یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کم‌کاری تیروئید، چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی را به دنبال دارد.

کم‌کاری تیروئید، ناباروری می‌آورد

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کم‌کاری تیروئید، چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی را به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسن گنجی‌زاده زواره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید بیماری است که غده‌ تیروئید مقادیر کافی از هورمون‌های مهم و اختصاصی این غده را، تولید نمی‌کند، اظهار کرد: زنان بویژه زنان بالای ۵۰ سال، احتمال بیشتری دارد که به کم‌کاری تیروئید مبتلا شوند.

وی ادامه داد: باید بدانید که به دلیل فعالیت‌های مرتبط با هورمون‌های مترشحه از تیروئید، کم‌کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنش‌های شیمیایی بدن را مختل می‌کند.

گنجی‌زاده اضافه کرد: کم‌کاری تیروئید در مراحل اولیه به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می‌شود، ولی در اغلب مواقع، کم‌کاری تیروئید درمان نشده، می‌تواند سبب ایجاد شماری از اختلالات در سلامتی نظیر چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی ‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه خوشبختانه برای تشخیص کم‌کاری تیروئید آزمایش‌های دقیق سنجش عملکرد تیروئید در دسترس هستند، افزود: درمان کم‌کاری تیروئید با هورمون‌های تیروئید صنعتی معمولا راحت، ایمن(وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود) و موثر است.

گنجی‌زاده با تاکید براینکه علایم و نشانه‌های بیماری تیروئید بسیار گسترده است و به مقدار عدم کفایت هورمونی بستگی دارد، اظهار کرد: در اختلال هورمونی، حتی اگر در مراحل اولیه، عوارض این بیماری ظاهر نشود، پس از گذشت سال‌ها، اغلب عارضه پیشرفت کرده و شدیدتر می‌شود.

وی بیان کرد: در ابتدا به ندرت ممکن است که فرد متوجه نشانه‌های کم‌کاری تیروئید نظیر خستگی و کسل‌شدن شود، به سهولت آنها را به پیری و افزایش سن خود نسبت می‌دهد و توجه چندانی نمی‌کند، ولی به موازات اینکه به تدریج کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن ادامه ‌یابد، ممکن است نشانه‌ها و علایم آشکار بیشتری در وی توسعه یابد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: خستگی، تنبلی و احساس کسل‌بودن، افزایش حساسیت به سرما، یبوست، پوست خشک و رنگ پریده، صورت متورم، صدای خشن و گرفته، افزایش سطوح کلسترول خون، افزایش وزن ناخواسته، درد، حساسیت و سفت شدن عضلانی، سختی یا تورم مفاصل، ضعف عضلانی، دوره‌های قاعدگی شدیدتر از حالت عادی، ناخن‌ها و موهای شکننده و افسردگی از علایم کم‌کاری تیروئید است.

گنجی‌زاده با تاکید بر اینکه چنانچه کم‌کاری تیروئید درمان نشود، نشانه‌ها و علایم بیماری به تدریج شدیدتر می‌شود، افزود: تحریک مداوم تیروئید ناشی از ترشحات هورمونی از هیپوفیز به منظور آزادسازی هورمون‌های بیشتر، ممکن است منجر به افزایش حجم تیروئید (گواتر) شود. همچنین ممکن است فرد با پیشرفت بیماری، بیشتر دچار فراموشی شود و روندهای فکری وی آهسته‌تر شود و یا احساس افسردگی کند.

وی گفت: کم‌کاری تیروئید پیشرفته که به نام میکزودم نامیده می‌شود، نادر است، ولی وقتی این حالت ایجاد شود می‌تواند تهدیدی برای زندگی فرد محسوب شود.

گنجی‌زاده با اشاره به علایم کم‌کاری تیروئید پیشرفته (میکزودم)، تصریح کرد: فشار خون پایین، کاهش تنفس، کاهش حرارت بدن، اختلال توجه و عدم پاسخ به محرک‌ها و حتی کما از علایم کم‌کاری تیروئید پیشرفته است و حتی در موارد بسیاری میکزودم می‌تواند کشنده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha