برای رسیدن به موفقیت در کار گروهی، توجه به ریزه کاری هایی اهمیت پیدا می‌کند که در کار انفرادی، به توجه نیازی ندارد. کار گروهی می تواند در محیط خانه برای تمیز کردن آن به عرصه ظهور برسد یا در محیط کاری برای موفقیت در کسب و کار باشد یا تعدادی ورزشکار برای قهرمانی در یک مسابقه گروهی تلاش کنند. به گزارش «عصر ایران» در چنین حالت هایی اگر همه اعضا از بودن در کنار یکدیگر راضی نباشند، به مرور انگیزه و تعهدشان را از دست می دهند و نتیجه کار گروهی، چیزی جز شکست نخواهد بود.

7 استراتژی که برای موفقیت کار گروهی ضروری است

سلامت نیوز: برای رسیدن به موفقیت در کار گروهی، توجه به ریزه کاری هایی اهمیت پیدا می‌کند که در کار انفرادی، به توجه نیازی ندارد. کار گروهی می تواند در محیط خانه برای تمیز کردن آن به عرصه ظهور برسد یا در محیط کاری برای موفقیت در کسب و کار باشد یا تعدادی ورزشکار برای قهرمانی در یک مسابقه گروهی تلاش کنند. به گزارش «عصر ایران» در چنین حالت هایی اگر همه اعضا از بودن در کنار یکدیگر راضی نباشند، به مرور انگیزه و تعهدشان را از دست می دهند و نتیجه کار گروهی، چیزی جز شکست نخواهد بود.


ویژگی های یک گروه موفق
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یک گروه زمانی کارآمد و سازنده است که احساس لذت از کار کردن را در اعضای خود برانگیزاند و همه افراد از حضور در گروه راضی باشند. با انجام کارها به صورت گروهی، تولید افزایش می یابد و اعتماد بیشتری نیز ایجاد می شود و با افزایش رضایتمندی بین افراد، موفقیت و بهره وری نیز افزایش می یابد و در نتیجه یک گروه کارآمد و سازنده به آسانی به اهداف خود دست پیدا می کند. از آنجا که انسان ها خودمحور و موجودات خودخواهی هستند و می خواهند حتما به موفقیت دست پیدا کنند، اگر به گروه خود متعهد شوند، این خودخواهی باعث می شود اعمال آن ها گروه را به سمت موفقیت ببرد. باید به این نکته توجه داشت که موفقیت یک گروه در دستیابی به یک هدف مشترک قرار دارد. به طور کلی 7 استراتژی مهمی که در موفقیت یک کار گروهی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، عبارت است از:


1-تعهد: همه انسان ها در تجربه های روزمره شان آموخته اند که اگر خود را به چیزی متعهد کنند، نیمی از راه موفقیت را طی کرده اند. تعهد اعضا تعیین کننده برنده یا بازنده بودن گروه است. برای کارآمد بودن یک گروه، اعضای آن باید منافع شخصی خود را رها کنند و اگر ایده هایشان مورد قبول جمع نبود، بتوانند خود را کنترل کنند. در واقع، تغییر نگرش و استانداردها و روال کاری و حتی اخلاق کاری، کار سختی است. تعهد به گروه به معنی استقبال از نگرش ها و آرمان ها و روال کاری گروه است و فعالیت اعضا باید به رشد و هدف مشترک گروه نزدیک باشد.


2-برقراری ارتباط: از لحظه تولد، اشتراک گذاری و درک اطلاعات متقابل شروع می شود. هنر گوش دادن و پاسخ دادن در DNA ما حک شده است. ارتباطات در فضای مجازی هم به خوبی ارتباطات شفاهی کاربردی است به خصوص زمانی که می خواهیم تغییرات مورد نظر را سریع به افراد گروه اطلاع دهیم.


3-همکاری: همکاری همان برقراری ارتباط است که به صورت روزمره آن را انجام می دهیم. همکاری هنگامی که به یک مهارت تبدیل شود، می توان از آن برای اداره بهتر کارهای گروه و سپردن کارها به افراد دیگر در گروه استفاده کرد. داشتن حس همکاری، اعضای گروه را کنار هم جمع می کند و اعضا می توانند با تکیه بر این احساس، نیروی مضاعفی برای پیش بردن اهداف گروه کسب کنند؛ البته برای این که همکاری نتایج مثبت به همراه داشته باشد، استراتژی پشت آن باید به خوبی برنامه ریزی شده باشد.


4-تعیین نقش و احترام به آن: نقش ها به عنوان راهنما عمل می کنند و قوانین و تعهدات بر اساس جایگاه فرد در گروه تعیین می شوند. بدون قوانین و تعیین نقش ها، هرج و مرج به وجود می آید. با تعیین دقیق و اصولی نقش ها همه در کنار هم و با کمک هم می توانند کارها را به انجام برسانند. تقسیم نقش می تواند موقتی یا دائمی باشد. تعیین نقش ها تصمیمی است که همه افراد گروه باید بگیرند.


5-سازش و توافق: فرقی نمی کند برای موفقیت چه جور گروهی تلاش می کنید چراکه در هر صورت باید زمانی را برای رسیدن به توافق و سازش در نظر بگیرید. اگر بعد از یک جلسه سازش همه اعضا از آن راضی نباشند، افراد انگیزه و تعهدشان را از دست می دهند. ارائه راه حل، راهی برای رسیدن به توافق است؛ به این معنی که نظر همه اعضا شنیده و در تصمیم ها در نظر گرفته می شود. همه با هم گفت وگو می کنند و به یک تصمیم واحد می رسند. در چنین گروهی که به همه افراد اهمیت داده می شود، تعهد به گروه وجود دارد.


6-چالش: بهترین روش غلبه بر موانع، روش گروهی است. چالش ها می توانند انگیزه ایجاد کنند اما اگر چالش ها زیاد شوند می توانند تهدیدآمیز نیز باشند. ما همان طور که به همکاری و ارتباط نیاز داریم به زندگی کردن در یک گروه و انجام کارها به صورت گروهی هم نیاز داریم. در همکاری با یکدیگر، با نقاط قوت و ضعف گروه آشنا می شویم. این فرصتی را برای ما فراهم می کند تا واکنش هم‌گروه‌هایمان را در زمان چالش ها ببینیم که آیا در این زمان همیاری و کمک می کنند یا راه حل بهتری درنظر دارند. همچنین، با دانستن عیب هایشان، قدرت پیش بینی در زمان بحران را خواهیم داشت و به سرعت می توان روند کار و عملکرد را بهبود بخشید.


7-مشارکت: اعضا در هر مرحله از کار، به یک اندازه نقش و مسئولیت نخواهند داشت؛ با این حال یک چیز مسلم است، همه به همدیگر کمک خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha