چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 196496

فشار خون بالای ریوی یک بیماری تهدید کننده زندگی است که با گذشت زمان سیر بدتری دارد. ولی دنبال کردن شیوه های درمان علائم را بهبود می بخشد و بیمار بهتر می تواند با آن زندگی کند.

نشانه های فشار خون بالای ریوی

سلامت نیوز: فشار خون بالای ریوی یک بیماری تهدید کننده زندگی است که با گذشت زمان سیر بدتری دارد. ولی دنبال کردن شیوه های درمان علائم را بهبود می بخشد و بیمار بهتر می تواند با آن زندگی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، فشار خون بالای ریوی هنگامی رخ می ‌دهد که شریان ‌های ریه تنگ می ‌شوند و جریان خون از قلب به ریه با مانع روبرو می ‌شود. فشار خون در این شریان ‌ها افزایش می‌ یابد و نهایتا باعث می‌ شود بطن راست قلب ضعیف و ضعیف ‌تر و نهایتا دچار نارسایی شود. هنگامی که علائم فشار خون بالای ریوی ظاهر شده باشد، احتمالا این عارضه پیشرفت زیادی کرده است.

گاهی اوقات پزشکان نمی توانند یک دلیل خوب برای فشار خون بالا در ریه ها پیدا کنند که در این هنگام به این بیماری فشار خون ریوی ایدیوپاتیک گفته می شود. ژن ها ممکن است در مورد ابتلا به این بیماری نقشی ایفا کنند. نارسایی احتقانی قلب، لخته شدن خون در ریه ها، ابتلا به اچ آی وی، استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین یا متامفتامین، لوپوس، اسکلرودرمی، آرتریت روماتوئید، و دیگر بیماری های خود ایمنی، نقص قلبی هنگام تولد، بیماری های ریوی مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، یا فیبروز ریوی، آپنه خواب و ... از جمله علل دیگر ابتلا به فشار خون بالای ریوی هستند.

علائم

یکی از علائم اصلی بیماری، تنگی نفس است و آنهم زمانی که فعال هستید. این حالت معمولا به آرامی شروع می شود و سیر وخیم تر دارد. علائم دیگر عبارتند از درد در قفسه سینه، خستگی، تورم در مچه پاها.

مراقبت های شخصی

برای کاهش علائم آزاردهنده و همچنین کاهش سرعت پیشرفت بیماری می توان راهکار های ساده، اما تاثیرگذار زیر را به کار گرفت:

به اندازه کافی استراحت کنید. خستگی و فعالیت بدنی شدید از مهم ترین دشمنان این بیماری هستند.

سیگار نکشید. با سیگار کشیدن، علاوه بر بار سنگین بیماری فعلی یک بار دیگر را بر قلب و ریه خود تحمیل کرده اید. نه تنها سیگار کشیدن بلکه مواجهه به دود سیگار و سایر آلاینده ها می تواند تهدید کننده زندگی این بیماران باشد.

از باردار شدن و نیز مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی خودداری کنید. اگر شما یک خانم در سن باروری و مبتلا به فشار خون بالای ریوی هستید، باید بدانید که بارداری می تواند تهدید کننده زندگی شما و نیز جنین تان باشد. استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری هم انتخاب خوبی نخواهد بود. مصرف این قرص ها خطر لخته شدن خون و سکته های قلبی را در شما بالا می برند.

به برنامه غذایی و کنترل وزن خود بیش از پیش اهمیت بدهید. کاملا واضح است که پزشک شما یک رژیم کم نمک را به شما توصیه می کند تا هم فشار خون و هم شدت تجمع آب و ادم در بدن شما کاهش پیدا کند. اما غیر از نمک باید به میزان چربی غذاها هم دقت داشته باشید.

فراموش نکنید چاقی می تواند یک عامل خطر برای انواع فشار خون و نیز تشدید کننده علائم فشار خون بالای ریوی باشد.
منبع:www.medicinenet.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha