اظهارات رئیس‌كل بانك مركزی در اراك حاكی از این است كه از اول مرداد 95تا آخر مهر سال‌جاری 330هزار فقره وام ازدواج 10میلیونی پرداخت شده است. این در حالی است كه طبق بخشنامه‌ ابلاغ شده از سوی بانك مركزی به شبكه بانكی، در طول 3ماه مورد اشاره ولی‌الله سیف (مرداد- شهریور- مهر) باید 450هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شد و بانك‌ها در این مدت از پرداخت بیش از 26درصد این تعداد كوتاهی كرده‌اند.

سلامت نیوز: اظهارات رئیس‌كل بانك مركزی در اراك حاكی از این است كه از اول مرداد 95تا آخر مهر سال‌جاری 330هزار فقره وام ازدواج 10میلیونی پرداخت شده است. این در حالی است كه طبق بخشنامه‌ ابلاغ شده از سوی بانك مركزی به شبكه بانكی، در طول 3ماه مورد اشاره ولی‌الله سیف (مرداد- شهریور- مهر) باید 450هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شد و بانك‌ها در این مدت از پرداخت بیش از 26درصد این تعداد كوتاهی كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه همشهری نوشت: اواخر فروردین ۹۵ بود که با تصویب بهارستان‌نشینان دوره نهم، سقف وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴‌ ساله افزایش یافت و در بودجه ۹۵گنجانده شد. آن‌روز در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۵ نمایندگان مجلس با پیشنهاد الحاقی حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به این لایحه موافقت كردند تا به‌این وسیله برای حمایت از ازدواج جوانان، بانك مركزی موظف شود كلیه بانك‌ها و مؤسسات اعتباری كشور را ملزم كند و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

براساس تبصره یك این مصوبه مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یك از زوجین به 10میلیون تومان افزایش می‌یابد و تبصره 2، بانك مركزی را موظف می‌كند اعطای این تسهیلات را به‌نحوی مدیریت كند كه تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر‌ماه كمتر از 50هزار نفر باشد. براساس تبصره 3نیز بانك مركزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانك‌های متخلف در این زمینه را برعهده دارد. پیرو این مصوبه مجلس، بانك مركزی طی بخشنامه‌ای به شبكه بانكی، مقرر كرد كه «شبكه بانكی از مرداد 95نسبت به پرداخت ماهانه 150هزار فقره وام ازدواج با یك ضامن معتبر، اقدام و هر 15روز آمار و عملكرد خود را در این خصوص به بانك مركزی ارسال كنند.» بخشنامه‌ای كه شواهد از عدم‌پایبندی نظام بانكی به آن حكایت می‌كنند.اظهارات اخیر رئیس‌كل بانك مركزی، گزارش میدانی از بانك‌های ارائه‌دهنده وام ازدواج در تهران و همچنین رصد «سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» عقب‌ماندگی از اهداف تعیین‌شده را تأیید می‌كنند.

اظهارات رئیس‌كل بانك مركزی در اراك حاكی از این است كه از اول مرداد 95تا آخر مهر سال‌جاری 330هزار فقره وام ازدواج 10میلیونی پرداخت شده است. این در حالی است كه طبق بخشنامه‌ ابلاغ شده از سوی بانك مركزی به شبكه بانكی، در طول 3ماه مورد اشاره ولی‌الله سیف (مرداد- شهریور- مهر) باید 450هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شد و بانك‌ها در این مدت از پرداخت بیش از 26درصد این تعداد كوتاهی كرده‌اند.

بانك‌ها اما، اگر كسی درباره وام ازدواج از آنها سؤال كند سرراست‌ترین جوابشان این است كه «ما هیچ اطلاعی نداریم، متقاضیان به تشخیص بانك مركزی و بعد از تأمین منابع به شبكه بانكی معرفی می‌شوند.» به‌همین قیاس، در تهران هیچ‌یك از بانك‌های متولی پرداخت وام ازدواج، اطلاعی از میزان منابع تخصیص داده شده به وام ازدواج یا وضعیت متقاضیان دریافت این وام به ما ارائه ندادند؛ توصیه آنها فقط ثبت نام در سامانه تسهیلات ازدواج است و در صف ماندن و صبر كردن.

دراین‌میان وضعیت در «سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» ناگوارتر است. در این سامانه متقاضیان باید یكی از بانك‌هایی را انتخاب كنند كه اولا در شهر محل سكونت آنها وام ازدواج بدهد و دوما هنوز ظرفیت صف آن تكمیل و نامش از فهرست حذف نشده باشد. به همین دلیل است كه متقاضیان استانی مانند خراسان جنوبی قادر به انتخاب هیچ بانكی نیستند و عملا نمی‌توانند برای دریافت وام ازدواج ثبت نام كنند.

از دیگر سو متقاضیان مازندرانی هم باید در انتهای سنگین‌ترین صف این سامانه، پشت سر 16هزار نفری بنشینند كه فعلا در صف منتظرند. در این سامانه وضعیت متقاضیان تهرانی هم چندان تعریفی ندارد؛ برای آنها فقط 2بانك كارآفرین و حكمت باقی مانده‌اند كه این دو نیز گرچه مجموعا حدود 4هزار نفر صف دارند اما طبق اظهارات كاركنان هر یك از این بانك‌ها، هنوز منابع قابل تخصیص به وام ازدواج‌ در این بانك‌ها تأمین نشده و برای همین است كه استقبال از آنها كمتر ازبانك‌های بزرگ مثل ملی، سپه و مسكن بوده كه صف‌هایشان در تهران تكمیل‌شده است.

    آمار ثبت‌نام در سامانه ازدواج

تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد افرادی كه در صف بانك‌های موجود در سامانه ازدواج نشسته‌اند به 186هزار و 602نفر رسیده است. این تعداد جدای از افرادی است كه در صف بانك‌هایی مانده‌اند كه حتی برای صف‌نشینی هم ثبت‌نام جدید ندارند. در 21مهرماه حدود 700هزار متقاضی در صف دریافت وام ازدواج قرار داشتند و به‌نظر می‌رسد عقبه عملكرد فعلی بانك‌ها، صفی به‌مراتب سنگین‌تر در آینده‌ای نزدیك خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha