سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 196413

همسرتان را به خاطر اشتباهات مادرش سرزنش نکنید. بی‌تردید همسرتان آگاه به این مسأله است و تأکید شما نه تنها خشم ایشان را برافروخته می‌کند بلکه باعث دوری وی از شما نیز خواهد شد.

با مادر شوهرم مشکل دارم چه کنم؟

سلامت نیوز-*نسرین صفری: همسرتان را به خاطر اشتباهات مادرش سرزنش نکنید. بی‌تردید همسرتان آگاه به این مسأله است و تأکید شما نه تنها خشم ایشان را برافروخته می‌کند بلکه باعث دوری وی از شما نیز خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران نوشته است: مادر همسرم، فرد دروغگویی است که راجع به همه مسائل اغراق می‌کند و باعث بروز مشکلاتی در زندگی‌ام شده است، مثلا چند وقت پیش از هدایای روز مادر که برایش تهیه کرده بودم ابراز ناراحتی کرده و به دروغ به همسرم گفته است ارزش مادی هدیه من بسیار پایین است.در حالی که دیگرعروسهایش در تهیه نوع هدیه ای که برای او و مادرشان تدارک می ببیند تفاوتی قایل نمی شوند، این دروغ،  باعث  حساسیت های افراطی همسرم در تهیه هدایا شده بود.  بارها راجع به این مسأله به طور منطقی با او صحبت کرده‌ام اما ایشان همچنان این رفتار اشتباهش را تکرار می‌کند، بتازگی در مقابل دروغ‌هایش جبهه می‌گیرم و به تندی یا بی‌محلی کردن عکس‌العمل نشان می‌دهم، اگر چه همسرم را هم بابت این رفتار مادرش، بسیار مورد مؤاخذه قرار می‌دهم، لطفاً مرا راهنمایی کنید:

پاسخ روانشناس:


خود را تغییر دهید: 

سعی کنید ایشان را بدان گونه که هستند پذیرش کنید چرا که شما قادر نخواهید بود مادرهمسرتان را که انتظار انتقاد شما را هم ندارد، به یکباره و با چند سخن منطقی اصلاح کنید. گوشزد کردن مستقیم خطاها، تنها وضعیت را وخیم‌تر می‌کند. بپذیرید ایشان به این سبک اشتباه زندگی عادت کرده‌اند و به هیچ وجه رفتار خود را ناپسند قلمداد نمی‌کنند. پس به جای تغییر ایشان، سعی کنید نحوه رفتار خود با ایشان را تغییر دهید.

برای تغییر رفتار، باید به شناخت مناسبی از عمل‌ها و عکس العمل‌ها برسید. بی‌تردید با شناخت رفتارهای خود و مادر همسرتان، می‌توانید به دنبال راهکارهای مفید و سازنده تری باشید، مثلاً می‌توانید به جای مچ‌گیری یا احساس ناراحتی از شنیدن دروغ، با لحنی آرام و به دور از خشم، گفت‌و‌گو را به عقب برگردانید و بگویید: «من هم در آن میهمانی حضور داشتم اما شنیدم که...» اصل مطلب را مطرح کرده و دیگر بر صحت آن تأکید نکنید. با این رفتار، هم مادر همسرتان را متوجه دروغش می‌کنید و هم در کمال ادب و رعایت احترام، این مهم را تفهیم ایشان می‌کنید که در درستی صحبتش شک دارید و اعتباری برای حرف های ناموجه قائل نمی‌شوید. البته برای تشویق ایشان به راستگویی لازم است هنگام حقیقت گویی، با تبسمی بر لب، صحبت‌شان را هم تأیید کنید. با اجرای این تکنیک بسیار ساده هم می‌توانید خود را تخلیه کنید و هم حرف خود را بدون ترس بگویید که این موجب کاهش احساس رنجش و ناراحتی شما می‌شود.


همسرتان را دریابید:

همسرتان را به خاطر اشتباهات مادرش سرزنش نکنید. بی‌تردید همسرتان آگاه به این مسأله است و تأکید شما نه تنها خشم ایشان را برافروخته می‌کند بلکه باعث دوری وی از شما نیز خواهد شد. در صورت لزوم به گفت‌و‌گو، به طور غیرمستقیم و با استفاده از جملات پرسشی، طرح مسأله کنید. مثلاً به جای آنکه صریح بگویید: «مادرت دروغ گفت»، چنین بیان کنید که مادرت چنین برداشتی داشت اما برداشت من چنین است، نظرت چیست؟ یا با توجه به شناختی که از فلان کس دارید، کدام رفتار به واقعیت نزدیک‌تر است؟ و...


* روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha