تغییرات اقلیم مانند ساعتی شنی، دنیا را روزبه‌روز به خطری بزرگ نزدیک‌تر می‌کند. افزایش درجه دمای هوا و سایر خطراتی که تغییرات اقلیم درپی دارد، بیش از همه کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، این تغییرات اکنون در ایران نیز آغاز شده است. براساس اطلاعات موثق، ایران هم عاملی برای تغییرات اقلیم و هم در صورت توجه‌نکردن به این معضل جهانی، قربانی بزرگی است. بر همین اساس، دیروز به مناسبت روز بین‌المللی «اقدام برای آب و هوا» و هدف سیزدهم آنکه مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن است، با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران و گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران، در سازمان حفاظت مراسمی برگزار شد.

ایران، قربانی بزرگ‌ترین تغییرات اقلیمی

سلامت نیوز: تغییرات اقلیم مانند ساعتی شنی، دنیا را روزبه‌روز به خطری بزرگ نزدیک‌تر می‌کند. افزایش درجه دمای هوا و سایر خطراتی که تغییرات اقلیم درپی دارد، بیش از همه کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، این تغییرات اکنون در ایران نیز آغاز شده است. براساس اطلاعات موثق، ایران هم عاملی برای تغییرات اقلیم و هم در صورت توجه‌نکردن به این معضل جهانی، قربانی بزرگی است. بر همین اساس، دیروز به مناسبت روز بین‌المللی «اقدام برای آب و هوا» و هدف سیزدهم آنکه مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن است، با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران و گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران، در سازمان حفاظت مراسمی برگزار شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای مراسم، گرمایش جهانی را بزرگ‌ترین چالش قرن بیست‌و‌یکم دانست و در رابطه با علت آغاز آن گفت: علت دغدغه اصلی ما درباره تغییر اقلیم، چیزی است که انقلاب صنعتی برای ما به وجود آورد؛ یعنی به‌دلیل نیاز به توسعه‌یافتگی  مشکلی همچون گرمایش جهانی با برهم‌زدن تعادل در اتمسفر به وجود آمد.
مجید شفیع‌پور ادامه داد: این چالش به جایی رسید که نیاز به اجماع جهانی پیدا شد و کمتر از یک سال پیش توافق حقوقی در رابطه با آن برای بعد از سال 2020 در پاریس امضا شد. این توافق برنامه‌ای است که حداقل تا پایان قرن ادامه دارد.
او گفت: امروز نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی، 1,5 درجه دما افزایش یافته و زمان زیادی باقی نمانده است. برای کشور‌های در حال توسعه نیاز است بازساختاردهی به وجود بیاید؛ حتی در سازمان بین‌المللی هوایی هم توافقی برای کاهش گاز‌های تولید‌شده از هواپیما ایجاد شد.
رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت ایران، گفت: خوشبختانه ایران تمهیدات لازم نرم‌افزاری را انجام داده و ان‌شاءالله در مجلس هم توافق پاریس را به تصویب می‌رسانیم.
او درباره تأثیرات تغییر اقلیم در ایران گفت: اگر بگوییم کره زمین یک درجه گرما تجربه کرده است، ما در ایران 1,5درجه را تجربه کردیم. آن چیزی که جامعه جهانی برای 2100 پیش‌بینی کرده است، الان در ایران وجود دارد؛ این واقعا تصویر جالبی نیست.
شفیع‌پور درباره روش مقابله با تغییرات آب و هوایی هم گفت: تغییر اقلیم پدیده چند‌بعدی است و به همین علت، تلاش‌های چند‌بعدی برای حل آن باید صورت بگیرد؛ به همین دلیل، سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها باید همکاری لازم را برای کاهش تغییرات آب و هوا انجام دهند.
او گفت: ایران حتما در منطقه به یک الگو در زمینه تغییرات آب و هوا تبدیل می‌شود؛ زیرا ما ذخایر فراوانی داریم. سازمان حفاظت محیط زیست از طریق کارگروه ملی تغییرات آب و هوا، وظیفه خودش می‌داند که با تغییرات آب و هوا مقابله کند.


تأثیرات تغییر اقلیم در ایران و جهان
در ادامه گری لوئیس، نماینده سازمان ملل، با اشاره به اهمیت چنین نشست‌هایی گفت: من می‌خواهم درباره سه موضوع صحبت کنم؛ یکی، اینکه اثرات تغییر اقلیم چه چیزی است، دوم، دنیا برای آن چه برنامه‌ای دارد و سوم، ایران و سازمان ملل چه برنامه‌هایی دارند.
نماینده سازمان ملل در ایران درباره اثرات تغییر اقلیم هم گفت: اثرات تغییر اقلیم در تمامی کشور‌های دنیا دیده می‌شود، همه اثرات قابل مشاهده است؛ افزایش سطح دریا‌ها و... . در ایران هم مشکلات کم‌آبی، بیابان‌زایی و طوفان‌های شن و ماسه را داریم.
گری لوئیس درباره ارتباط گرد‌و‌غبار با مشکلات طوفان شن و ماسه گفت: این پدیده‌ها معمولا دلایل طبیعی دارند اما در ایران علت آن، کمبود آب و ضعف مدیریت آب در ایران و خارج آن است.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، در رابطه با تأثیر تغییر اقلیم در ایران گفت: متأسفانه امروز ایران قربانی تغییر اقلیم است نه اینکه در آینده خواهد بود.
او ادامه داد: ما امروز در برخی استان‌ها سه درجه افزایش دما را تجربه می‌کنیم، حتی سال قبل که سال ال‌نینو و برای بارش استثنایی بود، بارش فقط در شمال و غرب ایران رخ داد و هنوز استان‌های فلات مرکزی ما از کم‌بارشی رنج می‌برند.


جمعیت جهان با میزان منابع طبیعی همخوانی ندارد
نماینده سازمان ملل در ایران درباره راه‌حلی برای نجات از این شرایط گفت: اولین کار این است که باید رشد جمعیت را تحت کنترل قرار دهیم زیرا جمعیت جهان با منابع طبیعی همخوانی ندارد.
او در ادامه گفت: روش دوم این است که باید روش‌ها و الگو‌های تولید و مصرف خود را تغییر دهیم و به تولید و مصرف سبز روی بیاوریم.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، دراین‌باره گفت: در سیاست‌های کلی مربوط به اصلاح الگوی مصرف، شاخص اصلاح الگوی مصرف به‌صراحت به کار برده شده است و همه مکلف‌ هستند این امور را اجرا کنند.
ابتکار درباره اصلاح الگوی مصرف گفت: با الگوی فعلی‌ای که داریم، منابع ملی خود را هدر می‌دهیم و اصلاح الگو برای ما اقتصادی است. اصلاح الگو در بحث آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم سهم دارد. گری لوئیس درباره سومین اقدام برای مقابله با تغییر اقلیم گفت: سومین کار هم این است که چون تغییر اقلیم در حال رخ‌دادن است، مردم را باید به‌گونه‌ای آگاه کنیم که با این تغییر اقلیم کنار بیایند.
فکر کنم به اندازه کافی با اثرات تغییر اقلیم مواجه نشده‌ایم و به‌طور قاطع می‌گویم سازگاری با توافق را باید ببینیم زیرا این، مسئله آب است و مسئله آینده ماست.
گری لوئیس درزمینه برنامه توسعه پایدار سازمان ملل گفت: بیش از سه دهه است که در سازمان ملل، کار می‌کنم و آمدن و رفتن برنامه‌های زیادی را دید‌ه‌ام؛ این بهترین برنامه‌ای است که تا الان دیده‌ام.
او تصریح کرد: در این برنامه شما 17 آرمان را می‌بینید که در پشت آنها 169 هدف قرار دارد. به نظر من این 17 آرمان الان زبان مشترک بشریت برای گفت‌وگو است.
او با اشاره به نقش تغییر اقلیم در این برنامه بیان کرد: دلیل اینکه ما اینجا جمع شدیم، هدف شماره 13 این برنامه است که این هدف، اقدام برای تغییر اقلیم نام دارد و درواقع این آرمان، اهدافی که دارد یکی از آنها این است که خودمان را با تغییر آب‌و‌هوا تطبیق بدهیم و بتوانیم تغییر آب‌و‌هوا و کارهایی که برای آن انجام می‌شود را با اقدامات ملی یکپارچه کنیم.
نماینده سازمان ملل در ایران گفت: زیبایی اهداف توسعه پایدار این است که همه کشور‌ها می‌توانند ارزیابی شوند که چه اقدام‌هایی را انجام داده‌اند و ایران هم متعهد شده در اواسط سال 2017 گزارشی از عملکرد خود برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در نیویورک در سازمان ملل ارائه بدهد.


اقدامات مشترک ایران و سازمان ملل برای رسیدن به اهداف تغییر اقلیم
گری لوئیس با اشاره به اینکه ششمین برنامه توسعه ایران در مجلس در حال تصویب و بازخوانی است، تصریح کرد: حضور ما در ایران برای حمایت از فعالیت‌های توسعه‌ای ایران است. ما به کمک چارچوب کمک‌های توصیه‌ای سازمان ملل در صورت درخواست ایران می‌توانیم از ایران حمایت کنیم.
او تأکید کرد: ما پیش‌نویس برنامه توسعه ملی ایران را خواندیم و خوشحال هستیم که 20 اصل از این برنامه، آرمان‌های توسعه پایدار را پوشش می‌دهند.
ابتکار درباره اقداماتی که در سه سال اخیر برای تغییر اقلیم انجام داده است، گفت: بسیار خوشبختم با تصمیم و اراده دولت توانستیم گام‌های خوبی درزمینه تغییر اقلیم برداریم؛ البته عقب‌ماندگی‌ها زیاد است. گری لوئیس همچنین در پایان صحبت‌های خود از تلاش‌های ایران برای مقابله با تغییر اقلیم، تشکر و ابراز آمادگی کرد که از ایران حمایت کنند.


اقدام‌های ایران برای تغییر اقلیم
ابتکار درباره اقداماتی که ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده، گفت: خوشبختانه آقای روحانی به تغییر اقلیم، عنایت خاصی داشته است و ما در سال دوم دولت توانستیم اقتصاد کم‌کربن را به تصویب برسانیم.
 علاوه‌براین، از سال اول شروع به تنظیم مشارکت ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه کردیم و توانستیم‌ «ای‌آن‌دی‌سی» ایران را تنظیم کنیم که هدف‌گذاری واقع‌گرانه بوده و چهار درصد آن تعهد کلی و 12 درصد مشروط به برداشتن تحریم‌هاست. رئیس سازمان محیط زیست علت شرط ایران را توافق پاریس دانست و گفت: زیرا جذب تکنولوژی‌های جدید، کار سختی است و ما مقدمه این کار را انجام دادیم.
او تأکید کرد: دولت، اقدامات اجرائی خود را شروع کرده و هفته گذشته تصویب شد همه دستگاه‌های دولتی و شهرداری باید در مدت دو سال 20 درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.
ابتکار در پایان گفت: در بحث کشاورزی هم نیاز به یک تغییر جدی داریم و برای این به فناوری‌های جدیدی احتیاج است؛ خوشبختانه دولت در‌این‌زمینه گام‌های خوبی برمی‌دارد اما ما باید موضوع را جدی‌تر بگیریم و اینکه در آینده مشکل به‌وجود نمی‌آید درست نیست؛ ما امروز مشکل داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha