پارازیت و تاثیرات آن بر سلامت انسانها از موضوعاتی است که به دلیل نبود تحقیقات گسترده هیچ‌‌گاه به نتیجه قاطع و یکسانی نرسیده است، از طرفی خطرساز بودن آن بر سلامتی افراد موضوع مهمی است که لزوم سرمایه‌گذاری درباره بررسی این امواج را متذکر می‌شود.

مسئولین: پارازیت‌ها مضر نیستند/ کارشناسان: پارازیت‌ها سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد

سلامت نیوز: پارازیت و تاثیرات آن بر سلامت انسانها از موضوعاتی است که به دلیل نبود تحقیقات گسترده هیچ‌‌گاه به نتیجه قاطع و یکسانی نرسیده است، از طرفی خطرساز بودن آن بر سلامتی افراد موضوع مهمی است که لزوم سرمایه‌گذاری درباره بررسی این امواج را متذکر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا، پرتوهای ماهواره‌ای موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه کارشناسان حوزه سلامت بوده و از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما نکته مهم این است که تحقیقات گسترده‌ای برای اثبات مضرات آن بر سلامت افراد از جمله ناباروری، سقط جنین، مشکلات عصبی و غیره وجود ندارد.

 

کارشناسان در حوزه‌های مختلف مباحثی درباره آثار منفی پارازیت‌ها بر سلامت مطرح کرده‌اند و مسئولین نظر دیگری دارند، با این حال اکثر قریب به اتفاق آنان به نبود مستندات لازم در جهان برای اثبات آن اشتراک نظر دارند.

 

پارازیت ماهواره‌ای چیست؟

پارازیت به امواج الکترومغناطیسی گویند که با هدف از بین بردن و ایجاد اختلال در شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود، این امواج که معمولاً امواج کوتاه برد هستند و با فرکانس‌های مشابه شبکه‌های هدف موجب اختلال و جایگزینی در امواج اصلی می‌شوند.

 

تاکنون آثار پارازیت‌های ارسال شده توسط مجامع معتبر علمی (در کنار امواج دکل‌های تلفن همراه که عمدتاً غیر استاندارد هستند) برای سلامتی شهروندان مورد تایید قرار نگرفته است.

 

سیدامیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با بیان اینکه پارازیت‌های ماهواره‌ای بر سلامتی افراد تأثیری ندارد، گفت: در سال‌های قبل نیز در این مورد مباحثی مطرح شد و تاکنون نیز مطالب و تحقیقات جدیدی مطرح نشده است.

 

از طرفی اعضای مجلس هنوز تحقیقی در این باره انجام نداده‌اند، اگر پارازیت برای اختلال امواج استفاده شود تاثیر مخرب امواج برای افرادی که از فرستنده ۵۰۰ متر دور‌تر می‌شوند کم کم کاسته می‌شود، برای همین مثلا افرادی که 3 کیلومتر با فرستنده فاصله دارند کمتر آسیب می‌بینند.

 

همچنین پرتوهای ماهواره‌ای ممکن است سرطان‌زا باشند، هر عاملی که باعث تغییرات زیاد سلولی شود تغییرات ژنتیکی و سرطان را به دنبال می‌آورد و هر درمان شیمیایی و هر دارویی که مولکول‌های درون سلولی را تغییر بدهد ممکن است منجر به سرطان شود، بنابراین اگر به‌طور مرتب پارازیت ارسال شود ایجاد سرطان می‌کند.

 

بیماری‌های عصبی، استرس و اضطراب از زمینه‌هایی هستند که بر اثر امواج و پارازیت‌ها ایجاد می‌شوند هر عامل تحریک‌کننده سلولی می‌تواند باعث سرطان شود، یکی از این‌ها ممکن است امواج باشند، امواج تحریکات سلولی ایجاد می‌کنند، لذا ممکن است که باعث سرطان شوند.

 

در ادامه اسدالله علیدوستی، کارشناس رادیوتراپی و پرتوهای درمانی در گفت‌وگو با سینا اظهار کرد: بی‌شک اشعه‌ها و پارازیت‌ها برای سلامتی افراد خطرساز هستند اما تاکنون تحقیقی صورت نگرفته است.

 

این کارشناس پرتوهای درمانی به دلایل مالی اشاره کرد و ادامه داد: از طرفی تحقیقات در این حوزه مستلزم هزینه‌های بالایی است تا با داشتن مستندات لازم مورد پژوهش قرار بگیرد.

 

با وجود این، ابوالفضل نجاران، متخصص مغز و اعصاب توضیح می‌دهد: از زمانی كه بحث پارازیت‌های ماهواره‌ای مطرح شد، افراد مبتلا به سردردهای شدید و عصبانیت و دارای علائم افسردگی بیشتر به مطب‌ها مراجعه می‌كنند.

 

همچنین تعداد كسانی كه دچار حملات شدید‌ ام‌اس می‌شوند هم افزایش‌یافته است، به گفته این متخصص مغز و اعصاب این امواج در كل روی تمام سلول‌های مغز نفوذ و روند فرسایشی مزمن ایجاد می‌كنند، همچنین چه امواج موبایل چه ماهواره و چه تلویزیون طول عمر را كوتاه می‌كنند و حتی روی حیوانات هم تاثیر منفی خواهند داشت

 

شواهد علمی كافی نداریم

نجاران به نكته‌ای هم اشاره می‌كند كه هنوز به‌طور علمی و دقیق نمی‌توان گفت كه این‌ عوارض به‌علت پارازیت‌ها و امواج موجود در فضا است.

 

پیام آزاده، دبیر انجمن سرطان‌ ایران نیز با تایید این موضوع گفت: ما در مورد اینكه پارازیت‌ها می‌تواند چه آثار سوئی داشته باشد فقط در حد فرضیه می‌توانیم نظر دهیم چون تا به حال از نظر علمی كار خاصی روی این مسئله صورت نگرفته است.

 

دبیر انجمن سرطان‌ ایران در این میان به قطعی بودن تاثیرات منفی امواج به‌خصوص امواج تلفنی اشاره می‌كند و معتقد است: این امواج باعث بروز انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان مغز می‌شود.

 

از سوی دیگر به گفته دانشمندان هیچ شاهدی مبنی بر اثرات خطرناک امواج رادیویی با طول موج پایین بر سلامت انسان وجود ندارد، اما برخی مطالعات سلولی ، اثرات نامطلوب این امواج را بر دی ان ای (DNA) نشان می‌دهد.

 

تاثیر میدان‌های مغناطیسی بر استخوان و غضروف

اگر چه در مطالعات انجام شده برای تعیین تاثیر میدان‌های الکترومغناطیسی بر استخوان و غضروف از امواج با طول موج بسیار پایین استفاده شد، اما نتایج نشان داد این امواج در کاهش تکثیر بافت‌های استخوانی و معدنی مؤثر هستند.

 

پرتوهای درمانی و بارداری

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تابش این امواج هیچ گونه تغییری در سطح هورمون‌های جنسی به وجود نمی‌آورد و ناباروری، سقط جنین، تولد کودکان نارس و کم وزن به دنبال ندارد.

 

به گفته محققان اگرچه بیش از 30 سال پژوهش‌های بسیاری در مورد اثرات سوء امواج الکترومغناطیسی صورت گرفته است، ولی هنوز برای شناسایی آسیب‌های آن به سلامت انسان باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

 

ولی آنچه از نتایج این تحقیقات برمی آید تاثیر فرکانس‌های کم، میدان های الکتریکی و مغناطیسی خارجی بر بدن بسیار ناچیز است، بدون شک قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سطوح بسیار بالای میدان‌های الکترومغناطیسی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.


صـابر فیضی، مدیرعامل سابق شركت مخابرات ایران با این جمله كه بعید می‌دانم پارازیت‌ها بر سلامت مردم تأثیر داشته باشد، می‌گوید: فرستنده‌های تلویزیونی و حتی امواج مایكروویو تاثیر بیشتری حتی از امواج موبایل روی انسان‌ها دارند، اما از آن جایی كه مردم شبانه روز با كنترل از راه دور تلویزیون سرگرم هستند، حتی فكر نمی‌كنند كه این امواج تا چه حد از پارازیت‌های ماهواره‌ای مضرتر هستند.

 

مدیرعامل سابق شركت مخابرات ایران می گوید: هر پارازیت از جنس همان فركانسی است كه فرستاده می‌شود، بـنابراین اگر فركانس مضر باشد، پارازیت هم مضر خواهند بود.

 

بر اساس این گزارش تا به حال در مورد فركانس‌های مختلف، در دنیا هیچ شكایتی نشده و هنوز این موضوع ثابت نشده كه پارازیت‌ها بر سلامت و روان مردم مؤثر است، در حال حاضر این موضوع در دنیا ثابت شده كه تاثیر فرستنده‌های موبایل و ماهواره یك صدم تاثیر امواج تلویزیون و رادیو بر مردم است.

 

همچنین طبق پژوهش جامع سازمان حفاظت از سلامت بریتانیا، شواهد مجموعاً نشان می‌دهد بودن در معرض میدان فرکانس‌های رادیویی (RF) در سطوح پایین‌تر از دستورالعمل‌های بین‌المللی اثرات سلامتی منفی ندارد.

 

تأثیر بر الگوی‌های الکتروانسفالوگرافی محتمل است ولی به نحو قطعی تثبیت نشده و روشن نیست چنان اثراتی پیامدهای سلامتی منفی داشته باشند، شواهد فزاینده وجود دارد که بودن در معرض میدان فرکانس‌های رادیویی (RF) در سطوح پایین‌تر از دستورالعمل‌های بین‌المللی سمپتومی ظاهر نمی‌کند و افراد حتی آنها که فکر می‌کنند نسبت به میدان‌های رادیویی حساسند قادر به تشخیص آن نیستند.

 

شواهد موجود درباره ریسک سرطان، به خصوص درباره استفاده از تلفن همراه نهایی نیست، ولی در مجموع به طور فزاینده در جهت نبود اثرات ناشی از اشعه است، به هر روی درباره اثرات پس از 20 سال از اولین بار در معرض این پرتوها بودن شواهد اندکی در دست است.

 

در پایان این گزارش باید خاطرنشان کرد؛ هنوز هم در رسانه و فضای مجازی به مضرات پرتوهای ماهواره‌ای اشاره می‌شود و هر از گاهی مباحثی مبتنی بر اثرات آن بر ناباروری، سقط جنین و مشکلات عصبی ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند.

 

نکته مهم و قابل توجه فقدان تحقیقات لازم و گسترده برای بررسی آثار پارازیت‌ها بر سلامتی جسمی و روحی است و علی‌رغم اینکه کارشناسان از مضرات آن صحبت می‌کنند نظر قاطعانه‌ای نیز بیان نمی‌کنند و همچنان این سؤال مطرح می‌شود که آیا ممکن است پارازیت‌های ماهواره‌ای با رشد بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات عصبی، سقط جنین، ناباروری و بیماری‌های نادر در ارتباط باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha