معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه علل ناباروری هم به مردان و هم به زنان و هم به طور همزمان به هردو مربوط می‌شود، گفت: این طور نیست که مطابق افکار قدیمی علت ناباروری تنها به زنان مربوط شود.

ناباروری در کارگران پمپ بنزین بالاست

سلامت نیوز:معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه علل ناباروری هم به مردان و هم به زنان و هم به طور همزمان به هردو مربوط می‌شود، گفت: این طور نیست که مطابق افکار قدیمی علت ناباروری تنها به زنان مربوط شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد وثوق  با بیان اینکه تخمین زده می‌شود در تمامی جوامع از جمله جوامع پیشرفته، در حال توسعه و عقب مانده، 15 درصد زوجین در سنین باروری با مشکل ناباروری مواجه باشند، افزود: مطالعه‌ای که اخیرا در کشور انجام شده نشان می‌دهد این درصد در کشور ما بالاتر است.

وی تصریح کرد: با توجه به این مطالعه این امکان هست که میزان ناباروری کشور ما بیشتر از میانگین جهانی آن باشد.

مردان و زنان سهم یکسانی در علل ناباروری دارند

وثوق در توضیح چرایی این موضوع، اظهار کرد: این مسئله شاید به جمعیت جوان کشور ما مربوط شود زیرا ترکیب جمعیتی کشور ایران جوان است و درصد قابل توجهی از این جمعیت جوان نیز در سنین باروری قرار دارند. این ترکیب جمعیتی موجب شده ناباروری امروزه به یکی از مشکلات جدی کشور تبدیل شود و میزان آن نسبت به جوامع دیگر بالاتر رود.

وثوق با بیان اینکه علل ناباروری هم به مردان و هم به زنان و هم به طور همزمان به هردو مربوط می‌شود، گفت: به طور کل 50 درصد علل ناباروری مردانه و 50 درصد دیگر آن زنانه است و این طور نیست که مطابق افکار قدیمی علت ناباروری تنها به زنان مربوط شود.

ناباروری در کارگران پمپ بنزین بالاست

این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی عوامل مختلفی را در ایجاد ناباروری زوجین موثر دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این عوامل مربوط به آلودگی‌های محیطی است. به طور مثال کارگران پمپ بنزین در شرایط شغلی که دارند بیشتر در معرض آلودگی با سرب قرار دارند و همین امر موجب شده ناباروری در این افراد بیشتر مشاهده شود، همچنین در افرادی که در معرض اشعه قرار دارند مانند تکنسین‌های بخش رادیولوژی و رادیوتراپی نیز موارد ناباروری زیاد مشاهده می‌شود.

معاون خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان افزود: بخشی از علل ناباروری هم به نوع تغذیه و عادت‌های اجتماعی برمی‌گردد، به طوری که ثابت شده  که سیگار، مواد مخدر و قلیان که این روزها استفاده از آن مد شده تاثیر بسزایی در ایجاد ناباروری دارد. همچنین تاثیر رژیم‌های غذایی و تاثیر استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز در ایجاد ناباروری ثابت شده است.

تاثیر "ریزگردها" در ایجاد ناباروری به اثبات نرسیده است

وثوق، آلودگی هوا را یکی دیگر از علل موثر در ناباروری عنوان کرد و افزود: در کنار همه این موارد نگرانی که امروزه وجود دارد بحث تاثیر امواج رادیویی مانند امواج گوشی‌های همراه و نیز امواج رادیویی موجود در محیط بر ایجاد ناباروری است.

وی در خصوص تاثیر ریزگردها در افزایش موارد ناباروری هم گفت: هنوز مطالعه‌ای که تاثیر ریزگردها بر ایجاد ناباروری را نشان دهد انجام نشده است، بنابراین نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر دقیق داشت، اما آنچه که ثابت شده این است که آلاینده‌های موجود در هوا مانند سرب تاثیر بسیاری در ایجاد ناباروری دارند.

ایران در زمینه درمان "ناباروری" خودکفا است

وثوق با بیان اینکه در مرکز رویان و بسیاری مراکز درمان ناباروری کشور همه امکانات لازم برای اجرای پروتکل‌های پیشرفته درمان ناباروری وجود دارد، گفت: در حال حاضر ایران به طور کامل در زمینه درمان ناباروری خودکفا شده و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور ندارد.

بسیاری از زوج‌های نابارور از دیگر کشورها برای درمان به ایران می‌آیند

وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر این روند حتی برعکس شده و بسیاری از زوج‌های نابارور از کشورهای خارجی برای درمان به ایران می‌آیند.

وثوق افزود: در حال حاضر ما هم خودکفا هستیم و هم آمادگی این را داریم که پذیرای زوج‌های نابارور از دیگر کشورهای جهان جهت درمان در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: استانداردهای ما در درمان ناباروری با استانداردها جهانی برابری می‌کند و ما قدرت رقابت با مراکز درمان ناباروری معتبر جهان را داریم و این موفقیت‌ها موجب شده تا انگیزه برای زوج‌های نابارور دیگر کشورها برای مراجعه به ایران افزایش یاید.

موفقیت مرکز رویان در درمان زوج‌های نابارور 35 تا 40 درصد است

وثوق با بیان اینکه میزان موفقیت درمان ناباروری در حال حاضر در مراکز درمانی کشور با مراکز معتبر دنیا برابری می‌کند، گفت: در برخی تکنیک‌های درمان ناباروری در مرکز رویان حتی بهتر از دیگر مراکز دنیا اقدامات لازم صورت می‌گیرد و موفقیت مرکز رویان بیشتر است.

وی تصریح کرد: در مجموع اگر تمام جمعیت زوج‌های مراجعه کننده به مرکز رویان را در نظر بگیریم و حتی زوج‌هایی که  سن بالا داشته، مشکل جدی ناباروری دارند و یا چندین بار درمانشان با شکست رو به رو شده را هم لحاظ کرده و جمعیتی را حذف نکنیم، میزان موفقیت مرکز رویان در درمان زوج‌های نابارور بین 35 تا 40 درصد است که از آمار جهانی قطعا کمتر نیست.

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه می‌تواند به قطب درمان غرب کشور تبدیل شود

وثوق در خصوص بازدید خود از مرکز درمان ناباروری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه نیز گفت: خوشبختانه با زحمات مسؤولین جهاد دانشگاهی کرمانشاه، مرکز خوب با تجهیزات و فضاهای مناسب جهت درمان ناباروری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با تامین نیروی انسانی به ایجاد بنیه لازم در این مرکز برای درمان ناباروری و انجام روش‌های پیشرفته آن کمک کنیم تا بتواند علاوه بر خدمات‌رسانی به زوج‌های نابارور استان، به بیماران استان‌های همجوار و بیماران کشور عراق نیز خدمات‌رسانی کند.

وثوق اظهار کرد: قطعا با توسعه امکانات و فضاها و نیز نیروی انسانی، این مرکز قابلیت تبدیل شدن به قطب درمان ناباروری غرب کشور را دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha