رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون فضای مجازی علت آسیب‌های اجتماعی را تغییر داده است به طوری که اکنون عامل طلاق نبود امکانات و پول نیست و منشأ اعتیاد هم بیکاری نیست چرا که آمار اعتیاد در کارگاه‌های تولیدی بالا رفته است.

افزایش آمار طلاق در شمال شهر تهران

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون فضای مجازی علت آسیب‌های اجتماعی را تغییر داده است به طوری که اکنون عامل طلاق نبود امکانات و پول نیست و منشأ اعتیاد هم بیکاری نیست چرا که آمار اعتیاد در کارگاه‌های تولیدی بالا رفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، گفت: برای اولین بار است که دستگاه‌های حکومتی به کمک دستگاه‌های دانشگاهی و مردمی به دغدغه آسیب‌های فضای مجازی پرداخته‌اند و این همایش را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: با گسترش فناوری اطلاعات و فضای رسانه‌ای، شرایطی را شاهدیم که با اشکال و کارکردهای متفاوت همه زندگی ما را دچار اثرات مثبت و منفی می‌کند. از شبکه‌های اجتماعی و استفاده از دستگاه‌های نوین مثل اینترنت و گوشی‌های هوشمند صحبت می‌شود که اثرات تحول‌زایی را در زندگی ما به همراه دارد.

محسنی گفت: اگر نظارت درستی نداشته باشیم این اثرات می‌تواند به همراه تهدید باشد چرا که ارزان بودن اطلاعات، در دسترس بودن آن، فرا مرزی، اقتصادی و بدون سانسور بودن این اطلاعات می‌تواند شرایطی را فراهم کند که به آسیب منجر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه باید از فضای مجازی به عنوان ظرفیت و ابزار در همه ابعاد زندگی استفاده کرد، گفت: این فضا و شبکه‌ها می‌تواند حتی به تهدید فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی منجر شود.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در زندگی واقعی و در فضای مجازی احساس وظیفه کرده است.

محسنی گفت: متأسفانه خروجی برخی از آسیب‌ها در فضای مجازی باعث افزایش طلاق، اعتیاد و اختلالات روحی و روانی شده است حتی به کم شدن فضای گفت‌وگو در خانواده‌ها نیز منجر شده و از آسیب‌های فضای مجازی می‌توان به انزوا، افسردگی و تغییر سبک زندگی اشاره کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از ایجاد دبیرخانه دائمی بررسی آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی خبر داد و گفت: تدوین و محتوای پژوهش و ارتقای مهارت رسانه‌ای از محورهایی است که در این کارگروه‌ها بحث می‌شود و باید نسبت به مهار، کنترل و کاهش آسیب‌ها در ابعاد جدیدش برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: اکنون آسیب‌های اجتماعی تغییر کرده‌اند به طوری که در شمال شهر تهران از هر 2.2 ازدواج، یک طلاق رخ می‌دهد در حالی که در روستاها به ازای هر 6 ازدواج یک طلاق است. همچنین زمانی درگیری و طلاق به دلیل نبود امکانات و پول بود اما اکنون تفاوت کرده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: در گذشته منشأ اعتیاد بیشتر بیکاری بود اما اکنون در کارگاه‌های تولیدی، آمار اعتیاد بالا رفته است بنابراین باید برنامه‌هایمان را بازنگری کنیم تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم.

غربالگری ژنتیک برای 40 هزار زوج ایرانی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: سالانه 30 هزار معلول متولد می‌شود به همین دلیل در دو استان کرمان و یزد غربالگری و آزمایش ژنتیک را اجباری کرده‌ایم و در 29 استان دیگر به صورت پایلوت در یک شهرستان، این کار را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده 40 هزار زوج غربالگری ژنتیک شده‌اند که 30 درصد آنها به مشاوره احتیاج داشته و 20 درصد آزمایش ژنتیک انجام داده‌اند و امیدواریم تا 5 سال آینده معلول‌زایی کم و آسیب‌ها کنترل شوند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha