مطالعات دانشمندان طی سالهای مختلف نشان داده است گنجایش حافظه انسان شاید در نگاه اول محدود به نظر بیاید اما در واقع به اندازه ای بیکران و وسیع است که حافظه رکوردداران حافظه جهان در برابر گنجایش اصلی مغز ناچیز به شمار می آیند.

به خاطر سپردن 11 عدد شماره تلفن همراه به اندازه کافی برای انسان مشکل است. تا کنون یکی از رکوردداران حافظه در جهان یعنی "چائو لو" در چین توانسته است با کمک حافظه خود 67 هزار و 890 رقم از عدد پی را در سال 2005 بخواند. اما آیا این توانایی در برابر گنجایش واقعی مغز انسان تنها قطره ای در یک اقیانوس بیکران است؟

توانایی انسان در جذب اطلاعات بسیار وسیع و گسترده است. در سال 1986 "توماس لندور" در مرکز تحقیقات ارتباطات در نیوجرسی، مطالعاتی را در رابطه با کمیت ذخیره اطلاعات بصری و کلامی و سرعت فراموشی آنها مورد بازبینی قرار داد. این تحقیق به وی امکان داد که بتواند میزان توانایی ذخیره اطلاعات بصری و کلامی را در یک فرد بالغ در حدود 125 مگابایت تخمین بزند، گنجایشی که برای ذخیره کردن 100 کتاب به قطر کتاب "موبی دیک" کافی خواهد بود.

دقیق به خاطر سپردن تعدادی از اعداد و ارقام در ترتیبی صحیح نیازمند تلاشی بیشتر از به خاطر سپردن اطلاعاتی جانبی درباره یک تصویر یا متن خواهد بود. برای پی بردن به محدودیت مدت یک حافظه در نظر گرفتن شیوه هایی که توسط قهرمانان حافظه در جهان مورد استفاده قرار می گیرند مفید خواهد بود.

بسیاری از این افراد برای به خاطر سپردن اطلاعات از شیوه حفظی استفاده می کنند یعنی قبل از آغاز به خاطر سپردن یک عدد، هر چهار رقم را به فرد یا جسمی نسبت می دهند و به این شکل می توانند عدد پی را به شکل توالی از انسانها و اجسام مختلف بیان کنند که به خاطر آوردن آنها داستان یا خاطره ای را برای آنها زنده می کند. این شیوه به افزایش توجه مغز به توالی اتفاقی اعداد و متمرکز کردن حافظه کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، "لو" نیز برای به خاطر سپردن 40 هزار رقم از عدد پی هزار ساعت زمان صرف کرد که با توجه به این رتبه می توان گفت بدون در نظر گرفتن محدودیتهای ذهنی، هر فردی که از سن 20 سالگی آغاز به حفظ کردن رقمها کند و روزانه 12 ساعت زمان را برای آن صرف کند در تولد 70 سالگی قادر به بازگو کردن هشت میلیون و 760 هزار رقم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha