چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 196452

تاثیر آلودگی صوتی بر سلامتی از طریق افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون، افسردگی، کاهش شنوایی و افزایش استرس تاجایی است که سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی را طاعون مدرن نامیده است.

آلودگی صوتی شما را به این بیماری ها مبتلا می کند

سلامت نیوز: تاثیر آلودگی صوتی بر سلامتی از طریق افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون، افسردگی، کاهش شنوایی و افزایش استرس تاجایی است که سازمان جهانی بهداشت آلودگی صوتی را طاعون مدرن نامیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ازایندیپندنت ، آلودگی صوتی دومین عامل مخرب زیست محیطی تاثیرگذار بر سلامت است. جایگاه اول به آلودگی هوا اختصاص دارد و سازمان جهانی بهداشت در سال 2014 میلادی از آلودگی هوا به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان نام برد.
آلودگی صوتی یکی از معضلات غیر قابل اجتناب زندگی مدرن و صنعتی امروز است. آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و خطوط ریلی و هوایی باعث شده است حوزه جدیدی به مطالعه در زمینه تاثیر مخرب آلودگی صوتی بر سلامت اختصاص یابد. برخی از اثرات آلودگی صوتی بر سلامتی عبارتند از :


-آلودگی صوتی احتمال ابتلا به افسردگی را 25 درصد افزایش می دهد
مطالعات محققان آلمانی بر روی بیش از سه هزار داوطلب 45 تا 75 ساله به مدت پنج سال، نشان می دهد زندگی در اماکن شلوغ و پر سر و صدا، احتمال ابتلا به افسردگی را 25 درصد افزایش می دهد. محققان احتمال می دهند استرس ناشی از آلودگی صوتی و اختلال خواب، از مهمترین عوامل بروز افسردگی است.
مطالعات قبلی نشان می دهد فرکانس های صوتی بالا در افراد زیر پنجاه سال اثر مخرب تری دارد و احتمال بیماری های قلبی را نیز چهار برابر افزایش می دهد.


-آلودگی صوتی ناشی از ترافیک خطر حمله قلبی را افزایش می دهد
این مطالعه با بررسی مرگ و میر ناشی از حمله قلبی از سال 2005 تا 2015 میلادی نشان می دهد آلودگی صوتی ناشی از ترافیک، نقش موثری در حمله قلبی دارد. آلودگی صوتی سبب تحریک واکنش های استرس روانی و فیزیولوژیکی پیچیده می شود. تاثیر آلودگی صوتی بر سیستم قلبی عروقی، از طریق فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، آدرنال است.
سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که در بخش غربی اروپا حداقل یک میلیون سال عمر شهروندان برای مقابله با پیامدهای بیماری های ناشی از آلودگی صوتی ترافیک تلف می شود.


-زندگی در مکان های پرسر و صدا سبب چاقی می شود
مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی کارولینسکا در سوئد نشان می دهد زندگی در مکان های شلوغ و پر سر و صدا از قبیل نزدیک فرودگاه، ریل راه آهن، بزرگراه و جاده، سبب افزایش شاخص توده بدنی و چاقی می شود. محققان احتمال می دهند که ارتباط بین چاقی و زندگی در جاهایی که آلودگی صوتی دارد، به دلیل افزایش میزان هورمون استرس، کورتیزول، و اختلال خواب است.


-آلودگی صوتی یکی از مهمترین دلایل اختلال خواب است
اختلال خواب نیز یکی از مهمترین دلایل دیابت، بیماری های قلبی و چاقی است.


-آلودگی صوتی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون است


-آلودگی صوتی سبب کاهش شنوایی می شود


-آلودگی صوتی یکی از مهمترین دلایل استرس است


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha