علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایشی که امروز (سه شنبه) با عنوان رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده برگزار شد، اظهار داشت: همکاری با کشورهایی که دست‌آوردها و دانش یکسانی دارند و در اختیار قرار دادن این دانش بین کشور‌ها از اهداف ما بوده و معتقد هستیم هیچ چیزی بهتر از استفاده از دست‌آوردهای کشور‌های دارای شرایط مشابه نیست.

اشکالات طرح تحول سلامت به بیمه‌ها مربوط نیست

سلامت نیوز:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز فقر یکی از دلایل ناامنی در جوامع است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایشی که امروز (سه شنبه) با عنوان رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده برگزار شد، اظهار داشت: همکاری با کشورهایی که دست‌آوردها و دانش یکسانی دارند و در اختیار قرار دادن این دانش بین کشور‌ها از اهداف ما بوده و معتقد هستیم هیچ چیزی بهتر از استفاده از دست‌آوردهای کشور‌های دارای شرایط مشابه نیست.

وی افزود:تجربه نشان داده که دیدگاه‌های سازمان‌های جهانی، بانک‌ها سفره ای را پر نمی‌کند و بهترین چیزی که به کاهش فقر کمک می‌کند، استفاده از تجربه های عملی کشور‌های دارای تجربه یکسان ساختار اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جنگ رابطه مستقیمی با گسترش فقر دارد و امروز جنگ در کشور‌ها ایجاد ناامنی نکرده بلکه فقر، یکی از دلایل ناامنی در جوامع است.

ربیعی تصریح کرد: در گذشته جنگ به دلیل توسعه ژئوپولتیک بین جوامع و به توسعه قدرت رخ می داد و منجر به ناامنی در کشور ها می شد اما امروز دلیل ناامنی فقر است.

وی ادامه داد: امروز رابطه ناامن شدن کشورهای بزرگ مانند آمریکا و کشورهای اروپایی به یک گروه فقیر اجتماعی، گره خورده است .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت:ما حادثه 11سپتامر را نمی توانیم فراموش کنیم که یک پدیده زشتی اتفاق افتاد و جان انسان ها را گرفت اما این پدیده را بدون تحلیل جامعه شناسی نمی توان بررسی کرد.

ربیعی افزود: ما دیگر با پدیده تروریسم کور مواجه نیستیم بلکه با یک تروریسم ناشی از فقر رو به رو هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نا امنی دارای دو ریشه و اثر است، گفت: مسائل سیاسی و نوع فقر ناشی از آن و تحولات اجتماعی هر کدام به گسترش فقر کمک و باعث تولید تروریسم و ناامنی در دنیا می شود.

ربیعی تصریح کرد: ما به منظور کاهش فقر کشور، چند سیاست را دنبال کردیم که اولین مورد آن، ایجاد تشکیلات ساختاری، فرهنگی و نهادی برای شنیدن صدای فقرا در جامعه است زیرا در جایی که صدای فقرا شنیده نشود، فقر عمیق تر می شود.

وی ادامه داد: در مسیر شنیدن صدای فقرا و بیان مسائل آن‌ها هنوز رسانه ها شیوه مناسب را اتخاذ نکرده اند و فقط به بحث‌های روشنفکرانه در جهت بررسی فقر می پردازند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سیاست‌گذاری دیگر ما سیاست معطوف به فقر است، امروز حتی حرف‌های جدید در رابطه با توسعه عدالت که به معنی توزیع عادلانه ثروت قلمداد می‌شود کافی نیست بلکه توسعه عدالت به معنی ارتقاء زندگی فقرا است.

ربیعی گفت: اشتغال معطوف به تولید و رشد به مانند ساخت ساختمان های بلند و پتروشیمی‌ها، دیگر نمی تواند فقر را از بین ببرد و تجربه نشان می دهد که توسعه به معنی فقرزدایی و ارتقاء زندگی فقرا و سطح پایین جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گام بعدی دولت در جهت کاهش فقر، ترویج گفتمان فقر به همه جامعه است زیرا کاهش فقر منجر به ایجاد جامعه‌ای سالم برای همه می‌شود و مطالعات نشان می دهد که بخشی از آسیب‌های اجتماعی که جوامع را دچار تزلزل می‌کند و حتی به قشر مرفه آسیب می‌رساند، ناشی از فقر است.

ربیعی ادامه داد: یافته‌هایمان نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی باعث تغییر ارزش‌ها و تغییر سبک زندگی می‌شود که خود نوعی دیگر از فقر را ایجاد می‌کند و گسترش خیر جمعی به مانند دارویی بی‌دلیل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تقویت جامعه مدنی اقدام دیگر دولت در جهت کاهش فقر است، تصریح کرد: جامعه مدنی شامل بخشی از فقرا، روشنفکران و گروه‌هایی که در تلاش برای محو فقر هستند را شامل می‌شود و ما باید انجمن‌هایی که قصد محو فقر را دارند توسعه دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ ایجاد پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی در بین کشورهای دارای سنت‌های مشابه می‌تواند یکی از اقدامات دیگر در جهت کاهش فقر باشد، امروز برخی از جوامع، پول قابل توجهی را برای رفاه اجتماعی خرج می‌کنند اما نتیجه کمی عاید آنها می‌شود.

ربیعی ادامه داد: در کشور ما 200میلیارد تومان سهم رفاه اجتماعی می‌شود که 72هزار میلیارد آن در بودجه سازمان تأمین اجتماعی است و 18میلیارد هزینه درمان مردم می‌شود در نتیجه ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی کمک زیادی در در جهت ریاست کاهش فقر دارد که ما آن را دنبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اقدام دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران کنترل شاخص‌های اجتماعی به صورت کوتاه مدت است که در افزایش قدرت زندگی مردم تأثیر دارد، مانند کنترل شاخص تورم که تأثیر زیادی بر قدرت زندگی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: شناسایی انواع فقر از جمله فقر درمان را در اولویت اول کارمان قرار دادیم زیرا اگر یک نفر در خانواده‌ای دچار بیماری شود حداقل دو دهک جامع سقوط می‌کند، پس بیمه کردن همه ایرانی‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت، اگر چه طرح تحول سلامت دارای اشکالاتی است اما این اشکالات به بیمه‌ها مربوط نیست.

ربیعی گفت: امروز هر خانواده دارای دو معلول، دارای مسکن شدند و ما به دنبال این هستیم که به خانواده‌های دارای یک معلول و زنان سرپرست خانواده‌ هم مسکن بدهیم؛ همچنین جلوگیری از فقر در آینده به وسیله بیمه فراگیر دنبال می‌شود.

وی گفت: امروز فقر خوراکی 17 هزار کودک در معرض سوءتغذیه با یک وعده غذای گرم در روز از بین رفته است و 7میلیون ایرانی که فاقد دفترچه تأمین اجتماعی بودند تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در کشور 40هزار میلیارد سهم یارانه نقدی، 37هزار میلیارد کمک به صندوق‌های بازنشستگی، 10هزار میلیارد بودجه بنیاد شهید و 10هزار میلیارد تومان سوبسید نان پرداخت می‌شود که رقم بالایی در افزایش رفاه اجتماعی است.

ربیعی ادامه داد: وضعیت فقر در جامعه نسبت به کشورهای اطراف نگران‌کننده نیست و ما نسبت به سال‌های گذشته 15 پله افزایش رتبه داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha