رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از سه برابر شدن تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان خبر داد.

تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان سه برابر شده است

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از سه برابر شدن تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، معصومه ابتکار در حاشیه همایش مشترک شورای عالی استان‌ها و سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان حفاظت از محیط زیست و شورای عالی استان‌ها در گذشته گفت: این تفاهم نامه زمینه همکاری بیشتری را میان ادارات کل محیط زیست و شوراهای شهر مختلف ایجاد کرده و تاکید ما بر اجرایی کردن هر چه بیشتر این تفاهم‌نامه است.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد این تفاهم نامه ایجاد مراکز پایش مشترک میان ادارات کل محیط زیست و مدیریت شهرهای مختلف است، ادامه داد: نحوه کار این مراکز به این صورت است که میان مدیریت شهری و سازمان حفاظت از محیط زیست که مسئولیت پایش وضعیت هوا، آب، خاک و مسائل مختلف محیط زیست را به عهده دارد در این مراکز هم‌افزایی وجود داشته باشد.

ابتکار خاطرنشان کرد: این مراکز زمینه‌سازی می‌کنند تا بتوانیم با تجهیزات به روز‌تر و آزمایشگاه‌های قوی‌تر و انجام کار مشترک به هدف غایی که ارتقای کیفیت محیط زیست شهری است، برسیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وجود پایش بر خط وضعیت هوا به صورت مشترک با شهرداری‌ها در کلان‌شهرهای مختلف از جمله تهران گفت: برآیند این کار مشترک و بررسی‌های به عمل آمده به عنوان وضعیت هوا اعلام می‌شود که ما قصد داریم؛ این کار را توسعه داده و در شهرهای مختلف علاوه بر بحث وضعیت هوا، موضوع آب، فضای سبز و پارامترهای مختلف کیفیت محیط زیست شهری را در این مراکز مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم توجهی ویژه به مساله آلودگی هوا داشته است و گام‌های خوبی برای کاهش این معضل برداشته است، عنوان کرد: حذف مازوت از بیشتر نیروگاه‌های کشور که روز گذشته توسط رئیس جمهور در اراک انجام شد از جمله این اقدامات است. حذف مازوت در شرایطی اتفاق افتاد که در سال ۹۲، ۴۶ درصد از نیروگاه‌های کشور از این سوخت سنگین و آلوده کننده استفاده می‌کردند.

ابتکار اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت امکان پذیر کردن استفاده از سوخت یورو ۴ در همه کلان‌شهرهای دارای آلودگی هوا و بعضی از شهرهای بزرگ بوده است به نحوی که امروز تمام جایگاه‌های سوخت کلان‌شهر‌ها بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ را دارند که به کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها کمک شایانی کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر ارتقای استانداردهای خودروسازی در کشور عنوان کرد: ‌از سال ۹۳ اجرای استاندارد یورو ۴ را برای خودروسازان کشور اجباری کردیم و در سال جاری نیز ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری از تاریخ ۱/۷/۹۵ متوقف شد.

ابتکار خاطرنشان کرد: ‌این موتورسیکلت‌های آلایندگی بسیار بالایی داشته و با همکاری بسیار خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت از تاریخ مذکور تنها موتورسیکلت انژکتوری تولید می‌شود که گام مهمی در کاهش آلودگی هوا است و شهرداری‌ها نیز همکاری خوبی در این زمینه دارد، اما باید گام‌های بیشتری برداشته شود.

معاون رئیس جمهور افزود: با همکاری وزارت کشور، پلیس راهور ناجا و سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه معاینه فنی یکپارچه را عملیاتی کردیم، گفت: این موضوع اقدامی بسیار مهم بوده و عملا معاینه فنی امروز ملاک عمل قرار گرفته و توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود که این موضوع به کنترل خودروهای آلاینده در سطح شهر‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تصویب لایحه‌های پاک مجلس گامی مهم در این راستا بوده، اضافه کرد: در این لایحه مساله ۵ ساله بودن معاینه فنی خودرو هم حل می‌شود و پیشنهاد داده شده که زمان معاینه فنی اصلاح شود به نحوی که خودروهای شهری هر دو سال یک بار و خودروهای عمومی و دولتی هر ساله مورد معاینه فنی قرار بگیرند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امسال برش ویژه‌ای در زمینه تاکسی‌های فرسوده داشته‌ایم، عنوان کرد: تاکنون ۶۰ هزار تاکسی فرسوده در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ثبت‌نام کردند و ۲۰ هزار تاکسی نو نیز جایگزین تاکسی‌های فرسوده شدند که امیدواریم این موضوع ادامه یابد. همچنین برای اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز اقدامات مشابهی انجام شده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت اجرایی رئیس جمهور گام‌های خوبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برداشته‌ایم که این موضوع می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه مشترک میان شورای عالی استان‌ها و سازمان حفاظت از محیط زیست در بسیاری از زمینه‌ها اجرایی شده است، بیان کرد: امروزه بسیاری از شورا‌ها، کمیته یا کارگروهی مربوط به محیط زیست دارند و برنامه‌های مرتبط با محیط زیست را مصوب کردند و با وجود این تفاهمنامه شاهد اقدامات خوب بسیاری از شهرداری‌ها در خصوص محیط زیست بوده‌ایم، اما انتظار ما بیش از این است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با رئیس شورای عالی استان‌ها تفاهم کردیم که کارنامه‌ای از عملکرد این تفاهمنامه پیش از پایان دوره چهارم شورای شهر ارائه دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در همایش امروز چند شهر دیگر نیز در زمینه ایجاد مرکز پایش مشترک و مدیریت پسماند توافق کنند.

ابتکار با تاکید بر اینکه آثار تفاهمنامه مشترک میان شورای عالی استان‌ها و سازمان حفاظت از محیط زیست مشهود است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وضعیت شهر اصفهان به لحاظ میزان آلودگی هوا نسبت به گذشته متفاوت است و با اقدامات دولت از سال ۹۲ به بعد تعداد روزهای سالم در این شهر ۳ برابر شده است.

معاون رئیس جمهور در پایان بر ضرورت تقویت همکاری میان شورای شهر و سازمان محیط زیست تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha