سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و بلاتکلیفی پرونده الکترونیکی شدن خدمات براساس برنامه پنجم توسعه، روز گذشته وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات پای میز مذاکره نشستند تا درباره سرنوشت نامعلوم و زمان قطعی اجرای کامل الکترونیکی خدمات بخش سلامت برای همه ایرانیان تصمیم‌گیری کنند.

تشکیل30 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان

سلامت نیوز:سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و بلاتکلیفی پرونده الکترونیکی  شدن خدمات براساس برنامه پنجم توسعه، روز گذشته وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات پای میز مذاکره نشستند تا درباره سرنوشت نامعلوم و زمان قطعی اجرای کامل الکترونیکی خدمات بخش سلامت برای همه ایرانیان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 60 درصد جامعه ایرانی (50 میلیون)و همچنین ممکن شدن ردیابی کالاهای سلامت محور و مسدود شدن امکان ارسال پیامک‌های انبوه محصولات قاچاق حوزه سلامت از جمله مباحثی بود که در مراسم امضای تفاهمنامه میان وزیران بهداشت و فناوری اطلاعات مطرح شد.
زمزمه‌های الکترونیک کردن خدمات بخش سلامت توسط دولت به گفته مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارتخانه بهداشت از سال 74 در وزارت بهداشت مطرح و استانداردهایی هم برای آن تعریف شد اما بنا به دلایلی از جمله نبود زیرساخت‌های مخابراتی این طرح حوزه سلامت تا به امروز به طور کامل در کشور عملیاتی نشد. با این حال و در شرایطی که اجرای کامل آن در دوره‌های پیشین وزارت بهداشت به امروز و فردا موکول می‌شد و زمان قطعی اجرای پرونده الکترونیک سلامت نامعلوم بود، وزیر بهداشت دولت یازدهم از همان ابتدا بر اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت تأکید کرد. او این وعده را هم داده بود که پرونده الکترونیک سلامت، به‌ عنوان یکی از چالش‌های برنامه پزشک خانواده به مراحل پایانی خود نزدیک شده و تا یک سال آینده (سال 94) در کشور اجرایی می‌شود. دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی این را هم گفته بود که این نرم افزار اطلاعات بهداشتی ایرانیان را ثبت و ضبط می‌کند، به سیستم کاغذی شبکه بهداشت پایان می‌دهد و از موازی کاری و صرف هزینه برای غربالگری مردم جلوگیری می‌کند.وزارت بهداشت قصد دارد با راه‌اندازی سامانه الکترونیک سلامت، نه تنها جلوی خدمات القایی و غیرضروری پزشکی را بگیرد بلکه لحظه به لحظه از جریان وضعیت سلامت ایرانیان و توزیع دارو مطلع شود و هر دارویی را که به بیماران داده می‌شود، شناسایی کند و مشخص شود چه دارویی از کجا آمده و به کجا تحویل داده می‌شود. از طرفی الکترونیک کردن خدمات این امکان را نیز فراهم می‌کند که وزارت بهداشتی‌ها از نظارت بر نسخه‌های پزشکان و کاهش زیرمیزی گرفته تا اطلاعات مربوط به نمایه توده بدنی مردم دسترسی داشته باشند و بر اساس آن برای کاهش علت بیماری‌ها و مرگ و میر‌ها برنامه‌ریزی کنند. در همین اثنا، دیدار مشترک وزیران بهداشت و ارتباطات روز گذشته در حالی برگزار شد که دو طرف بر لزوم توسعه و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت در راستای دولت الکترونیک تأکید کردند.


تاکنون برای  50 میلیون پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است
وزیر بهداشت در این دیدار تأکید کرد که سامانه خدمات الکترونیک سلامت جلوی فساد و خدمات اضافه پزشکی را می‌گیرد و با اجرای آن قاچاق دارو و کالای سلامت کم می‌شود. او این را هم گفت که داده‌های این سامانه کیفیت خدمات سلامت را ارتقا می‌دهد و منجر به افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های مردم و سیاستگذاران خواهد شد. دکتر قاضی‌زاده هاشمی  در ادامه اضافه کرد: این سامانه در منطقی شدن تجویز پزشکان نیز اثر می‌گذارد زیرا تعداد اقلام و نوع داروهای تجویز شده آنها رصد می‌شود.او در ادامه درباره زمان پوشش مردم در سامانه پرونده الکترونیک سلامت نیز گفت: تاکنون برای حدود 50 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و حدود 30 میلیون نفر باقی مانده‌اند که تا آخر دولت یازدهم همه آنها تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وزیر بهداشت این را هم به حرف‌هایش اضافه کرد که مهم‌ترین و بزرگترین بخش، سامانه الکترونیک سلامت در بخش بهداشت و درمان است که در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود و خدمات وسیعی را به مردم ارائه می‌کند، مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند مطلع شوند که با توجه به نوع بیماری مثلاً سکته یا بیماری کودکان که دارند باید به کدام بیمارستان مراجعه کنند و امکانات کدام بیمارستان بهتر است یا کدام بیمارستان خلوت‌تر است.


 شناسایی متخلفان در نظام سلامت
به گفته دکتر قاضی‌زاده هاشمی، در بخش درمانی این سامانه الکترونیک مشخص می‌کند کدام اورژانس خلوت‌تر است و مردم می‌توانند به کدام بیمارستان مراجعه کنند و از طرفی هر نوع تخلف یا تضییع حقوق شهروندان را به مسئولان وزارت بهداشت گزارش می‌کند و با استفاده از آن می‌توانیم از هزینه‌های القایی و غیرضروری به مردم که توسط مراکز درمانی ایجاد می‌شود کم کنیم و نظارت‌ها تسهیل می‌شود و افزایش می‌یابد. او در ادامه از وزیر ارتباطات خواست تا 5هزار روستا به اینترنت متصل شوند که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ عنوان کرد: «از حدود 18 هزار روستای کشور هنوز 5 هزار روستا به اینترنت متصل نیستند و برای اجرای کامل سامانه الکترونیک سلامت تا یک ماه آینده تمام این روستاها به اینترنت وصل می‌شوند.»


  خطوط پیام‌های تبلیغاتی غیرمجاز حوزه سلامت مسدود می‌شوند
در ادامه این دیدار رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه تبلیغات غیرقانونی کالاهای سلامت، 11 مجموعه که دارای مرکز ارسال پیامک گسترده هستند را شناسایی کرده‌ایم که هنوز قانون به آن رسیدگی نکرده است. علاوه بر آن در شبکه‌های ماهواره‌ای داروهای قاچاق تبلیغ می‌شود و هر ماه 200 تا 300 شماره مرکز پیام و شماره تلفن همراه شناسایی و بلاک می‌شوند و لازم است تا سازوکار مشخصی برای آن تعیین شود.


دکتر قاضی‌زاده هاشمی درباره درخواست معاونت غذا و دارو نیز توضیح داد که وزیر ارتباطات درباره شناسایی و انسداد پیغام‌های تبلیغاتی غیرمجاز در حوزه سلامت قول مساعد داده است. دکتر محمود واعظی گفت: اگر این شماره‌ها از جمله سرشماره‌های تبلیغاتی باشد بلافاصله بعد از اعلام وزارت بهداشت مسدود می‌شوند اما در مورد سیمکارت‌های شخصی کار مشکل است و در مورد این شماره‌ها نیز با اعلام و گزارش وزارت بهداشت یکبار تذکر داده می‌شود و در مرحله بعد مسدود می‌شوند. او در ادامه حرف‌هایش افزود: برای اجرای کامل سامانه خدمات الکترونیک سلامت حدود 90 درصد کار انجام شده، زیرساخت های فنی فراهم است اما تکمیل آن نیازمند این است که تعدادی از روستاهای کشور به اینترنت متصل شوند که قول می‌دهم تا یک ماه آینده این کار انجام شود. به گفته واعظی، از جمله دستاوردهای این طرح ساماندهی نسخه‌های پزشکان خواهد بود، زیرا  الان هیچ نظارت درستی روی این نسخه‌ها نیست و به این ترتیب در آینده خود پزشکان نیز در تجویز دارو دقت بیشتری خواهند کرد چرا که هر جا خدمات الکترونیک گسترش پیدا کرده قاچاق و فساد کم شده است، در حوزه سلامت نیز همین طور است و قطعاً با اجرای این طرح زیرمیزی‌ها کم می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha