سرماخوردگی معمولی شایع ترین بیماری است که در پزشکی عمومی به آن پرداخته می شود.

با سرماخوردگی های معمولی چطور برخورد کنیم؟

سلامت نیوز:سرماخوردگی معمولی شایع ترین بیماری است که در پزشکی عمومی به آن پرداخته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری بر سرماخوردگی ندارد یا اگر هم دارد بسیار اندک است. حقیقت آن است که در طول فصلهای سرد، مردم اغلب اوقات خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند، در نتیجه شانس و فرصت پخش شدن ویروس از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می یابد.

سرماخوردگی در واقع ناشی از فعالیت برخی ویروس ها در ناحیه فوقانی دستگاه تنفسی است. تا به حال، بیش از 200 نوع ویروس عامل سرماخوردگی شناسایی شده اند. این ویروس ها از طریق بینی و دهان، وارد بدن می شوند و به راحتی از طریق تماس با افراد و اشیا مختلف (دستگیره در، کیبورد، موس، تلفن و …) منتشر شده و گسترش می یابند.

دلایل بروز سرماخوردگی

با اینکه سرما فاکتور مستقیم بروز سرماخوردگی نیست، اما شما را مستعد بیماری می کند. عواملی مانند خستگی، اضطراب و استرس روحی، آلرژی های بینی و گلو نیز از مواردی هستند که به بروز سرماخوردگی کمک می کنند.

هنگامی که برخی از ویروس های سرماخوردگی، بر روی مخاط بینی و گلوی شما جا خوش می کنند، سرماخوردگی آغاز می شود. بدن شما اقدام به مقابله توسط گلبول های سفید می کند. قبل از شناسایی دقیق نوع ویروس، حمله های ابتدایی معمولا با شکست مواجه می شوند و بدن برای تجدید قوا، اندکی ضعیف می شود. در این هنگام، معمولا بینی و گلو ملتهب شده و مخاط بیشتری تولید می کند.

در واقع بخش اعظم انرژی بدن شما، جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی، ضعیف می شود و به همین علت، شما احساس خستگی و بی حالی مفرط می کنید.

اگر چه سرماخوردگی های معمولی، اغلب خفیف هستند، اما ممکن است در صورت عدم مراجعه به پزشک، شما را حتی برای چند هفته زمین گیر کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گزارش داده، دانش آموزان آمریکایی، سالانه بیش از 22میلیون روز، به خاطر سرماخوردگی، توانایی رفتن به مدرسه را ندارند. برخی آمارهای دولتی نیز نشان می دهند که سالانه بیش از یک میلیارد سرماخوردگی، آمریکایی ها را رنج می دهد.

علائم سرماخوردگی

در اغلب سرماخوردگی ها، شما با نشانه هایی همانند درد و خارش گلو، عطسه، احتقان بینی و ترشح اشک روبرو می شوید. چنانچه این علائم با نشانه هایی همچون تب بالا و درد عضلانی نیز همراه شوند، باید آگاه باشید که دیگر با یک سرماخوردگی مواجه نیستید. بلکه این نشانه ها، از نشانه های آنفلوآنزا هستند.

کودکان به طور متوسط 7 بار در سال سرما می خورند. یکی از مهمترین دلایل سرماخوردگی بیشتر کودکان نسبت به سایر مقاطع سنی، عدم آگاهی و توجه به بهداشت شخصی است. کودکان در محیط مدرسه، بیشتر از هر مکان دیگری در معرض ویروس ها هستند. علاوه بر آن، باید توجه داشت که بدن آنها، به خوبی در برابر سرماخوردگی ایمن نشده است.

در این میان زنان و بخصوص زنان 20 تا 30 ساله بیشتر از مردان درگیر این بیماری می شوند. در سنین بالاتر، آمار ابتلا به سرماخوردگی کمتر است. برای مثال افراد بالاتر از 60 سال، ممکن است فقط سالی یک بار دچار سرماخوردگی شوند.

مراقب فصول سرد باشید!

بیشتر سرماخوردگی ها از اواخر آگوست یا اواسط سپتامبر افزایش می یابند. تعداد سرماخورده ها، به تدریج و در طول ماه های سرد سال، بیشتر و بیشتر می شود. این آمار در مارس و آوریل به اوج خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد. یکی از دلایل رشد ویروس سرما خوردگی، کاهش دمای بدن است.

زمان مراجعه به پزشک

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، نه باکتریایی. با این وجود، هنوز هم بسیاری از افراد به هنگام مراجعه به پزشک، آنتی بیوتیک درخواست می کنند. اما باید بدانید که آنتی بیوتیک ها، تنها می توانند باکتری ها را بکشند، نه ویروس ها را؛ و آنتی بیوتیک ها نمی توانند کمکی به درمان سرماخوردگی ویروسی بکنند.

به طور معمول، سرماخوردگی بین 7 تا 10 روز به طول می انجامد. اما در صورتی که زمان آن بیشتر از این شود، مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می کند.

گاهی اوقات ممکن است برخی از انواع سرماخوردگی های شایع، عفونت های باکتریایی ریه، سینوس ها و گوش را منجر شوند. در این صورت ممکن است بسته به نظر پزشک، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد.

منبع:webmd


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha