سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: از سال ۸۴ تا ۹۴ نرخ بیکاری از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است و این امر نشان دهنده عدم تطابق برنامه‌های دولت برای رفع معضل بیکاری است.

افزایش نرخ بیکاری در کشور

سلامت نیوز:عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: از سال ۸۴ تا ۹۴ نرخ بیکاری از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است و این امر نشان دهنده عدم تطابق برنامه‌های دولت برای رفع معضل بیکاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 4 آبان) در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست، گفت: امروز کشور از بیکاری و رکود رنج می‌برد و نرخ بیکاری به 4.8 میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: از سال 84 تا 94 نرخ بیکاری از 20 درصد به 40 درصد افزایش یافته است و این یعنی ظرف مدت 10 سال نرخ بیکاری 2 برابر شده است و این امر نشان دهنده عدم تطابق برنامه‌های دولت برای رفع معضل بیکاری است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، اظهار کرد: در حالیکه بر اساس بند 76 و 77 سیاستهای ابلاغی باید شاهد افزایش سهمیه آموزشهای مهارتی و تنظیم روابط متقابل صنعت و دانشگاه باشیم، دولت در این باره عزم جدی ندارد. آیا شایسته است ظرفیت بالای نیروی انسانی تحصیل‌کرده در کشور را به بزرگترین چالش کشور تبدیل کنیم؟

کاتب با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تنها یک بند در مورد اشتغال آمده است، تصریح کرد: بر اساس این برنامه باید سالانه 950 هزار شغل تولید کنیم و این در حالیست که در سال 94 ظرفیت ایجاد اشتغال دولت تنها 700 هزار شغل بوده است.

نماینده گرمسار در مجلس افزود: مجلس باید با پرهیز از روزمرگیها و کمیسیون‌محور کردن کارها به مسائل اصلی کشور مانند بیکاری، رکود و بحران آب بپردازد.

وی در ادامه با ارائه 3 پیشنهاد درباره مشکلات کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم طبق برنامه ششم توسعه، 160 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشیم باید برنامه‌های دست و پاگیر در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی را از میان برداریم. گاهی بنگاهی کوچک اقتصادی برای کسب مجوز باید از 12 مرجع استعلام بگیرد که پاسخ بعضی از این مراجع مانند سازمان حفاظت محیط زیست خود یک سال طول می‌کشد. لذا دولت باید با تشکیل کارگروههای تام‌الاختیار استانی برای صدور مجوزها به این مشکل پاسخ دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از سیاستهای مالی و اعتباری دولت اظهار کرد: باید سیاستهای مالی و اعتباری بانک‌محور به سیاستهای بنگاه‌محور تبدیل شود.

کاتب همچنین با انتقاد از بودجه هزینه‌ای کشور گفت: دولت باید به بودجه‌های هزینه‌ای کشور سر و سامان بدهد تا در بودجه‌های عمرانی دچار مشکل نشود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس در پایان به بیان مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha