سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 196367

سازمان جهانی هواشناسی دربارۀ غلظت بی‌سابقه و مخاطره‌آمیز آلایندۀ دی‌ اکسید کربن در جو زمین هشدار داده‌است.

افزایش بی‌سابقۀ غلظت دی اکسید کربن در هوا

سلامت نیوز: سازمان جهانی هواشناسی دربارۀ غلظت بی‌سابقه و مخاطره‌آمیز آلایندۀ دی‌ اکسید کربن در جو زمین هشدار داده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرس تی وی، سازمان جهانی هواشناسی، نهاد سازمان ملل در زمینۀ آب و هوا، روز دوشنبه (3 آبان) اعلام کرد میانگین غلظت دی اکسیدکربن، که در سال گذشته میلادی (2015) به آستانۀ چهارصد در میلیون (ppm) رسیده‌بود، امسال نیز افزایش یافته و به سطحی بی‌سابقه رسیده‌است.

سازمان جهانی هواشناسی در گزارش سالانۀ وضعیت گازهای گلخانه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، تصریح کرد: «میزان دی اکسید کربن پیش از این در بعضی از ماه‌های سال و در برخی مناطق به مرز چهارصد در میلیون رسیده‌بود، اما هیچ‌ گاه متوسط جهانی آن در تمام مدت سال از این حد فراتر نرفته‌بود.»

آژانس هواشناسی سازمان ملل پیش بینی کرد میانگین سالانۀ غلظت دی‌اکسید کربن تا نسل‌های متمادی به زیر این میزان کاهش نخواهد یافت.
تصویری از پِتِری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، هنگام ارائۀ گزارش در مقر سازمان ملل در ژنو (28 سپتامبر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

پتری تالاس، رئیس سازمان جهانی هواشناسی، اعلام کرده‌است: «سال 2015 میلادی، با توافقی که در پاریس برای مقابله با تغییرات آب‌ وهوایی حاصل شد، دورانی پر از امید را نوید داد، اما با افزایش بی‌سابقۀ غلظت گازهای گلخانه‌ای دورانی جدید از تغییرات آب و هوایی را نیز رقم زد.»

میزان انباشت دی اکسید کربن در سال 2014 میلادی  397.2 در میلیون بود.

با توجه به گزارش‌ها، سطح دی اکسیدکربن اتمسفر از زمان آغاز انقلاب صنعتی تا به امروز همواره افزایش داشته‌است، اما آخرین باری که زمین شاهد این درجه از غلظت بوده، به 5 میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

در اثر این افزایش غلظت گازِ دی‌اکسید کربن، پیامدهای مخرب گرم شدن زمین نیز در حال گسترش است. به گفتۀ دانشمندان، پدیده اِل‌نینو در سال جاری میلادی، 25 درصد شدیدتر از نمونۀ قبل در سال‌های 98-1997 بوده‌است. اِل‌نینو باعث باران‌های سیل‌آسا در بخش‌هایی از زمین و خشکسالی شدید در بخش‌های دیگر می‌شود.

دانشمندان ناسا تخمین زده‌اند حتی اگر انسان‌ها هم اینک به تولید دی اکسیدکربن خاتمه دهند، باز هم تا 10 سال آینده شاهد کاهش غلظت آن در جو زمین نخواهیم‌بود .

افزایش بی‌سابقۀ انباشت دی اکسید کربن درجوّ زمین زنگ هشداری برای سران کشورهای جهان است چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از تبعات افزایش گرمای زمین مصون بداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha