عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقدامات حمایتی دولت و بیمه ‌ها در حوزه پیوند عضو از اعلام آمادگی کمیسیون بهداشت برای رفع خلأهای قانونی خرید و فروش کلیه خبر داد.

آمادگی مجلس برای رفع خلأهای قانونی خریدوفروش کلیه

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقدامات حمایتی دولت و بیمه ‌ها در حوزه پیوند عضو از اعلام آمادگی کمیسیون بهداشت برای رفع خلأهای قانونی خرید و فروش کلیه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، همایون هاشمی در گفت و گو با پانا، با اشاره به موضوع هزینه بالای پیوند عضو اظهار داشت: ایران در پیوند عضو جایگاه پیشرفته ای دارد که می توان گفت جزو کشورهای سرآمد در این حوزه قرار داریم. در حال حاضر در ایران پیوندهای مختلفی صورت می گیرد که می توان به پیوند کبد، کلیه، قلب، روده، چشم و ریه و سایر موارد اشاره کرد و پزشکان در این زمینه توانمند هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تامین هزینه‌ های پیوند با کمک بیمه‌ ها گفت: پیوند اعضا در ایران نیازمند فرهنگسازی است و علاوه بر این نیاز به تجهیزات و متخصص های این حوزه احساس می شود.

10 درصد افراد لیست انتظار پیوند می شوند

وی با اشاره به صف های طولانی پیوند عضو گفت: در حال حاضر طبق آماری که وزارت بهداشت ارائه کرده تعداد افراد منتظر برای پیوند کلیه بسیار زیاد است اما فقط 10 درصد افراد لیست انتظار پیوند می شوند که این یک ضعف در نظام سلامت به شمار می رود.

هاشمی درباره ورود مجلس به موضوع کلیه فروشی نیز توضیح داد: پدیده کلیه فروشی یکی از معضلات رایج در برخی کلانشهرها شده است که افرادی سودجو از خانواده هایی که نیازمند پیوند عضو هستند سوء استفاده می کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اعلام آمادگی کمیسیون بهداشت برای رفع خلأهای قانونی درباره خرید و فروش کلیه تصریح کرد: ما در کمیسیون بهداشت این آمادگی را داریم که خلأهای قانونی در این زمینه را برطرف کنیم اما تعامل دولت و مجلس به منظور جلوگیری از فروش غیرقانونی کلیه و سوء استفاده کنندگان از این موضوع ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه فروش غیرقانونی کلیه اقدامی غیراخلاقی است، گفت: چرا برخی افراد باید برای تأمین امرار معاش خود کلیه شان را بفروشند و در این میان عده ای دلال از خانواده ها سوء استفاده کنند لذا این مسأله باید به صورت ریشه‌ ای آسیب ‌شناسی شود. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اضافه کرد: دولت باید بسته ‌های حمایتی در جهت پشتیبانی از خانواده ‌هایی که افراد آن مبتلا به بیماری خاص هستند در نظر گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha