رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری که در تلویویون انجام می شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست و وزیر بهداشت کتبی در مورد این تبلیغات گمراه کننده به رئیس صدا و سیما تذکر داده است.

تذکر کتبی وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما در مورد تبلیغ داروی ضد ریزش مو و لاغری

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری که در تلویویون انجام می شود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست و وزیر بهداشت کتبی در مورد این تبلیغات گمراه کننده به رئیس صدا و سیما تذکر داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مدتی است نوع جدیدی از تبلیغات کالاهای مرتبط با سلامت در صدا و سیما و تقریبا در تمام شبکه های تلویزیونی رایج شده است، در این نوع تبلیغات یک زن به عنوان مبلغ کالا برای مدت طولانی در حدود 10 دقیقه ادعاهایی را در مورد یک کالا که حتی نام آن هم اعلام نمی شود، مطرح می کند. ادعاهایی مانند درمان قطعی ریزش مو، رویش مجدد مو و درمان قطعی طاسی یا درمان قطعی لاغری و امثال آن.
این تبلیغات مدتهای طولانی است که از صدا و سیما پخش می شود. شیوه فروش این کالاها که حتی نام آنها نیز برده نمی شود نیز مانند تبلیغات ماهواره ای به صورت فروش از طریق پیامک و تحویل به در منزل است.
با توجه به اینکه این نوع تبلیغات به صورت بسیار گسترده از صدا و سیما پخش می شود و با توجه به ادعاهای بزرگ آنها و نیز معلوم نبودن نام و برند برخی از این کالاها که نوعی تبلیغ خاکستری و مبهم محسوب می شود برای روشن شدن موضوع به سراغ رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو رفتیم.
رسول دیناروند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت ایرنا تبلیغ هر نوع کالایی که ادعای درمانی دارد را به طور کلی ممنوع اعلام کرد و گفت: هیچکدام از کالاهای دارویی و حتی آرایشی، بهداشتی و مکمل ها حتی اگر مجوز تولید از وزارت بهداشت داشته باشند حق تبلیغ ادعای درمانی ندارند.
با هم مشروح این گفت و گو را می خوانیم:

*اخیرا تبلیغات گسترده ای از شبکه های مختلف تلویویون پخش می شود که به عنوان مثال کالایی برای درمان قطعی ریزش مو را معرفی می کند و ادعا می کند که این کالا با مجوز وزارت بهداشت است، نظر وزارت بهداشت در مورد این تبلیغات چیست؟ آیا مورد تایید هسنند.
دیناروند: به طور کلی تبلیغ هر نوع دارو که برای درمان یک عارضه باشد، در کشور ممنوع است، تبلیغات سایر کالاها مثل فرآورده های آرایشی و بهداشتی، غیر قانونی نیست و مجاز است اما هیچکدام از این کالاها نیز حق ادعای درمانی ندارند.
هر کالایی که ادعای درمانی کند،تبلیغش ممنوع می شود، حتی اگر یک کفش که اصلا کالای سلامت نیست، ادعا کند که برای درمان دیسک کمر کاربرد دارد و موثر است، تبلیغ آن ممنوع می شود، برای اینکه این ادعا ثابت نشده است و باید در مراجع ذی صلاح این ادعا ثابت شود و حتی اگر این ادعا ثابت شود و خاصیت درمانی داشته باشد، حق تبلیغ ندارد.

*نظر شما در مورد تبلیغات اخیر صدا و سیما چیست؟
دیناروند: وزارت بهداشت مخالف تبلیغات اخیر صدا و سیما و تبلیغ کالاهایی است که متاسفانه ادعاهای درمانی عجیب و غریب می کنند.

* برای درمان قطعی ریزش مو یا درمان چاقی.
دیناروند: بله، برای لاغری، ریزش مو و امثال اینها. وزارت بهداشت کاملا با این تبلیغات مخالف است و هم بنده و هم وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما نامه کتبی نوشته ایم و به طور رسمی تذکر داده ایم و اعلام کرده ایم که این تبلیغات گمراه کننده است و صدا و سیما باید جلوی این کار را بگیرد. چون واقعا این تبلیغات درست نیست.

* این کالاها از جمله کالایی که ادعای درمان قطعی ریزش مو و رویش مجدد مو را دارد، ادعا می کنند که از وزارت بهداشت مجوز دارند،همین طور است؟
دیناروند: نه لزوما.

*برخی از این کالاها حتی اسم شان هم در تبلیغات نمی آید و معلوم نیست چه کالایی تبلیغ می شود؟
دیناروند: اصلا، برخی از این تبلیغات شبیه تبلیغات ماهواره ای است که اصلا درست نیست.

* به نظر این شیوه جدیدی از تبلیغات است که در صدا و سیما شروع شده است؟
دیناروند: واقعا نمی دانم، در صدا و سیما چه می گذرد، آیا به مشکل بودجه ای خورده است، یا چه مشکلی دارد، بله جدیدا این نوع تبلیغات دیده می شود و خیلی هم عجیب است.

* این تبلیغات ثانیه ای هم نیست و چندین دقیقه طول می کشد و خیلی طولانی است.
دیناروند: بله، گاهی اوقات، 10 دقیقه یا 15 دقیقه یک کالا تبلیغ می شود و به راحتی تبلیغ می کنند، واقعا خیلی عجیب است و معلوم است که این تبلیغات اثر دارد که مدتهای طولانی است بخش می شود.

*توصیه و نظر وزارت بهداشت در مورد این تبلیغات برای مردم چیست؟
دیناروند: وزارت بهداشت، کاملا با این تبلیغات مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تایید نمی کنیم و به مردم می گوییم که این کالاها هیچ فرقی با کالاهای ماهواره ای ندارند و همان طور که قبلا به مردم گفته ایم که به تبلیغات این نوع کالاها در ماهواره ها توجه نکنند، الان هم در مورد این کالاها در صدا و سیما به مردم می گوییم که به این تبلیغات توجه نکنند و بدانند که این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.

*آیا درمان قطعی ریزش مو وجود دارد؟
دیناروند: معلوم است که نه، اگر قرار بود، ریزش مو درمان قطعی داشته باشد که تا حالا باید این عارضه در دنیا از بین رفته بود. واقعا چنین چیزی نه در ایران بلکه در دنیا وجود ندارد و تاکنون هیچ درمان قطعی برای ریزش مو در دنیا پیدا نشده است.

*در مور درمان چاقی چطور؟
دیناروند: اگر قرار بود کسی با یک دارو، لاغر شود، دیگر هیچ فرد چاقی در دنیا وجود نداشت، مردم گول این تبلیغات را نخورند، هیچ کدام از این تبلیغات مورد تایید وزارت بهداشت نیست. ممکن است برای کمک به رژیم درمانی چاقی، محصولاتی از وزارت بهداشت مجوز بگیرند اما ادعای درمان قطعی داشتن به طور یقین مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

*کالاهایی که در این تبلیغات برای درمان ریزش مو معرفی شود، مجوز وزارت بهداشت را دارد؟
دیناروند: من نمی دانم این چه کالاهایی است، چون اسم آن هم در تبلیغ برده نمی شود، ممکن است کالایی به طور کلی از وزارت بهداشت مجوز هم داشته باشد ولی تاکنون وزارت بهداشت به هیچ کالایی به عنوان درمان قطعی ریزش مو مجوز نداده است.

* سازمان غذا و دارو در بازار رصد نکرده است که این چه کالاهایی است، چون به راحتی می شود یک نمونه را خریداری و بررسی کرد؟
دیناروند: بازرسی سازمان غذا و دارو این موضوع ها را رصد می کند، حتما از بازرسی سازمان موضوع را پیگیری می کنم اما به طور قطعی می گویم که هیچ کدام از این ادعاها و تبلیغات مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha