دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 196270

یک روز پس از آنکه دبیرکل خانه پرستار در اظهاراتی‌ تند، به نارضایتی تیم‌های بهداشتی و درمانی از مدیریت بر نظام سلامت کشور اشاره کرده و خواستار استعفای وزیر بهداشت شده بود، یک عضو شورای‌عالی نظام پرستاری کشور هم درخواست مشابهی را مطرح کرد.

ادامه گلایه‌های پرستاران از نظام سلامت کشور

سلامت نیوز:یک روز پس از آنکه دبیرکل خانه پرستار در اظهاراتی‌ تند، به نارضایتی تیم‌های بهداشتی و درمانی از مدیریت بر نظام سلامت کشور اشاره کرده و خواستار استعفای وزیر بهداشت شده بود، یک عضو شورای‌عالی نظام پرستاری کشور هم درخواست مشابهی را مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، محمد شریفی‌مقدم دبیركل خانه پرستار با اشاره به حجم سنگین مطالبات طرف قرارداد وزارت بهداشت اظهار داشت: سنگینی این مطالبات باعث شده كه وزارت بهداشت نتواند پاسخگوی نارضایتی پرستاران و پیراپزشكان شود و متأسفانه هیچ سیستمی نیست كه به فریاد نیروهای درمانی و بهداشتی برسد.

در همین حال، دعیر بوعذار عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری كشور نیز با اشاره به‌ نظرسنجی سازمان نظام پرستاری مبنی بر نارضایتی ۹۸ درصد جامعه پرستاری از عملكرد وزارت در حوزه پرستاری گفت: این نظرسنجی به خوبی نشان داد كه عملكرد وزارت بهداشت در راستای تأمین خواسته‌های جامعه پرستاری نیست و پرستاران به‌عنوان بدنه وزارت بهداشت و اصلی‌ترین گروه ارائه‌دهنده خدمت در حوزه سلامت از عملكرد بالاترین مقام اجرایی وزارت ناراضی هستند.

وی افزود: جامعه پرستاری امروز به‌شدت به‌دنبال برداشتن قدم‌های اجرایی است و حرف و حدیث تعامل درصورتی مورد قبول پرستاران است كه در ادامه آن تعامل به نتیجه اجرایی برسد.

بوعذار، قدم‌های معاونت پرستاری در بحث تعامل با سازمان نظام پرستاری را درحد حرف دانست و گفت: هیچ قدم اجرایی قابل طرح درمعاونت پرستاری در وزارت به چشم نمی‌خورد و پرستاران همانطور كه دبیركل خانه پرستار عنوان كرد خواستار استعفای وزیر بهداشت و درمان هستند.

بوعذار با اشاره به قانون كهنه و خاك‌خورده تعرفه‌گذاری در بایگانی وزارت بهداشت، گفت: بودجه قانون تعرفه‌گذاری باید در برنامه و بودجه وزارت بهداشت به مجلس اعلام می‌شد كه متأسفانه چنین اراده‌ای امروز در وزارت به چشم نمی‌خورد و تعامل بین وزارت بهداشت و پرستاری با توجه به تفكر پزشك سالاری حاكم بر این وزارتخانه هرگز اجرایی نخواهد شد.

·         كمبود ۲۰۰هزار پرستار؛ جبران می‌شود؟

مشكلات جامعه پرستاری تا آنجا پیش رفته كه چندی پیش معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام كرد كه كمبود ۲۰۰هزار پرستار داریم. حال معلوم نیست با نارضایتی پرستاران از ناعدالتی در سیستم درمانی كشور و دریافتی ناچیز آنها در مقایسه با درآمد پزشكان، وزارت بهداشت چگونه می‌خواهد ۲۰۰هزار پرستار جدید را تربیت كند؟

·         تعرفه اجرا نمی‌شود

اگرچه پس از اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه‌های پزشكی به یكباره رشد حدود ۲۰۰درصدی را تجربه كرد اما بیش از ۷سال است كه قانون تعرفه پرستاری اجرا نمی‌شود و بنا بر اظهارات مقامات صنفی پرستاران، اجرایی نشدن تعرفه با دستور وزیر انجام شده است. حیدرعلی عابدی عضو كمیسیون بهداشت در این‌باره می‌گوید: اگر بحث تعرفه‌گذاری پزشكی قرار است پابرجا بماند باید نگاه جدی نیز به اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری داشته باشیم. عباسعلی زالی رئیس سازمان نظام پزشكی هم می‌گوید كه «بارها اعلام كردیم جامعه پرستاری در حوزه درمان مورد ظلم واقع شده و این را نمی‌توان كتمان كرد كه مجموعه پرستاران كشور رضایت خاطر ندارند و به‌خاطر دولت خاصی هم نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha