رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این که بیماری آندومتریوز در کشور رو به افزایش است، گفت: آمار دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان وجود ندارد اما بر اساس بررسی های صورت گرفته، آمار کشور با آمار جهانی شمار مبتلایان مطابقت دارد.

سیر صعودی ابتلا به آندومتریوز در ایران/نقش آلودگی هوا در افزایش این بیماری

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این که بیماری آندومتریوز در کشور رو به افزایش است، گفت: آمار دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان وجود ندارد اما بر اساس بررسی های صورت گرفته، آمار کشور با آمار جهانی شمار مبتلایان مطابقت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر علیرضا زالی در سومین کنگره آندومتریوز و جراحی کم تهاجمی زنان گفت: پیش بینی می شود در کشور حدود دو و نیم میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند.
وی اظهار کرد: بیشترین مشکلات این بیماری مربوط به گروه سنی 25 تا 40 سالگی است که این افراد جوان و در سن باروری هستند و باید توجه جدی تر به درمان این بیماری کرد.
زالی افزود: این بیماری تنها یک بیماری جسمی و بیولوژیک نیست و مشکلات و عوارض مختلفی همچون اجتماعی، روانی و تغییر در کیفیت زندگی ایجاد می کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی دردهای مزمن لگنی را از دیگر مشکلات این بیماری برشمرد و گفت: این بیماری می تواند عوارضی همچون درد شدید هنگام قاعدگی و یا ناباروری ایجاد کند.
وی با اشاره به دشواری تشخیص اندومتریوز، تشخیص دیرهنگام بیماری را در بسیاری از موارد دور از انتظار ندانست و با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی های لازم، گفت: تشخیص به موقع و زودرس از مهمترین مزیت های آشنایی مردم با این بیماری است .

**نقش قابل توجه آلودگی های محیطی و هوا در افزایش بیماری اندومتریوز
زالی به نقش عوامل محیطی در بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: مسائل محیطی، آلودگی های هوا و محیطی می توانند نقش قابل توجهی در افزایش این بیماری داشته باشند.
وی اظهار کرد: با توجه به شیوع برخی از آلاینده های محیطی از جمله دیوکسین، باید اقدامات جدی در زمینه کاهش این فاکتورها صورت گیرد.
وی همچنین به نقش کمبود ویتامین D در بروز آندومتریوز اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد که میان الودگی های محیطی و کمبود ویتامین D در بروز بیماری آندومتریوز ارتباط وجود دارد اما اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
وی با اشاره به ناباروری در میان زوج های ایرانی، گفت: میزان ناباروری در زوج های ایرانی حدود 20 درصد است که این مقدار از آمار جهانی بیشتر بوده و شاید یکی از عوامل مهم این افزایش، تشخیص ندادن و یا غفلت از آن باشد.
زالی اظهار کرد: عواملی همچون هورمون، ژنتیک می تواند در ایجاد و گسترش این بیماری موثر باشد.

*اندومتریوز
اندومتریوز یکی از شایعترین و پرهزینه ترین بیماری های زنان درسنین باروری است که قریب به 176 میلیون زن را در جهان مبتلا و بار مالی حدود 110 میلیارد دلار در سال را به جوامع تحمیل کرده است.
اندومتریوز با ایجاد درد و نازایی می تواند زندگی زنان را در سنین باروری دچار اختلال کند و تخمین زده می شود حدود سه میلیون زن ایرانی مبتلا به اندومتریوز باشند.


بین 30 تا 50 درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، در معرض ناباروری قرار دارند.
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.
در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود. رایج ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت تخمدان ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha