سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 196333

یک فوق تخصص خون و سرطان، علائم بالینی هشداردهنده سرطان روده بزرگ را برشمرد.

خون در مدفوع از علائم هشدار سرطان روده بزرگ است

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و سرطان، علائم بالینی هشداردهنده سرطان روده بزرگ را برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مریم برخوردار ، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ (کولون)، ارتباط مستقیم با رژیم غذایی دارد و رژیم‌های غذایی حاوی میزان بالای چربی حیوانی و کالری، خطر این نوع سرطان را افزایش می‌دهند.

وی افزود: سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه است که مصرف طولانی مدت تنباکو، بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت زخمی و کرون و سابقه فامیلی سرطان روده بزرگ، عامل خطر این نوع سرطان هستند.

برخوردار، مصرف قرص اسید فولیک و کلسیم خوراکی البته با تجویز پزشک و همچنین برخورداری از رژیم غذایی سالم را از عوامل پیشگیری کننده این نوع سرطان دانست و گفت: مشاهده مستقیم روده توسط کولونوسکوپی و نمونه‌برداری از ضایعه مشکوک تنها روش تشخیص سرطان روده بزرگ است.

این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به غربالگری به منظور تشخیص زودرس سرطان کولون، تصریح کرد: تمامی افراد از سن ۵۰ سالگی باید تحت غربالگری  شامل آزمایش سالیانه مدفوع و مشاهده روده با روش کولونوسکوپی در بازه زمانی پنج ساله، قرار گیرند. افرادی که سابقه سرطان روده در بستگان درجه یک دارند نیز باید از سنین کمتری غربالگری را شروع کنند.

وی، علائم بالینی هشداردهنده سرطان روده بزرگ را، یبوست یا علائم انسدادی روده، مشاهده خون روشن و تیره در مدفوع، تغییر در اجابت مزاج به صورت یبوست یا اسهال یا هر دو، درد شکم یا دل‌پیچه در هنگام دفع و ضعف و بیحالی به علت کم خونی و فقر آهن برشمرد.

این فوق تخصص خون و سرطان در پایان خاطر نشان کرد: سرطان روده بزرگ اگر در مراحل اولیه که تومور محدود به روده است و به سایر اندام‌های بدن مانند کبد که شایع‌ترین محل انتشار تومور کولون است، گسترش نیافته باشد، قابل درمان قطعی توسط روش‌های جراحی و شیمی درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha