی کند و به خوردن ادامه دهد چون سلول ها در تلاشند انرژی مورد نیازشان را برای عملکرد درست دریافت کنند.


خستگی شدید

باز هم به دلیل اینکه سلول ها نمی توانند به مولکول های قند دسترسی پیدا کنند انرژی مورد نیازشان را دریافت نخواهند کرد و فرزندتان احساس خستگی می کند.

کاهش وزن غیرمنتظره

ممکن است بدن برای غذا دادن به سلول های گرسنه خود شروع به شکستن بافت های عضلانی و چربی ها بکند که در نتیجه والدین با کاهش وزن شدید و برنامه ریزی نشده کودکشان مواجه می شوند.

عفونت قارچی واژن در دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند

با اینکه دلایل زیادی وجود دارد که یک دختر به چنین عفونتی دچار شود، اما والدین باید بدانند که یکی از نشانه های دیابت نوع 1 می تواند پدید آمدن این عفونت ها باشد.

تغییر خلق و خو و تحریک پذیری

یک تحقیق در سال 2007 نشان داد بدرفتاری در کودکان زمانی که قند خونشان بالا می رود افزایش می یابد. البته والدین گزارش دادند زمانی هم که قند خون کاهش پیدا می کند نیز فرزندشان بداخلاقی می کند.

بعد از اینکه دیابت نوع 1 تشخیص داده شد چه کاری انجام دهیم؟

از آنجا که علاجی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد، دریافت روزانه انسولین توسط تزریق یا پمپ، محاسبه کربوهیدرات ها، چک کردن مرتب سطح قند خون، سالم غذا خوردن و حفظ وزن سالم از اجزاء حیاتی مدیریت این بیماری مزمن بلندمدت است. اگر فکر می کنید فرزندتان نشانه هایی از دیابت نوع 1 دارد، لطفا هرچه زودتر او را برای معاینه نزد دکتر ببرید. خوشبختانه این شرایط قابل کنترل است و والدین می توانند با رعایت مواردی که پزشک می گوید فرزندشان را به زندگی عادی باز گردانند. به پزشک خود اعتماد کنید و از سوال پرسیدن نترسید. با معلم فرزند خود صحبت کنید و به او بگویید که هر روز برای بیماریش چه کارهایی باید انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha