دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 196295

اگرچه در سال‌های گذشته آلودگی شدید هوای پایتخت بیشترین توجه را به خود جلب کرده بود، اما در همین سال‌ها وضع صوتی این کلانشهر هم چندان شرایط مناسبی نداشت.

بیشترین آلودگی صوتی در کجای تهران است؟

سلامت نیوز: اگرچه در سال‌های گذشته آلودگی شدید هوای پایتخت بیشترین توجه را به خود جلب کرده بود، اما در همین سال‌ها وضع صوتی این کلانشهر هم چندان شرایط مناسبی نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، آبان ‌ماه‌ سال گذشته بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای مقابله با این معضل، برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی را تصویب کردند؛ اما مطابق ادعای رئیس کمیته عمران شورای شهر، تلاش‌های یک‌ سال گذشته تأثیر چندانی نداشتند و «آلودگی صوتی پایتخت در حال حاضر در وضع اضطرار قرار دارد.»

اقبال شاکری به آخرین وضع آلودگی پایتخت و اجرایی‌شدن مصوبه صوت که آبان ‌سال گذشته در صحن شورا به تصویب رسید، اشاره کرد و گفت: «کمیته پایش آلودگی صوتی از زمان تصویب برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی که آبان ماه‌ سال ۹۴ بوده تاکنون دو جلسه داشته است که دو موضوع در این کمیته در حال بررسی است.»

این عضو شورای شهر ادامه داد: «تهیه دستورالعمل برای مراکز معاینه فنی برای تست آزمون صدای خودرو‌ها و بررسی موضوع تعیین حریم صوتی بزرگراه‌ها برای اعمال در مقررات شهرسازی دو موضوعی است که در حال بررسی و اقدام در کمیته پایش است.»

شاکری با بیان این‌که منطقه ۹ تا ۲۰ بیشترین آلودگی صوتی را در پایتخت دارند، افزود: «منطقه ۹ بیشترین آلودگی صوتی در مناطق تهران را دارد به همین دلیل مجددا پیشنهاداتی درخصوص فرودگاه مهرآباد در این جلسات ارایه شده است.» رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تأکید بر این‌که وضع آلودگی صوتی پایتخت در وضع اضطرار قرار دارد، گفت: «اصلی‌ترین عامل آلودگی صوتی در تهران موتورسیکلت‌ها هستند.»

مصوبه ‌سال گذشته شورای شهر چه بود؟

آبان‌ ماه ‌سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌و‌چهارمین جلسه خود، برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در پایتخت را تصویب کردند. رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در آن جلسه و در تشریح لایحه گفته ‌بود: «این لایحه پس از بررسی، بازنگری و اعمال نظرات تمامی کمیسیون‌ها برای تصویب آماده و به صحن شورای شهر تهران ارایه شده است. نخستین بخش این طرح به اقدامات اجرایی که توسط مدیریت شهری باید انجام شود، می‌پردازد که ازجمله این اقدامات تشکیل کمیته آلودگی هوای شهر تهران است.»

در آن لایحه پیشنهاد «اضافه‌کردن پهنه حساس» به جدول «حد مجاز صدا در هوای آزاد» برای مراکز درمانی و آموزشی مورد تأکید قرار گرفته و حد مجاز صدا برای این پهنه در روز ۵۰ دسی‌بل و برای شب هنگام به میزان ۴۰ دسی‌بل با حریمی به شعاع ۱۰۰ متری این مراکز تعیین شده بود.

نصب حدود یک کیلومتر دیوار صوتی در بزرگراه‌های پایتخت تا پایان سال

اقدامات صورت‌گرفته برای کنترل آلودگی صوتی در سال‌های گذشته انگشت‌شمار است و یکی از این فعالیت‌ها، نصب دیوار صوتی در برخی از بزرگراه‌های پایتخت و برنامه‌ریزی برای ادامه این‌ کار در دیگر بزرگراه‌ها است. شهریور ماه امسال، مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک از نصب نزدیک به یک کیلومتر دیوار صوتی در بزرگراه‌های شهر تهران تا پایان‌ سال جاری خبر داد.

مهدی فغانی با بیان این‌که آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی پایتخت محسوب می‌شود که سلامت روانی شهروندان را به مخاطره انداخته است، گفت: «هم‌اکنون ۲۰ بزرگراه شهر تهران آلودگی صوتی دارند که باید برای نصب دیوار صوتی در برخی نقاط این بزرگراه‌ها اقدام شود.»

او با اشاره به این‌که تاکنون بالغ بر ۱۴هزار متر طول و ۵۵هزار و ۳۰۰ مترمربع دیوار صوتی در بزرگراه‌های شهر تهران نصب شده است، ادامه داد: «تا پایان ‌سال ۹۵ با تخصیص اعتبار لازم نزدیک به یک کیلومتر طول دیوار صوتی اجرا خواهد شد.»

اما در کدام بزرگراه‌های تهران دیوار صوتی نصب شده یا قرار است تا پایان‌ سال نصب شود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت که «بزرگراه صدر، کردستان و حکیم ازجمله نقاط تجهیزشده به دیوار صوتی شفاف هستند. با توجه به امکان‌سنجی‌های صورت گرفته نصب دیوار صوتی در بزرگراه شیخ فضل‌الله، حدفاصل جناح تا ابتدای بلوار تیموری در هر دو سمت، بزرگراه حکیم ضلع شمال حدفاصل خیابان پیامبر (ص) تا پل عابر خروجی شهید ستاری، بزرگراه حکیم ضلع شمال حدفاصل سازمان برنامه تا بزرگراه شهید باکری، بزرگراه حکیم ضلع شمال حدفاصل شهید باکری تا تعاون، مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان باند کندرو محله خلیج فارس، بزرگراه بسیج حدفاصل بزرگراه شهید محلاتی تا ۴۵ متری ده حقی، بزرگراه آزادگان ضلع شرقی حدفاصل شاهد تا شهید لشکری، بزرگراه شهید بابایی حدفاصل امام علی(ع) تا پل نیروی زمینی، بزرگراه کردستان جنوب به شمال خیابان‌های ۱۷ تا ۳۹ و ۲۳ تا ۲۷ و ۶۴ تا ۷۰ ازجمله مکان‌هایی هستند که در اولویت نصب دیوار صوتی قرار گرفته‌اند.»

مصوبه شورای شهر تهران، حد مجاز صدا برای روز و شب را به ترتیب ۵۰ و ۴۰ دسی‌بل به حریم صدمتر تعریف می‌کند اما میزان آلودگی صوتی در پایتخت، فاصله زیادی با این اعداد دارد. مطابق آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته در مورد وضع آلودگی صوتی پایتخت، آلوده‌ترین قسمت شهر‌ها از لحاظ آلودگی صوتی، مناطق مرکزی و پرترافیک هستند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره هم گفته بود: «میزان آلودگی صوتی در مناطق مسکونی که در نزدیکی بزرگراه‌ها واقع شده‌اند، بین ۷۰ تا ۸۰ دسی‌بل بوده، این درحالی است که استاندارد آلودگی صوتی مناطق مسکونی در روز ۵۵ دسی‌بل و در شب ۴۵ دسی‌بل است.»

اگرچه عوامل زیادی در بحرانی شدن وضع صوتی تهران تاثیرگذار هستند، اما موتورسیکلت‌ها هم در ایجاد این معضل نقش فراوانی داشته‌اند. پیش از این «حسین مهرآوران»، مدیر واحد آلودگی صدا شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موتورسیکلت‌ها را عامل ۴۹‌درصد از آلودگی صوتی پایتخت اعلام کرده بود. او همچنین نقش خودروهای سبک را ٣٠ درصد، خودروهای سنگین را ٢٠ درصد و اتوبوس‌های شرکت واحد را یک‌درصد معرفی کرد. مهرماه‌ سال ‌جاری هم «مراد مرادی»، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تعداد موتوسیکلت‌های این شهر را سه و نیم‌میلیون دستگاه دانست که یک و نیم‌میلیون از آنها روزانه در پایتخت تردد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha