سال‌هاست وضعیت مدارس خشت و گلی و کپری در مقاطع مختلف عنوان می‌شود‌. پرواضح است که هنوز در مناطق مختلف کشور به خصوص ناحیه سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و برخی شهرهای غربی کشور، مدارس کپری موجود است با همان تعداد اندک دانش‌آموزانی که هنوز از چرخه تحصیل خارج نشده‌اند و با همه فقر و محرومیت و دشواری‌هایشان تحصیل می‌کنند؛ مدارسی که نه امنیت دارند، نه بنایی مستحکم هستند و نه فضایی سالم و شاد برای انگیزه ادامه تحصیل و نه وضعیت بهداشتی مناسب برای حضور دانش‌آموزان دارند‌.

تناقض آماری مسوولان درخصوص مدارس کپری کشور

سلامت نیوز: سال‌هاست وضعیت مدارس خشت و گلی و کپری در مقاطع مختلف عنوان می‌شود‌. پرواضح است که هنوز در مناطق مختلف کشور به خصوص ناحیه سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و برخی شهرهای غربی کشور، مدارس کپری موجود است با همان تعداد اندک دانش‌آموزانی که هنوز از چرخه تحصیل خارج نشده‌اند و با همه فقر و محرومیت و دشواری‌هایشان تحصیل می‌کنند؛ مدارسی که نه امنیت دارند، نه بنایی مستحکم هستند و نه فضایی سالم و شاد برای انگیزه ادامه تحصیل و نه وضعیت بهداشتی مناسب برای حضور دانش‌آموزان دارند‌.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه می نویسد: مساله تاسف‌آور همان تصاویری است که در طول سال از تجمع دانش‌آموزان مناطق محروم در این چهاردیواری خشت و گلی تحت عنوان مدرسه، مخابره می‌شود‌. تصاویری که چهره‌های غمگین و معصوم کودکان در فقر چنبره‌زده بر زندگی‌شان در هم پیچیده و با زل زدن به دوربین عکاس خبری، درد خود را در چشمان مخاطب فریاد می‌زند‌. به گفته برخی مسوولان آموزش و پرورش تعداد این مدارس در حال کاهش است و به جای آنها مدارس نوساز و امن و محکم ساخته شده و چیزی تا برچیده شدن کامل این مدارس باقی نمانده است‌. اما آیا واقعیت همین است؟ مشاهدات سال گذشته خبرنگار «جهان‌صنعت» از برخی مناطق روستایی اهواز در استان خوزستان نشان می‌داد که هنوز این مناطق مدرسه‌های کپری دارند و برخی از آنها در شروع دولت یازدهم، پس از این همه سال، تازه مجهز به مدارس کانکسی شده‌اند‌.


به گزارش ایلنا معاون وزیر آموزش و پرورش آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور را این‌گونه عنوان کرد: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد، حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال‌جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد‌. این درحالی است که وی تابستان سال گذشته به فارس در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود همچنان در جنوب کرمان مدارس کپری وجود دارد، آیا قرار نیست که مدارس کپری برای همیشه در کشور جمع‌آوری شود؟» عنوان کرده بود: «به هیچ عنوان مدرسه کپری در کشور نداریم و آنهایی که اعلام می‌شود، کلاس درس کپری است‌. در هر نقطه کشور که کلاس کپری وجود داشته باشد و مردم به ما اطلاع دهند به سرعت آنها را جمع‌آوری می‌کنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در استان کرمان با آن مفهومی که از کپر صحبت می‌شود چنین چیزی وجود ندارد و ممکن است کلاس کانکسی باشد، اما کلاس کپری نداریم‌.»


وی مدعی شده در کرمان به دلیل مشکلات قومیتی که وجود داشت اجازه حضور دانش‌آموزان در مدرسه نزدیک را نمی‌دادند و آنها را به سمت کلاس‌های کپری هدایت می‌کردند یعنی مشکلات اجتماعی وجود داشت زیرا در نزدیکی آنجا مدرسه بود و آنها به کلاس درس نمی‌رفتند‌. اما آیا می‌توان با منطق به این اظهارنظر نگاه کرد و دانش‌آموزان کلاس درس داشته باشند اما خودشان متمایل به درس خواندن در مدارس کپری باشند؟


۱۰ روستا مدارس کپری و درختی دارند
اظهارات رییسی در خصوص مدارس کپری کرمان درحالی است که حجت‌الاسلام محمد محمدی‌نور امام‌جمعه جازموریان در جنوب استان کرمان با اشاره به وضعیت مدارس بخش جازموریان عنوان کرد: آموزش و پرورش در این بخش در ابعاد مختلف مشکل دارد و مدارس کپری، کمبود معلم، کمبود کتاب درسی و نبود امکانات آموزشی و کمک آموزشی وضعیت تحصیل در بخش جازموریان استان کرمان را در شرایط نامطلوب قرار داده است‌.


در مجموع ۹۵۰۰ دانش‌آموز در بخش جازموریان وجود دارد که هنوز اداره آموزش و پرورش هم ندارد و 300 مدرسه تخریبی در این منطقه وجود دارد‌. در این مناطق ۱۰ روستا هست که دارای مدارس کپری یا مدارس درختی هستند منظور از مدارس درختی این است که دانش‌آموزان زیر سایه درخت تحصیل می‌کنند‌. مسلما با این آمار نمی‌توان گفت فقط چند کلاس کپری داریم نه مدارس کپری‌.


به گفته رییسی معاون وزارت آموزش و پرورش وجود کلاس‌های کپری در کشور زاییده مشکلات اجتماعی، قومی، قبیله‌ای و خشکسالی است‌. بر این اساس به استان‌ها اعلام شده که اگر اطلاعی در خصوص وجود کلاس کپری دریافت کردند، سریعا کلاس پیش‌ساخته به جای آن احداث شود و اگر ماندگاری مردم در آنجا وجود داشته باشد، کلاس درس ساخته ‌شود‌.


مرتضی رییسی همچنین مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را موضوع مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی دانسته و اظهار کرده: جهت‌گیری کلی تخصیص منابع دولتی و کمک‌های مردم در بخش عمرانی آموزش و پرورش، مناطق محروم است چراکه برقراری عدالت آموزشی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور به خصوص مناطق مرزی از اولویت‌های ویژه در وزارتخانه به شمار می‌رود‌.


عنوان شده تا پایان سال آینده برای همیشه موضوع کلاس‌های درسی خشت و گلی و سنگ و گلی پایان خواهد یافت‌. رییسی در این زمینه خاطرنشان کرده: از سال گذشته اعتبار ویژه‌ای برای کاهش و در ‌‌نهایت حذف این کلاس‌ها در نظر گرفته شده که عمدتا در مناطق مرزی و دورافتاده هستند‌ به‌طور مشخص بیشترین تعداد کلاس‌های خشت و گلی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان بود‌.


در سال ۹۳، ۱۴۰۰ کلاس درس خشت و گلی و سنگ و گلی و بعضی مدارس چوبی را در مناطق شمالی کشور وجود داشت که مورد قبول آموزش و پرورش و در شان جمهوری اسلامی نبود‌. از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای تامین شد و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کمک کردند‌. به گفته معاون وزیر آموزش‌وپرورش طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ تا مهر ۹۵ بیشترین کلاس‌های استانداردی که جایگزین کلاس‌های خشت و گلی شد، در استان سیستان بلوچستان بوده است‌. همچنین اخیرا جشنواره خیران مدرسه‌ساز در سواحل مکران برگزار شده و بیشترین کمک‌ها به سمت حذف کلاس‌های خشت وگلی هدایت شده است‌. در حال حاضر نیمی از اعتبارات لازم تامین شده و برای حذف ۷۰۰ کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هست‌.


رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن اشاره به اینکه از لحاظ سرانه فضای آموزشی و مشکل مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق مرزی بیشترین مشکل را دارند، تاکید کرد: طی مراسمی خیران مدرسه‌ساز در سواحل مکران، بیش از ۱۱۰ مدرسه خشت و گلی از سوی خیران تقبل و تعهد شد‌.


در ارتباط با اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، عنوان شده ‌با منابع خوبی که از سال ۹۳ تامین شده و استمرار دارد، تا پایان ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۷هزار کلاس درس با بخاری گازی و نفتی خداحافظی کردند و نیمی که باقی‌مانده‌ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ استاندارد خواهند شد‌.


از سوی دیگر، به گفته برخی نمایندگان مجلس در پیشنهادات مطرح به کمیسیون تلفیق برنامه ششم؛ دولت متولی حمایت، تامین سلامت، آموزش و تربیت کودکان است و اما این مساله مهم و ضروری به هیچ عنوان محقق نمی‌شود‌. با وعده‌های جدید آموزش و پرورش باید دید این تعداد مدارس کپری که عنوان می‌کنند و به نظر نمی‌رسد آمار صحیح غیررسمی آن باشد، برچیده می‌شوند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha