در برنامه ششم توسعه به جنگل‌ها نیم‌نگاهی شده است و قرار است نگرش و نگاه به جنگل در قالب این برنامه تغییر کند. این خبر را عباسعلی نوبخت داد و افزود: در برنامه ششم توسعه بحث کاهش بهره‌برداری از جنگل مطرح است و خصوصا این بحث در جنگل‌های شمال و در بدنه کارشناسی نیز دیده شده است.

برداشت از جنگل در پایان برنامه ششم صفر می‌شود

سلامت نیوز: در برنامه ششم توسعه به جنگل‌ها نیم‌نگاهی شده است و قرار است نگرش و نگاه به جنگل در قالب این برنامه تغییر کند. این خبر را عباسعلی نوبخت داد و افزود: در برنامه ششم توسعه بحث کاهش بهره‌برداری از جنگل مطرح است و خصوصا این بحث در جنگل‌های شمال و در بدنه کارشناسی نیز دیده شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سبزینه،وی اهمیت یافتن سایر کارکردهای جنگل به جز تامین چوب را مهم ارزیابی کرد و گفت: اهمیت این ماجرا به اندازه آبخوان‌داری نمی‌رسد؛ زیرا مهاجرت از سمت فلات مرکزی به‌سمت دامنه‌های زاگرس وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم که این پوشش گیاهی را حفظ کنیم.

نوبخت اعلام کرد: هر هکتار جنگل می‌تواند 500 متر مکعب آب را در خود ذخیره کند و جنگل‌های شمال کشور در هر هکتار 2500 متر مکعب آب ذخیره می‌کنند. طرح‌هایی برای صیانت و حفاظت از جنگل‌ها در دست تهیه است و تصمیم داریم این طرح‌ها را عملیاتی کنیم. معاون سازمان جنگل‌ها خبر از یافتن راهکاری داد که کمترین خسارت را به جنگل‌ها بزند و صنعت واردات چوب را فعال کند، وی گفت: شعار امروز سازمان برخلاف گذشته که حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری بود، به حفظ، احیاء، توسعه و پرورش جنگل تغییر یافته است. 10 درصد حفاظت از جنگل‌های شمال بر عهده سازمان محیط زیست است؛ اما به این معنی نیست که اگر اتفاقی روی دهد این سازمان ورود پیدا نمی‌کند. بحث حفاظت از جنگل‌ها موضوعی است که در همه‌جا مطرح است و به دغدغه‌ای برای نمایندگان مجلس نیز تبدیل شده. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز که نگاه انتقادی به بحث تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه جنگل دارد، گفت: سرانه جنگل در کشور ما نسبت به دنیا بسیار پایین‌تر است و متاسفانه این مقدار نیز به دست خودمان در حال نابودی است و باعث شده مساحت جنگل از 18 میلیون هکتار به 14 میلیون هکتار کاهش یابد.


وی در ادامه به «سبزینه» می‌گوید: کمیسیون کشاورزی برای حل این ماجرا با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و با توجه طرح تنفس جنگل امیدوار است سالانه 20 درصد از بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در دوره پنج ساله، یعنی پایان برنامه ششم توسعه کاهش یابد، یعنی تا پایان برنامه ششم بهره‌برداری از جنگل‌های شمال به صفر برسد. شاعری معتقد است اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم، باید در برنامه ششم توسعه قدم‌های اساسی برای حفظ جنگل ‌برداریم.


محمدعلی معصومی، مدیرکل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری از جنگل‌های شمال نیز درباره برنامه ششم توسعه و جنگل می‌گوید: برنامه ششم روال خاصی را طی کرده است و توانسته‌ایم تغییر و تحول اساسی در آن ایجاد کنیم. برنامه‌ای متناسب با شرایط موجود تدوین و مطالعاتش انجام شده و در واقع می‌توانیم بگوییم شیوه‌ای جدید برای مدیریت پایدار در بخش جنگل در نظر گرفته شده است و در حال حاضر در شرایط گذر از آن قرار داریم. وی در ادامه می‌گوید: برنامه‌ای که این سازمان برای بهره‌برداری از جنگل تدوین کرد این بود که برداشت درختان محدود به درختان شکسته، آفت زده و بیمار شود که در داخل جنگل قرار داشتند. در واقع نشانه‌گذاری‌ها انجام شده و کاهش بهره‌برداری به برنامه اصلی برای حفظ جنگل تبدیل شده است. برای این منظور سازمان جنگل‌ها شرح خدماتی را در راستای مدیریت پایدار در سطح حوضه آبخیز تعریف کرد که به خدمات تفصیلی و نیمه‌تفصیلی تقسیم‌بندی می‌شود

. این طرح پس از تهیه به شورای بررسی فرستاده شد و دوباره پس از بررسی‌های لازم، طرح به معاونت جنگل و جنگل‌داری فرستاده شد. نتیجه این اتفاق انعقاد قرارداد سازمان با دانشگاه و ورود نگاه علمی به بحث جنگل است. وی در پاسخ به این پرسش که با اجرای برنامه ششم توسعه چه تغییرات مشهودی در مدیریت جنگل اتفاق می‌افتد، تاکید می‌کند: در گذشته مدیریت جنگل کلاسیک بوده است و با اجرای برنامه ششم توسعه این مدیریت اکوسیستم محور و نزدیک به طبیعت می‌شود. وی مهم‌ترین بحث در برداشت جنگل و نگاهی که این برنامه بر حفظ و پاسداری از آن دارد جلوگیری از قطع درخت و حفظ آن است. در واقع زاویه نگاه به برداشت از جنگل تغییر می‌کند و برنامه این است که میزان جنگل‌ها را افزایش دهیم و حداقل اگر موفق به این کار نشدیم آنچه را داریم حفظ کنیم و از نابودی ان جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha