سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 196325

اشتهای سیری‌ناپذیر، تعریق بیش از حد و بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب، تنها بخشی از علائم جسمی ظاهری استرس در زندگی روزمره هستند.

۶ تاثیر عجیب استرس بر بدن

سلامت نیوز:اشتهای سیری‌ناپذیر، تعریق بیش از حد و بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب، تنها بخشی از علائم جسمی ظاهری استرس در زندگی روزمره هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، استرس فراتر از این علائم ظاهری و آشکار می‌تواند با بیماری‌ها و بروز رفتارهای عجیبی در فرد همراه باشد که سایت مدیکال دیلی در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ است:

شوخی‌های غیرعادی: گاهی اوقات فرد به هنگام مضطرب بودن و وقتی تحت استرس است با موضوعات وحشتناکی چون بیماری‌ها یا دیگر شرایط تهدیدکننده زندگی شوخی می‌کند. کارشناسان انجمن علوم روانشناختی آمریکا معتقدند این رفتار که در اصطلاح "طنز پای چوبه‌دار" خوانده می‌شود با استناد به این جمله که "خنده بر هر درد بی‌درمان دواست" ممکن است واکنش چندان بدی هم نباشد. افرادی که در مواقع سخت، قادر به خندیدن هستند در واقع می‌توانند احساسات منفی را در شرایط استرس‌زا از خود دور کنند. این مکانیزم دیدگاه فرد را نسبت به آنچه تهدیدآور است، خنثی‌تر کرده و اثر تهدیدکنندگی آن فاکتور بیرونی را کاهش می‌دهد. از جنبه روانشناختی، توانایی فرد در به کارگیری شوخی برای تغییر برداشت از یک موقعیت، حائز اهمیت است.

ریزش مو: استرس به سه شیوه مختلف به ریزش مو منجر می‌شود. در برخی موارد استرس می‌تواند فولیکول‌های مو را وارد فاز استراحت رشد کند و در نتیجه مو به هنگام شست‌وشو یا شانه کردن از سر جدا می‌شود. در برخی شرایط استرس موجب می‌شود سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله کند. همچنین نوع دیگر ریزش مو زمانی است که فرد در شرایط استرس خود موهای کف سر، ابروها یا بخش‌های دیگر را از بدن جدا می‌کند که این اختلال "موکنی" نامیده می‌شود.

[quote-left]افرادی که در مواقع سخت قادر به خندیدن هستند در واقع می‌توانند احساسات منفی را در شرایط استرس‌زا از خود دور کنند.[/quote-left]


کابوس دیدن: استرس می‌تواند به هنگام خواب هم همراه فرد باشد. همچنین توهمات مرتبط با خواب هم که در فاصله بین بیداری و خواب اتفاق می‌افتد از اثرات استرس است. طبق اعلام انجمن خواب آمریکا در هنگام توهم فرد ممکن است در هوشیاری کامل باشد اما به دلیل فلج شدن در خواب قادر به حرکت کردن نیست.

اسهال: بروز این مشکل در افراد مضطرب شایع است. علاوه بر این استرس می‌تواند به سندرم روده تحریک‌پذیر منجر شود. در واقع بررسی‌ها حاکی از آن است که سطح استرس و عملکرد سیستم گوارشی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. در زمان استرس ماده شیمیایی سروتونین تاثیر متفاوتی بر مغز دارد اما این ماده شیمیایی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی بر روده تاثیر متقابل داشته باشد.

حساسیت پوستی: استرس یا تنش می‌تواند موجب ظاهر شدن جوش یا کهیر روی پوست شود که گاهی اوقات با خارش و احساس سوزش همراه است. این نقاط متورم در سایزهای مختلف هستند و در صورت تماس پیدا کردن با آن‌ها دردناک می‌شوند. همچنین حساسیت‌های پوستی زمانی خطرناک می‌شوند که نقاط متورم در بخش‌هایی از بدن همچون زبان یا گلو ظاهر می‌شوند که مجراهای هوا را مسدود می‌کنند.

دید تونلی یا احساس خفه بودن صدا: هر دو این علائم از جمله واکنش‌های معمول به استرس هستند. در واقع موارد بسیاری از عوارض احساسیِ ناشی از استرس از جمله "حساسیت به نور" یا "عدم هماهنگی" در افرادی که مضطرب و تحت استرس هستند، مشاهده می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha