به نظر می رسد این روزها ، هموفیلی ها دچار مشکلاتی با سازمان های بیمه گر و شرکت های پخش داروهای یارانه ای هستند. داروهایی گران ازجمله فاکتور 7 و 8 که این بیماران به آنها شدیدا نیاز دارند.

وقتی دارو به هموفیلی نمی رسد

سلامت نیوز: به نظر می رسد این روزها ، هموفیلی ها دچار مشکلاتی با سازمان های بیمه گر و شرکت های پخش داروهای یارانه ای هستند. داروهایی گران ازجمله فاکتور 7 و 8 که این بیماران به آنها شدیدا نیاز دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مشکلی که بیماران هموفیلی دارند این است که شرکت های پخش دارو به علت بدهی داروخانه های توزیع کننده داروهای هموفیلی ها از دادن دارو خودداری می کنند.
حال، چرا داروخانه ها به این شرکت ها بدهکارند و آنها نیز با تاخیر دارو می دهند؟ اگر داروخانه به جایی بدهکار است حتما از جایی هم طلب دارد و طلب خود را دیر وصول می کند.
از قرار معلوم ، دولت، پول داروهای یارانه ای هموفیلی ها را در اختیار سازمان های بیمه گر قرارداده است؛ این در حالی است که قبلا دولت هزینه داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی ها را به شرکت های پخش ، پرداخت می کرد و دارو با قیمت یارانه ای در سیستم توزیع ، گردش می کرد.


چون قیمت این داروها در حالت قبل، یارانه ای بود ، مبالغ وجوه دارو هم آنقدر پایین بود که بیمه ها در اصطلاح داروها را پوشش می دادند و مشکلی در توزیع نبود. به عنوان مثال ، فاکتور 8 که 400 هزار تومان بود با چهار هزار تومان وارد سیستم توزیع می شد.


اما دولت برای آنکه بتواند به استانداردهای جهانی تجارت و استانداردهای مد نظرش برسد، تصمیم گرفت یارانه را به جای اینکه به شرکت دارویی بدهد، یارانه را مستقیما به بیمه ها بدهد و این تصمیم با تفاهمنامه 2 وزیر بهداشت و رفاه اجرایی شد و بدین ترتیب داروهای بیماران خاص با قیمت اصلی وارد سیستم توزیع شد.

**هم اکنون چه اتفاقی در سیستم توزیع داروهای هموفیلی ها رخ داده است؟
احمد قویدل، مدیر عامل کانون هموفیلی های ایران است. او روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هنگامی که داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی ها با قیمت اصلی وارد سیستم توزیع شد، یک گردش مالی هنگفتی در ساختار توزیع دارو در کشور رخ داد که منبع آن سازمان های بیمه گر بودند؛ به عبارت دیگر بیمه ها باید پرداخت را انجام می دادند و بیمار هم دارو را مثل قبل رایگان دریافت می کرد؛ ولی از سویی داروخانه به عنوان نمونه ، فاکتور 8 را به قیمت 400 هزار تومان و فاکتور 7 را به قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان می خرید.
قویدل ادامه داد: به عبارت دیگر هر داروخانه که سهمیه 200 تایی از این داروها را دارد در هر فاکتوری که نزد خود دارد ، 400 تا 500 میلیون تومان به شرکت پخش بدهکار می شود و سازمان های بیمه گر هم باید طی یک ماه این پول را به داروخانه پرداخت کنند تا داروخانه از شرکت پخش داروی بیمار خاص را بخرد اما عملا سازمان های بیمه گر امکان آن را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بیمه ها می گویند که پولی دریافت نکرده اند و هنوز از محل گردش حساب های خودشان پرداختی دارند وازطرفی دولت هم مدعی است که پول را به بیمه پرداخت کرده است .
مدیر عامل کانون هموفیلی های ایران در ادامه اظهارکرد: ما هنوز نمی دانیم دولت به بیمه ها بابت داروهای خاص پرداختی داشته یا نداشته است ؟ اگر پرداخت داشته است ، پس بیمه ها مرتکب جرم شده اند؛ چون این پول برای داروهای حیاتی است و احتمالا بیمه ها، پول را جای دیگر هزینه کرده اند ؛ اگر هم دولت پولی نداده است، سوال اینجاست که آیا تفاهمنامه دو وزیر ملغی شده است؟ به نظر می رسد که یکی ، این وسط ، دروغ می گوید.

**نتیجه چه شد؟
قویدل درباره سردرگمی پول ها که آیا به بیمه ها داده شده است یا بیمه پولی از دولت نگرفته است این طور نتیجه گرفت : شرکت های دارویی در وضعیت کنونی سود خود را می برند، چون دارو را می فروشند ، شرکت های پخش داروها هم سود می برند، چون دارو را توزیع می کند و نهایتا این بیمار است که به علت بدهی داروخانه و امساک شرکت پخش از تحویل داروی یارانه ای به داروخانه از دارو محروم می شود؛ به عبارت دیگر تمام این زنجیره معیوب است و این بیمار است که صدمه می بیند.
وی ادامه داد: داروخانه کانون هموفیلی در زمان حاضر چهار میلیارد تومان از تامین اجتماعی و همین میزان را از خدمات درمانی طلب دارد؛ این در حالی است که ما هر پولی را که بابت یارانه دارویی می گیریم به شرکت پخش می دهیم ، پس چرا دارو نداریم .
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: شرکت پخش در زمان حاضر به دلیل بدهی که داروخانه کانون به آن دارد به ما دارو نمی دهد، حال این سوال مطرح است که در این تاخیر در پرداختی بیمه و متعاقب آن تاخیر در پرداخت داروخانه به شرکت پخش ، این بیماران چه گناهی کرده اند؟ پولی که بازگشت آن به شرکت پخش و بیمه ها تضمین شده است، آیا رواست که بیمار را منتظر داروی حیاتی بگذاریم؟
هموفیلی نوعی اختلال انعقادی خون است. البته در زمان حاضر گفته می شود که 15 نوع اختلال انعقادی وجود دارد که هموفیلی معروف ترین آن است و همین اصطلاح در ادبیات رسمی و رسانه ای کشور به تمام اختلالات انعقادی گفته می شود ؛ به عبارت دیگر خود اختلال انعقادی هموفیلی در واقع کمبود فاکتور 8 و 9 است. این بیماری وابسته به جنس است و از زن منتقل می شود و مرد را مبتلا می کند؛ اما درزمان حاضر آنچه که هنجار شده است این است که به همه 15 نوع اختلال انعقادی به صورت عام ، هموفیلی می گویند؛ بنابراین باید دقت داشت که هر اختلال انعقادی، هموفیلی به شمار نمی آید و هموفیلی همان کمبود فاکتورهای 8 و 9 است.
در زمان حاضر 12 هزار بیمار هموفیلی در بانک اطلاعات انجمن هموفیلی ثبت شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha