یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: قرار است وام ۱۰ میلیونی بدون بهره به شهروندان علاقه مند به محیط زیست برای خرید دوچرخه و موتورسیکلت برقی اعطا شود. اگر این طرح که محمد درویش روز گذشته نسبت به اجرای آن ابراز امیدواری کرده است، اجرا شود، می‌توان امیدوار بود که شهر‌های ایران در سال‌های آینده وضعیت بهتری از نظر آلودگی هوا داشته باشند.

اعطای وام۱۰میلیونی برای خرید دوچرخه

سلامت نیوز: یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: قرار است وام ۱۰ میلیونی بدون بهره به شهروندان علاقه مند به محیط زیست برای خرید دوچرخه و موتورسیکلت برقی اعطا شود. اگر این طرح که محمد درویش روز گذشته نسبت به اجرای آن ابراز امیدواری کرده است، اجرا شود، می‌توان امیدوار بود که شهر‌های ایران در سال‌های آینده وضعیت بهتری از نظر آلودگی هوا داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: سال جاری سالی امیدبخش در این زمینه بوده است، چنانکه با گذشتن هفت ماه از این سال در شهر تهران آلودگی هوا در مرحله هشدار قرار نگرفته و تعداد روز‌های سالم و پاک افزایش چشمگیری داشته است. با وجود این، عنوان می‌شود آلودگی قابل بازگشت است، مگر اینکه تمهیداتی برای کاهش میزان آلاینده‌ها با کاهش تردد خودرو‌ها و موتورسیلکت‌های آلاینده اندیشیده شود.

مساله آلودگی یکی از حادترین و بغرنج ترین مسائل ناشی از تمدن صنعتی است. اگرچه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد بر انسان توجه می‌شود، اما آلودگی علاوه بر انسان روی گیاهان، جانوران و یا محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته است. با توجه به بحران‌هایی كه طی سده گذشته از طریق انتشار مواد آلوده كننده در محیط زیست به وجود آمده، مبارزه برای‌ داشتن هوای تمیزتر در چند دهه اخیر همه ‌گیر شده است و این مبارزه به صورت یک واقعیت بین‌المللی ظاهر شده است، زیرا هوا مرزهای‌ بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ كس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست. در شرایط كنونی مساله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می‌شود. كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌ اند كه در پیش گرفتن راه‌‌های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین، كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است. سفرهای روزانه داخل شهرتهران به اندازه ۵/۲برابر جمعیت ثابت این شهر است. در این بین آلودگی ناشی از سوخت خودروها نیز مهم‌ترین منبع آلودگی هوای این شهر محسوب می‌شود.

اعطای وام بدون بهره برای خرید دوچرخه

روز گذشته مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وعده‌های شورای شهر در زمینه ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و پیاده ‌راه در تهران، جزئیات وام‌های ۱۰میلیون تومانی برای خرید دوچرخه‌ و موتورهای برقی را تشریح کرد. محمد درویش با اشاره به حرکت نمادین اعضای شورای شهر تهران که در هفته گذشته به مناسبت روز تربیت بدنی در مسیر میدان ولیعصر تا خیابان جمهوری پیاده‌روی کردند، گفت: باید مبلمان شهری بر اساس پیاده مداری از نو تعریف شود و مطالبه جدی ما این است که محور راه آهن تا تجریش به یک پیاده راه بزرگ تبدیل شود تا هم بتوانیم مشکل تخریب چنارهای ولیعصر را حل کنیم و هم الگویی برای بقیه کلانشهرها باشیم. او اظهارکرد: یک شهردار خوب شهرداری نیست که شهرش را مملو از اتوبان، پل و بزرگراه کند، بلکه باید مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و پیاده ‌راه ایجاد کند تا در آن شهر بتوانیم صدای پرندگان را بشنویم و آسمان آبی را ببینیم. اینها می‌تواند اولویت مدیریت خوب شهری باشد.

وعده‌های شورای‌شهرتهران برای بهبود وضعیت محیط‌ زیست

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محمد حقانی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته محیط زیست شورا قول داده که از همه امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده کند تا شهر را به سمتی ببرد که اولویت نخست آن ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده‌راه باشد، ادامه داد: علاوه بر این آقای حقانی وعده اعطای تسهیلات از سوی بانک شهر برای ارائه وام‌های ارزان قیمت و آسان به مردم جهت خرید دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی را داده‌اند که باید ببینیم ایشان می‌توانند به قول‌های خود عمل کنند یا نه. رسانه‌ها نیز باید این مقوله‌ها را از اعضای شورای شهر تهران پیگیری کنند. درویش در ادامه درباره اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی به شهروندان ایرانی برای خرید دوچرخه‌های برقی اظهارکرد: طی یک رایزنی با مدیران بانک‌های «قرض الحسنه رسالت» که جزو شبکه شتاب و مورد تایید بانک مرکزی است موفق شدیم موافقت آنها را جلب کنیم تا بدون کسب حتی یک درصد سود و کارمزد تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای شهروندان علاقه‌مند به دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی، تسهیلاتی فراهم کنند. به گزارش ایسنا، این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بازپرداخت این وام‌ها بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است و با این اقدام بانک «قرض‌الحسنه رسالت» اشتیاق بیشتری برای تغییر رفتار در بین شهروندان ایرانی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی ایجاد خواهد شد. در شرایط فعلی نیز شهروندان ایرانی می‌توانند به این بانک مراجعه کرده و وام‌ها را دریافت کنند.

برای ورود دوچرخه و موتوربرقی فرهنگسازی شود

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره وضعیت تردد دوچرخه‌ها و موتورهای برقی در کلانشهرهای کشور می‌گوید:‌ ورود موتور و دوچرخه برقی به کلانشهرها اقدام مناسبی است، اما به شرط آنکه دولتمردان و شرکت واحد اتوبوسرانی در اسرع وقت وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده را از رده خارج کرده و از ورود ماشین‌های مدل پایین به کلانشهرها جلوگیری کنند تا به این ترتیب بتوان وضعیت هوای تهران را مدیریت کرد. سید کاظم دلخوش درباره وضعیت اقدامات انجام شده در مراکز معاینه فنی‌های خودرو می‌افزاید:‌ بنده فعالیت مراکز معاینه فنی را چندان اصولی نمی‌دانم، چون فعالیت مراکز معاینه فنی مصداق بارز ضرب‌المثل «هر چقدر پول بدی آش می‌خوری» است. باید گفت که اقدامات انجام‌شده در مراکز معاینه فنی به هیچ عنوان استاندارد نیست. برای مثال فردی ممکن است با اخذ پول ماشین دودزا و معیوب را استاندارد جلوه دهد. با این تفاسیر به هیچ عنوان اقدامات انجام شده در مراکز معاینه فنی مورد تایید نیست. دولت باید با اتخاذ تصمیمات مناسب یا از ورود ماشین‌های مدل پایین در کلانشهرها جلوگیری کند و یا به طور کامل از تردد این وسایل در اقصی‌نقاط کشور جلوگیری شود. او درباره کیفیت موتورها و دوچرخه‌های برقی اظهار می‌کند: وسایل برقی یا شارژی برای تردد در کلانشهرها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. تردد این وسایل با توجه به وضعیت هوای کلانشهرها به ویژه تهران مطلوب است. در ضمن باید دانست که دسترسی به هوای پاک در کشور ما فقط منوط به تردد موتور و دوچرخه برقی در شهر یا جلو گیری از تردد خودروهای فرسوده نمی‌شود، بلکه دولت باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده بتواند عوامل آلودگی هوا را شناسایی کرده و در اسرع وقت نسبت به آنها اقدام کند. این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره کیفیت موتورها و دوچرخه‌های برقی می‌گوید: سال‌هاست در کلانشهرهای چین، ژاپن و دیگر نقاط جهان شاهد تردد این وسایل هستیم؛ پس با این تفاسیر کیفیت این وسایل مطلوب است. برای مثال در شهرهای چین یا ژاپن مردم فقط به وسیله دوچرخه تردد می‌کنند و این امر نیز به سمت و پست افراد ربطی ندارد. همگان در کشور ما باید بدانند که موتور و دوچرخه‌های برقی از کیفیت مناسب برخوردار هستند. تردد این وسایل در کشور نیازمند فرهنگسازی است. متاسفانه تاکنون از سوی هیچ رسانه‌ای درباره این وسایل هیچ گونه اطلاع رسانی همگانی انجام نشده است. بی شک با استقبال عمومی از این وسایل از شدت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha