«پرداخت نکرده‌اند» و «دریافتی نداشته‌ایم» به افعال لاینفک و پر تکرار و همیشگی سخنان مدیران ارشد وزارت بهداشت در طول یک سال اخیر تبدیل شده است. این گله‌ها به خصوص در موضوع عدم اختصاص درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت نمود دو چندانی در سخنان وزیر و مسئولین وزارت بهداشت داشته است.

وزارت بهداشت شفاف اعلام کند منابع را کجا هزینه کرده است؟

سلامت نیوز:  «پرداخت نکرده‌اند» و «دریافتی نداشته‌ایم» به افعال لاینفک و پر تکرار و همیشگی سخنان مدیران ارشد وزارت بهداشت در طول یک سال اخیر تبدیل شده است. این گله‌ها به خصوص در موضوع عدم اختصاص درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت نمود دو چندانی در سخنان وزیر و مسئولین وزارت بهداشت داشته است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سپید نوشت: سوم آبان ماه سال 1390 مرضیه وحیددستجردی، وزیر وقت بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، از عدم اختصاص درآمدهای مصوب از محل فروش نفت، انتقاد کرده و گفته بود: «به دلیل عدم تخصیص 3 میلیارد دلار سهم وزارت بهداشت از محل درآمدهای نفتی،‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند و در نتیجه برای خدمات رسانی مطلوب به مردم با مشکل مواجه خواهند شد.» اکنون درست 5 سال بعد از آن زمان، هنوز گلایه‌های وزرای بهداشت با همان موضوع تکرار می‌شود.

اواخر هفته گذشته بود که سیدحسن هاشمی، گفت: «تا به امروز علی‌رغم اغواگری‌هایی که برخی انجام می‌دهند، یک ریال هم از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را دریافت نکردیم.» البته این دفعه اولی نبود که وزیر بهداشت در خصوص عدم اختصاص بودجه به وزارتخانه متبوع‌اش به گلایه می‌پرداخت، به عنوان مثال در مجلس نهم و به تاریخ 12 بهمن ماه سال 1394، وزیر گفته بود: «از منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز مطابق قانون سهم بخش سلامت را نداده‌اند. در نتیجه ما در مقابل پرستاران و پزشکان، روسیاه هستیم.» شکی نیست که وزارتخانه متولی بخش سلامت، برای اجرای طرح‌های بزرگی چون طرح تحول سلامت‌‌ به روز رسانی تجهیزات، افزایش تخت، بیمارستان‌سازی، مراقبت‌های بهداشتی و... نیازمند اخذ بودجه و بهره‌گیری از منابع مصوب است، اما اینکه گفته شود ریالی از محل درآمدهای هدفمندی به طرح تحول سلامت اختصاص نیافته، اگر نگوییم نوعی قلب واقعیت است، بی‌گمان می‌توان آن را پنهان‌کاری بخشی از حقایق و نوعی مظلوم‌نمایی آشکار قلمداد کرد، چرا که به گفته نمایندگان و اذعان مقامات وزارت بهداشت، مبالغ قابل توجهی از منابع مختلف به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

یک علامت سئوال بزرگ
        محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به موضوع تامین مالی طرح تحول سلامت و همراهی ویژه مجلس در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: «ما یک بحث سیاست‌گذاری، یک بحث تصویب قانون و یک بحث اجرای قانون داریم. در طرح تحول سلامت قبل از اجرا به شدت نگران فقدان منابع مالی بودیم. برای برنامه پنجم تمام کوشش ما بر این بود که منابع حوزه سلامت تامین شود. مجلس دوره هشتم به شدت هزینه پرداخت تا دولت دهم را مجاب کند که 10 درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به حوزه سلامت اختصاص دهد اما در نهایت بررسی‌های کارشناسی مجلس نشان داد که تا پایان دوره دولت این 10 درصد تحقق پیدا نمی‌کند و اگر تحقق هم پیدا کند، کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. یک کار بسیار بزرگ دیگر در مجلس نهم انجام شد و یک درصد ارزش افزوده را با اینکه خلاف قانون برنامه بود، به طرح تحول سلامت دولت یازدهم اختصاص دادیم. امروز جمع مبالغ این دو منبع بر روی هم بالغ بر 12، 13 هزار میلیارد است.»

       نماینده آستانه اشرفیه سخنان وزیر بهداشت در خصوص عدم پرداخت یک ریال از درآمدهای طرح هدفمندی را واجد ایراد دانسته و می‌گوید: «دو مولفه اینجا حاکم است؛ یا دولت باید بگوید که درآمدهایم تحقق پیدا نکرده است و بنابراین نمی‌توانم منابع مقرر را پرداخت کنم، یا آن‌که ارتباط مطلوب بین دولت و وزارت حاکم نبوده و وزارتخانه نتوانسته از دولت این منابع را دریافت کند. ما خوشحالیم که مولفه دوم وجود ندارد، یعنی شخص وزیر این ارتباط را با دولت دارد که بتواند منابع مورد نیاز را دریافت کند. پس با این وصف می توان گفت در اینجا آن اهتمام جدی در پرداخت منابع سلامت وجود نداشته است. البته باید خاطر نشان کرد که از کل بودجه 12، 13 هزار میلیارد تومانی چیزی حدود 5/6 هزار میلیارد تومان به وزارت پرداخت شده است. اینکه وزیر محترم فرموده‌اند یک ریال از این منابع تخصیص داده نشده، گمان نمی‌کنم به این صورت باشد و بهتر است ایشان می‌گفت که همه منابع پرداخت نشده است.»

       قربانی در پاسخ به این پرسش که میزان دقیق دریافت بودجه چقدر بوده و آیا از محلی غیر از طرح هدفمندی پرداخته شده یا نه، می‌گوید: «طبق آماری که دولت به ما داده، تا 5 هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده است و بنابر آنچه ما در اختیار داریم، پرداختی از هر دو منبع طرح هدفمندی و ارزش افزوده بوده است. در این میان نکته عجیب حرف و حدیث‌ها در بدنه دولت است که یک علامت سوال بزرگ به وجود می‌آورد. از یک طرف سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند ۶.۵ هزار میلیارد را پرداخته و از طرف دیگر وزارت بهداشت می‌گوید ریالی از این منابع را دریافت نکرده‌ام. همین حرف و حدیث‌ها دوستان ما را در کمیسیون بهداشت حساس کرد و روز شنبه در کمیسیون بهداشت همین بحث را داشتیم. قریب به اتفاق اعضا بر این نظر بودند که به هر حال این طرح تحول سلامت یک بارقه امید برای مردم ما ایجاد کرده و باید کمک شود ادامه پیدا کند. اگر مشکل منابع است با دولت رایزنی می‌کنیم و اگر بحث پرداختی‌هاست که دولت باید بر اساس قانون بپردازد. در یکی دو هفته آینده همه عزم اعضای کمیسیون بر این خواهد بود که به این حوزه ورود کنیم. ما مصمم هستیم که بر اساس قانون حرکت کنیم. دولت بیاید منابع را بر اساس قانون بپردازد و وزارت بهداشت هم منابع را بر اساس قانون توزیع کند، چون الان دیگر هیچ راهی به عقب نداریم. وضعیت طرح تحول سلامت نگرانی‌هایی بین اقشار جامعه، بین مردم و پزشکان و همکاران ما به وجود آورده است. البته نباید خدمات را نادیده گرفت و نگاه ما زیر سوال بردن کارهای صورت‌گرفته نیست.»

       عضو کمیسیون بهداشت مجلس در نهایت نیز گفت: «این نکته که چرا دولت تا به امروز زیر بار اجرای قانون نرفته و از ناحیه هدفمندی پرداخت‌های لازم را نداشته، نکته مهمی است زیرا این درآمد از محل فروش نفت نیست و این یعنی درآمدها تحقق پیدا می‌کند. دولت باید این 10 درصد را جایی که مقرر است یعنی در طرح تحول هزینه کند و اگر غیر از این باشد، باید مورد سوال قرار گیرد.»

وزارت بهداشت شفاف گزارش دهد
       غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سخنان وزیر بهداشت را شائبه‌برانگیز دانسته و آن را بلاموضوع عنوان می‌کند: «اینکه یک ریال نداده‌اند درست نیست، بنده گزارش‌های پرداخت به وزارت بهداشت را دیده‌ام، قانون می‌گوید که 10 درصد از محل درآمد هدفمندی باید به طرح تحول سلامت اختصاص یابد، سنوات گذشته این پول پرداخت شده و حالا وزارت بهداشت خوب است زحمتی بکشد و اعلام کند که منابع را کجا هزینه کرده است. چند درصد به حقوق و دستمزد پزشکان خاص داده شده؟ به سایر بدنه علوم پزشکی چه میزان پرداخت شده؟ چقدر هزینه سلامت مردم شده است؟ ما اگر این گزارش‌ها را داشته باشیم، در زمینه اختصاص بودجه بهتر عمل می‌کنیم. الان خیلی انگیزه برای تامین اعتبار حوزه سلامت وجود ندارد چون ارقام نجومی که فقط به پزشک‌ها پرداخت می‌شود، بازخوردهای خوبی در میان مردم و نمایندگان نداشته و ندارد.» وی در نهایت نیز تاکید می‌کند: «اینکه وزیر می‌گوید ریالی پرداخت نشده، نکته عجیبی است، ما گزارش سنوات را داریم این حرف‌ها چیست که حتی یک ریال هم پرداخت نشده است.»

حرف همان است که بود
       ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص صحبت‌های وزیر بهداشت گفت: «منظور وزیر بهداشت اعتبارات هدفمندی بوده است، خبرنگار نقل اشتباه کرده است، ما هنوز از محل اعتبارات هدفمندی چیزی دریافت نکرده‌ایم. با توجه به اولویتی که دولت نسبت به طرح تحول سلامت قائل بوده است، توافقات و اولویت‌بندی‌هایی صورت گرفت برای اینکه کار روی زمین نماند. در واقع از محل سایر اعتبارات نه به میزان کامل بلکه به میزانی که سر پا بایستیم و ادامه بدهیم، اعتبار پرداخت شده است، گرچه پرداخت به میزان هفت دوازدهم مقرر نرسیده است.»

       این مقام مسئول در وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: «همین‌جا اعلام می‌کنم در هیچ‌کدام از بسته‌های طرح تحول سلامت که اعلام شده، سرسوزنی کاهش خدمات برای مردم به وجود نیامده است. اینکه قرار بود مردم هیچ پرداختی به جز 3 درصد و 6 درصد در بیمارستان نداشته باشند، زایمان طبیعی رایگان باشد، مردم نیازی به مراجعه به بیرون از بیمارستان نداشته باشند، پزشک در روستا حضور داشته باشد، پایگاه‌های حاشیه شهرها توسعه پیدا کند و بقیه خدمات وعده داده شده، با همتی که دولت و وزارت بهداشت و خصوصا پرسنل محیطی زحمت کشیدند، هیچ تغییری نکرده است. ما پزشکان و پرسنلی داریم که از بهمن سال گذشته کارانه به آنها پرداخت نشده است اما با روی خوش خدمت به مردم را ادامه می‌دهند. می‌خواهم همه شما خبرنگاران، به همراه مردم بدانید که ما سرسوزنی از میثاق‌هایی که با مردم و رهبری بستیم، تخطی نکردیم و این نشان از همت کارکنان و مدیران ماست.»

در نهایت...
       واضح است اختصاص بودجه‌های مطلوب به وزارت بهداشت برای پیش‌برد طرح تحول سلامت است و در این میان اگر از ردیف درآمدهای طرح هدفمندی هم این بودجه اختصاص نیافته باشد، کلیت اهتمام مجلس و دولت برای پرداخت بودجه طرح تحول سلامت نمی‌تواند نادیده گرفته شود، آن‌گونه که قائم‌مقام وزیر بهداشت هم تاکید می‌کند که بودجه از محل‌های دیگر تامین شده است. حال چه بهتر که مسئولین وزارت بهداشت با شفافیت بیشتر، جزئیات دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را منتشر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha