دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: سونوگرافی وسیله‌ کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست و قانونا نمی‌تواند پولی از بیماران اخذ کند.

متخصصان زنان هزینه سونوگرافی را بالا برده اند

سلامت نیوز:دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: سونوگرافی وسیله‌ کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست و قانونا نمی‌تواند پولی از بیماران اخذ کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، وحید کریمی به مناسبت١٧ آبان روز جهانی رادیولوژی، گفت: پنج سال قبل با توافق انجمن‌های رادیولوژی سراسر دنیا، تاریخ ۸ نوامبر به عنوان روز جهانی رادیولوژی اعلام شد. ۸ نوامبر روزی است که «ویلهم رونتگن» اشعه x را در سال ۱۸۹۵ کشف کرد.

وی افزود: هدف از اعلام روز جهانی رادیولوژی افزایش آگاهی عمومی در مورد نقش و جایگاه رادیولوژی در زنجیره بهداشتی - درمانی است.

کریمی نقش رادیولوژی در تشخیص و درمان بیماری‌های پستان را موضوع اصلی روز جهانی رادیولوژی برای امسال اعلام کرد. یادآور شد: انجمن رادیولوژی در طول سال سعی خواهد کرد با برپایی همایش‌های علمی و تهیه مطالب با مخاطب عموم جامعه نقش رادیولوژی در پیشگیری و درمان بیماری‌های پستان را اطلاع رسانی کند.

وی یادآور شد: انجمن رادیولوژی ایران همزمان با روز جهانی رادیولوژی در ١٣و ١٤ آبان ۹۵ سمینار علمی- کاربردی سونوگرافی با حضور اساتید مهمان خارجی و داخلی برگزار خواهد کرد و در کنار این همایش علمی از پیشکسوتان عرصه رادیولوژی در مراسمی قدردانی به عمل خواهد آورد.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات رادیولوژی انجمن رادیولوژی خود را موظف می‌داند که به عنوان ناظر تخصصی خدمات حوزه رادیولوژی را رصد کند و با آسیب شناسی و ارائه نظرات مشورتی به نهادهای نظارتی وزارت بهداشت علاوه بر صیانت از حریم علمی رادیولوژی از حقوق بیماران در این حوزه پاسداری کند.

عدم نظارت بر انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان

وی در ادامه با بیان اینکه از مشکلات مهم حوزه خدمات رادیولوژی در کشور می‌توان به عدم وجود نظارت کافی و موثر بر سونوگرافی متخصصان زنان ومتخصصان غیر رادیولوژیست اشاره کرد، تصریح کرد: بر اساس قانون انجام سونوگرافی حرفه‌ای فقط در حیطه وظایف متخصصان رادیولوژی است و متخصصان زنان در صورت داشتن صلاحیت علمی می‌توانند از سونوگرافی فقط به عنوان وسیله کمک تشخیص استفاده کنند و برای استفاده از سونوگرافی به عنوان ابزار کمک تشخیص متخصصان زنان قانونا نباید وجهی از بیماران دریافت کنند.

کریمی افزود: طبیعتا اغلب مراجعه کنندگان به مطب‌های متخصصان زنان با قوانین آشنایی کامل ندارند و برخی متخصصان زنان متاسفانه مبالغ غیر قانونی و گزافی برای سونوگرافی اخذ می‌کنند و این در حالیست که متخصصان زنان به جز حق ویزیت قانونا نمی‌توانند مبلغی برای انجام سونوگرافی از بیماران بگیرند.

افزایش هزینه سونوگرافی در مطب متخصصان زنان

وی با بیان اینکه اخذ هزینه سونوگرافی توسط برخی متخصصان زنان متاسفانه در سال‌های اخیر روند رو به افزایش داشته است، گفت: این روند باعث افزایش هزینه دوران بارداری برای خانواده‌ها می‌شود و در تضاد با سیاست‌های افزایش جمعیتی و اقتصاد مقاومتی است.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران افزود: انجمن رادیولوژی از نهادهای نظارتی وزارت بهداشت و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی انتظار دارد با توجه به این که قوانین در این موضوع صراحت دارد به صورت موثربه این موضوع ورود پیداکنند و اجازه ندهند حقوق بیماران پایمال شود.

کریمی با تاکید براینکه انجمن رادیولوژی ایران اعتقاد دارد که بیماران خدمات تخصصی سونوگرافی را باید از پزشکان متخصص رادیولوژی دریافت کنند، خاطرنشان کرد: متخصصان رادیولوژیست‌ تنها متخصصانی هستند که به مدت ۴ سال به صورت مستمر در محیط‌های بیمارستانی - دانشگاهی دروس مربوط به سونوگرافی را فرا می گیرند و اجازه ارایه خدمات سونوگرافی حرفه ای  با رعایت تعرفه های مصوب رادارند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha