چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

یک متخصص مغز و اعصاب اولین اقدام موثر در هنگام بروز حملات صرع را باز کردن راه هوایی بیمار عنوان کرد.

هنگام بروز حملات "صرع" چه‌ کنیم؟

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب اولین اقدام موثر در هنگام بروز حملات صرع را باز کردن راه هوایی بیمار عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر داریوش افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده موارد بیماری صرع دلایل ژنتیکی و ارثی دارد، گفت: در برخی از موارد بر اثر عوامل محیطی مانند ضربه مغزی، سکته مغزی و عفونت‌ها نیز احتمال ابتلا به بیماری صرع وجود دارد.

وی افزود: بر همین اساس عمده موارد بیماری صرع در دوران کودکی و نوجوانی عمدتا بر اثر عوامل ژنتیکی و ارثی است، اما این امکان وجود دارد افراد بر اثر عوامل محیطی در سنین بزرگسالی نیز دچار بیماری صرع شوند.

وی، تشنج‌های تکرار شونده را علامت اصلی بیماری صرع عنوان کرد و افزود: با یک بار تشنج نمی‌توان تشخیص بیماری صرع داد، زیرا امکان دارد فرد به دلایل دیگری از جمله کاهش قند خون، بالا بودن اوره یا کمبود کلسیم دچار تشنج شده باشد.

افشاری با بیان اینکه ۷۵ درصد موارد بیماری صرع قابل درمان است، گفت: به طول معمول با افزایش سن، بیماری صرع در افراد بهبود می‌یابد، اما در ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد نیز این بیماری تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند که نیاز است فرد برای کنترل آن دارو مصرف کند.

این متخصص مغز و اعصاب موارد ابتلا به بیماری صرع را در زنان و مردان یکسان دانست و افزود: این احتمال وجود دارد که موارد صرع ثانویه که به دنبال ضربه‌ها یا سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود، با توجه به نوع فعالیت مردان در این دسته، بیشتر از زنان باشد.

افشاری با بیان اینکه حمله‌های صرع به اشکال مختلف است، گفت: برخی اوقات بیمار دچار حمله صرع می‌شود، اما اطرافیان او متوجه نمی‌شوند و در این حالت بیمار برای چند لحظه تصویر خاصی مشاهده می‌کند یا چند لحظه مکث می‌کند.

وی در خصوص راهکارهای موثر در هنگام بروز حملات صرع بصورت تشنج نیز گفت: در این زمان نیاز است اطرافیان، اطراف بیمار را خلوت کرده و راه هوایی او را باز کنند. در این حالت باید سر بیمار را به یک طرف خم کرده تا در صورت وجود ترشحات یا کف، این موارد موجب خفگی بیمار نشود. همچنین در زمان تشنج باید تمام وسایل را از کنار بیمار دور کرد تا برخورد به آنها موجب آسیب بیمار نشود. حملات صرع به طور معمول پس از یک دقیقه قطع می‌شود، اما اگر تشنج بیشتر از این مدت ادامه داشت باید حتما فرد را به درمانگاه رساند.

این متخصص مغز و اعصاب، خواب به موقع و کافی را برای بیماران مبتلا به صرع بسیار مفید دانست و اظهار کرد: کم خوابی به شدت برای بیماران مبتلا به صرع مضر است و موجب تشدید حملات صرع در آنها می‌شود. گرسنگی هم با توجه به کاهش قند خون در بدن می‌تواند موجب تشدید حملات صرع شود.

افشاری بر مصرف منظم دارو در این بیماران تاکید کرد و افزود: این بیماران نباید سرخود مصرف دارو را قطع کرده و فکر کنند اگر با مصرف چند ماه دارو دچار حمله نشدند، این روال بدون مصرف دارو هم ادامه دارد.

این متخصص مغز و اعصاب همچنین از بیماران مبتلا به صرع خواست تا از دادن دارو به یکدیگر خودداری کنند و بدانند که داروهای تجویزی ویژه نوع صرع آنهاست و در درمان دیگر موارد صرع کاربردی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha