چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 196529

نظام مراقبت های بهداشتی ایالات متحده آمریکا، یکی از ناکارآمدترین نظام های بهداشتی در جهان است.در میان 55 کشوری که از لحاظ کارآییِ سیستم مراقبت های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته اند، کشور آمریکا در رتبه 50 قرار دارد.

برتری ۲۰ رتبه ای نظام سلامت ایران از آمریکا

سلامت نیوز: نظام مراقبت های بهداشتی ایالات متحده آمریکا، یکی از ناکارآمدترین نظام های بهداشتی در جهان است.در میان 55 کشوری که از لحاظ کارآییِ سیستم مراقبت های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته اند، کشور آمریکا در رتبه 50 قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تامین ۲۴ و به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سیستم مراقبت های بهداشتی آمریکا، در زمره ناکارآمدترین کشورهای جهان قرار دارد.

بر اساس این گزارش، در سال 2014، آمریکا در میان 55 کشور، در جایگاه 50 قرار داشت. شاخص هایی که برای این بررسی لحاظ شده بود عبارت بودند از، میزان امید به زندگی، هزینه های مراقبت های بهداشتی به صورت سرانه، هزینه های نسبی به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی. طبق آخرین اطلاعات در دسترس، هزینه های درمانی به طور متوسط برای هر شخص 9403 دلار بوده است و میزان امید به زندگی 9. 78 بود. 5 کشوری که در مرتبه های بعد از آمریکا قرار داشتند عبارتند از: اردن، کلمبیا، جمهوری آذربایجان، روسیه و برزیل.

از سال 2012، که شاخص های بررسی کارآییِ سیستم مراقبت های بهداشتی بلومبرگ ایجاد شد، سیستم مراقبت های بهداشتی آمریکا، از لحاظ میزان کارآیی روندی نزولی داشته است. هنگ کنگ و سنگاپور که کشورهایی کوچک تر هستند و تنوع جمعیتی کمتری دارند، به صورت مداوم در صدر این رتبه بندی قرار داشته اند. حکومت این کشورها، نقش بسیار برجسته ای در تنظیم و ساماندهی و نیز فراهم آوردنِ این مراقبت ها داشته اند، البته با صرف هزینه سرانه ای که به صورت متوسط، 2386 دلار بوده است. طول عمر در این کشورها نیز به طور متوسط 83 سال ثبت شده است.

«پاول گینزبرگ»، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدیر مرکز سیاست های بهداشتی موسسه برکینگز واشنگتن، می گوید: «سیستم مراقبت های بهداشتی ایالات متحده آمریکا، با کاهش تمرکز مدیریتی و تمرکز سازماندهی و تعدیل رویارو بوده است و احتمالا همین رویکرد منجر به کاهش کارآیی آن شده است.»

این شاخص ها، اولین سال «اوباما کر» (Obamacare) را منعکس می کند. قانون مراقبت های مقرون به صرفه(ACA) یا اوباما کر، دسترسی به بیمه های درمانی را گسترش داد و یارانه هایی برای هزینه های بیماران فراهم می آورد. این قانون از اول ژانویه 2014، آغاز می شد و تاثیر آن روی میزان امید به زندگی در ایالات متحده آمریکا، مشهود بود. البته لازم به ذکر است که تاثیر مراقبت های بهداشتی، تنها روی افزایش میزان طول عمر افراد نیست. «جان آبرلندر»، استاد سیاست های درمانی در دانشگاه کارولینای شمالی در دانشکده پزشکیِ چپل هیل می گوید: «مراقبت های بهداشتی شامل موارد مختلفی می شود از جمله اینکه ما چگونه بخوریم، چگونه زندگی کنیم و همچنین شامل رفع فقر و نابرابری و حمایت های اجتماعی است.»

امید به زندگی هنوز هم یک شاخص برجسته برای اندازه گیری این است که ما چگونه سالم زندگی کنیم و کل نظام پزشکی کشور آمریکا در همین رابطه فعالیت می کند و به همین دلیل هم به عنوان یکی از شاخص های مهم در این برآورد مورد استفاده قرار گرفته است.

بررسی تاثیر «اوبامر کر» روی هزینه های سرانه دشوار است. با این حال، آبرلندر گفت: هزینه های مراقبت های بهداشتی، از سال 2012 به بعد رو به تعدیل نهاد، که به دلیل بهبود اقتصاد و تغییرات صورت گرفته در سیاست های بیمه ایِ بخش خصوصی بود.

گینزبرگ گفت: با گذشت زمان، گسترش پوشش بیمه ای، از طریق «اوباماکر» می تواند هزینه ها را افزایش دهد به این دلیل که می دانیم مردم بیمه شده از خدمات بیشتری نسبت به مردمی که بیمه نشده اند، استفاده می کنند.

کوبا و جمهوری چک، با امید به زندگی نزدیک به ایالات متحده امریکا، یعنی 4. 79 و 3. 78، در زمینه مراقبت های بهدشتی، بسیار کم هزینه کرده اند، یعنی 817 دلار به صورت سرانه برای کوبا و 1378 دلار برای جمهوری چک. سوئد و نروژ تنها کشورهایی هستند که بالاترین میزان هزینه ها را نسبت به ایالات متحده امریکا دارند، یعنی به ترتیب، 9674 دلار و 9522 دلار و امید به زندگیِ طولانی تری دارند یعنی به طور متوسط 3. 82 سال.

شیلی که اولین کشوری از اقتصاد امریکای لاتین است که به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) پیوست، و تنها کشور از این قاره است که در میان 10 کشور ابتدای این لیست قرار دارد و امید به زندگی آن 5. 81 سال بوده است.

در طول زمان، رتبه بندی چند کشور تغییرات بسیار زیادی داشته است که به دلیل هزینه های زیاد نسبت به کاهش سرعت میزان بهبود امید به زندگی است. به عنوان مثال، کشور سوئد،در این شاخص اخیر 27 پله نسبت به رتبه 14 در شاخص پیشین در سال 2009 داشته است، در حالی که هزینه های سرانه آن تا 50 درصد افزایش داشته است. همچنین کشور عربستان سعودی، با 20 پله سقوط به رتبه 38 رسیده است. در حالی که میزان افزایش هزینه هایی که در بخش درمان آن صورت گرفته است، نزدیک به 80 درصد است. در این بررسی، بلومبرگ، میزان تغییر این کشورها نسبت به سال 2009 نیز برآورد شده است.

کشور یونان در این رتبه بندی با 9 پله صعود به رتبه 13 رسیده است و میزان امید به زندگی آن یک سال افزایش یافته در حالی که هزینه های سرانه آن تقریبا 40 درصد کاهش یافته است و از 1743 دلار به 2879 دلار رسیده است. این کشور در میانه یک بحران اقتصادی قرار دارد که یک چهارم تولید ناخالص داخلی آن را از بین برده است.

در این رتبه بندی همچنین کشور ایران، در رتبه 30 قرار دارد که با 22 پله صعود، نسبت به جایگاه 52 در سال 2009، در این رتبه قرار گرفته است و پیش تر از کشورهایی چون عربستان سعودی، امریکا، بلژیک و روسیه است. طبق این بررسی ها میزان امید به زندگی در کشور ایران، 39. 75 سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha