با فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز نسیم‌های این فصل، مردم خوزستان که اطمینان یافته بودند دیگر گردوغبار میهمان ناخوانده آنان نخواهد بود، به یکباره متوجه شدند مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از فراگیری سامانه جدید گردوغبار در این استان خبر می‌دهد.

کلافگی خوزستانی‌ها از ریزگردها

سلامت نیوز: با فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز نسیم‌های این فصل، مردم خوزستان که اطمینان یافته بودند دیگر گردوغبار میهمان ناخوانده آنان نخواهد بود، به یکباره متوجه شدند مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از فراگیری سامانه جدید گردوغبار در این استان خبر می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در برخی از روزهای مهرماه میزان گرد و خاک در اهواز به یک هزار و 495 و سوسنگرد به یک هزار و 221 میکروگرم به مترمکعب رسید. همچنین میزان گرد و خاک در امیدیه به 383، بهبهان 137 و اندیمشک به 210 میکروگرم بر مترمکعب رسید.


احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان علت گرد و خاک را وزش باد قابل ملاحظه در شمال غرب عراق و نفوذ آن به استان اعلام کرد و در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «این پدیده گاهی در مدت زمان کوتاه فعال بوده و پس از آن جای خود را به آسمانی صاف و همراه با وزش باد می‌دهد.»  اما به گفته مدیر کل هواشناسی خوزستان در دو هفته گذشته نیز آسمان برخی نقاط استان خوزستان با گرد و غبار خفیف مواجه بود به صورتی که این پدیده شعاع دید را به دو کیلومتر کاهش داد. به گفته کوروش بهادری گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست‌محیطی تاثیر زیادی در زندگی روزمره ساکنان این استان داشته است.  «گرد و غبار یک پدیده طبیعی است که در اثر خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشورهای عراق، عربستان و سوریه تشدید شده است.»


 چتر ریزگرد در غرب ایران
همه مردم خوزستان به دلیل اینکه از گرد و غبارهای خوزستان تاثیر مستقیم پذیرفته‌اند معتقدند ساکنان استان‌های غربی بیش از مردم دیگر نقاط کشور از این میهمان ناخوانده پذیرایی کرده‌اند.


تداوم این پدیده و وقوع آن تا سال‌های قبل که اوج وقوع این گرد و غبارها بوده است، به‌دلیل اثرات مستقیم روی افراد مانند افزایش بیماری‌های ریوی، اثرگذاری در افزایش نارسایی قلبی و عروقی و بهداشت روانی ساکنان، خصوصا کسانی که امکان مهاجرت برای آنها فراهم بوده، موجب مهاجرت عده‌ای از ساکنان این استان شده است.


اما اسماعیل ایدنی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی و ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: «در چند سال اخیر تعداد افرادی که به دلیل شرایط بد آب و هوا بیمار شده‌اند در استان افزایش یافته است که اغلب این افراد را نیز کودکان تشکیل می‌دهند که دچار آلرژی‌های گوناگون شده‌اند. ذرات معلق موجود در استان خوزستان با توجه به اندازه‌ای که دارند، آسیب بیشتری به بدن می‌رساند به گونه‌ای که اگر این ذرات بزرگتر (10 میکروگرم) باشند، از طریق بینی به دام می‌افتند و به‌وسیله سرفه یا عطسه یا حتی شستن دهان از بین می‌روند اما هرچه حجم این ذرات کوچک‌تر (دو میکروگرم) باشد وارد ریه می‌شوند و از طریق گردش خون به بخش‌های مختلف بدن می‌روند و با توجه به اینکه این مواد دارای چه املاح شیمیایی هستند، بیماری‌های متفاوتی را به‌وجود می‌آورند.


ریزگردها در زندگی همه مردم استان اثر گذاشته و باعث مشکلات فراوانی در زمینه‌های بهداشت محیط، تولیدات صنایع، تولیدات باغی، زراعی و شیلات در خوزستان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha