چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 196532

بگذارید قبل از این که وارد یک بحث جدی روان‌شناسی بشویم، دو خط شعر بخوانیم، بالاخره ما ایرانی‌ها هرجا که کم و زیاد می‌آوریم دست به دامان پیشینیان و فرهنگ غنی اسلامی‌ ـ ایرانی‌مان می‌شویم.

اهمیت رازداری در خانواده

سلامت نیوز: بگذارید قبل از این که وارد یک بحث جدی روان‌شناسی بشویم، دو خط شعر بخوانیم، بالاخره ما ایرانی‌ها هرجا که کم و زیاد می‌آوریم دست به دامان پیشینیان و فرهنگ غنی اسلامی‌ ـ ایرانی‌مان می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، جناب لسان‌الغیب یا همان حافظ شیرازی ، دو سه بیت طلایی روان‌شناسانه مرتبط با بحث امروز ما دارد؛ ایشان در یکی از غزل‌هایشان گفته اند:

در حریم عشق نتوان زد دم از گفت و شنید

ز آن‌که آنجا جمله اعضا چشم باید بود و گوش

اما همین خواجه شیراز در جای دیگری همین فضا را به گونه‌ای واضح‌تر بیان کرده است:

تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی

گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

و البته همه ما این مصراع را هم از ایشان شنیده‌ایم: «هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند...»

می‌خواهیم درباره یک موضوع خیلی مهم در خانواده و روابط عاشقانه و زناشویی صحبت کنیم، اصل رازداری و پوشاندن عیوب.

همان‌طور که جناب حافظ هم گفته بود، کسی که محرم کسی می‌شود و سفره دل برای هم باز می‌کنند باید این را هم بداند که در نگهداری این امانت و راز هم مسئول است، چه بسیار دوستی‌ها و زوج‌ها که با همین سفره دل باز کردن پیش نامحرمان و بیگانگان کدورت‌هایی میان‌شان پیش آمده و حتی کار به جدایی و متارکه نیز انجامیده است.

حجت‌الاسلام احمد نباتی از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی حوزه علمیه که مدت‌هاست کار مشاوره خانواده هم انجام می‌دهد، درباره موضوع رازداری در خانواده می‌گوید: قطعا زوجین که در کنار هم و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، حتی بیشتر از پدر و مادر از کاستی‌ها و عیوب همدیگر مطلع هستند.

او می‌افزاید: خداوند بزرگ‌ترین پوشاننده عیوب است، ستار‌العیوب است یعنی اعمال انسان‌ها را از دیگر انسان‌ها می‌پوشاند، برای چی؟ برای آن‌که آبروی آنان حفظ شود. حالا شما در نظر بگیرید دو بنده خدا که با عشق و علاقه با هم ازدواج کرده‌اند و یار و مونس هم هستند باید امانتدار خوبی هم باشند.

نباتی ادامه می‌دهد: برخی افراد متاسفانه ظرفیت بسیار اندکی برای حفظ دانسته‌ها و رازهای دیگران دارند و در اولین برخورد با فهمیدن یکی از عیب‌های همسر خود، گوشی تلفن را برمی‌دارند و با مادرشوهر یا مادرزن و همسایه و دوست و... در میان می‌گذارند و چوب حراج بر آبروی طرف مقابل می‌زنند.

به گفته این مشاور خانواده گاهی فرزندان هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و به‌دلیل وجود اختلافات خانوادگی در هنگام دعوای پدر و مادر با بیان برخی عیوب از آن در ادامه زندگی به‌عنوان نقطه ضعف پدر و مادر بهره می‌برند که آفت‌ها و آسیب‌های بسیاری در پی دارد و باید زوجین حواسشان باشد که در حتی در داخل خانه و مقابل چشم فرزندان هم نباید عیوب هم را بیان کنند.

نباتی توصیه‌ای هم برای بزرگ‌ترهای خانواده‌ها دارد و می‌گوید اگر فرزندشان آمد و پشت سر همسرش شروع به بیان برخی رازها و عیوب او کرد، نباید تشویقش کنید بلکه برعکس با درایت و تدبیر و بردباری و کوچک نشان دادن مساله درباره بدگویی تذکر دهند.

این عضو مرکز پاسخگویی حوزه علمیه به برخی احادیث و روایات در این رابطه هم اشاره می‌کند: اصولا یکی از نعمت‌هایی که خداوند به ما عنایت کرده است نعمت پرده پوشی بر عیوب دیگران است. نقل است از امام باقر(ع) که فرموده‌اند: «مؤمن وظیفه دارد در برابر مؤمن هفتاد گناه بزرگ او را بپوشاند» حالا در داخل خانه که این داستان خیلی باید بیشتر مورد توجه زوجین قرار گیرد.

رازدار باشید

عبدالله امیدی / روان‌شناس بالینی: وقتی صحبت از رازداری در زندگی مشترک و خانواده‌ها به میان می‌آید باید کمی ‌به عقب‌تر برگردیم و موضوع را یک لایه قبل از راز و رازداری نگاه کنیم.

در برقراری یک ارتباط سالم آن هم با هدف تشکیل خانواده که در آن قرار است چند سال و گاه چند ده سال دو انسان در کنار هم زندگی کنند و فرزندانی به دنیا بیاورند و نسلی را تربیت و تحویل جامعه دهند، مهم‌ترین رکن صداقت داشتن است، ابتدا زوجین باید باهم صادق باشند و ضرورت ایجاد این حس صداقت و بیان تمام موضوعات، اعتماد متقابل است، اگر هرکدام از طرف‌های مربوطه درصدی نسبت به دیگری اعتماد لازم را نداشته باشد زندگی از همان آغاز با بحرانی جدی همراه خواهد بود، بحرانی که گرچه شاید در روزها و ماه‌های آغازین زندگی و تشکیل خانواده خودش را نشان ندهد، اما در ادامه مسیر همچون توفانی اجزاء و بخش‌های مختلف را در خواهد نوردید و بنیان‌های خانواده را خواهد لرزاند.

پس فراموش نکنیم که رازداری یکی از مهم‌ترین و زیربنای مهم در ایجاد رابطه مؤثر است چرا که افراد رازدار می‌توانند اعتماد طرف مقابل را براحتی جلب کنند و در مقابل افرادی که راز دیگران را افشا می‌کنند قابل اعتماد نبوده و نمی‌توانند در روابط بین‌فردی موفق باشند.

آیا یک زندگی خوب بدون داشتن اطلاعات درست و کامل از یکدیگر نتیجه‌ای خواهد داشت؟ آیا می‌توان به فردی که در کنار شما زندگی می‌کند همواره با تردید نگریست؟

پاسخ دادن به همه این پرسش‌ها در زندگی مشترک بسیار تعیین‌کننده است و بدون داشتن پاسخ صحیحی ادامه آن امکان‌پذیر نیست.

چند راهکار ساده برای رازدار شدن

قدرت تشخیص‌تان را بالا ببرید،‌ بدانیم چه حرفی می‌زنیم، به تبعاتش فکر کنیم، آیا راز به حساب می‌آید و باید پنهان از دیگران نگه داشته شود؟

خودنمایی را کنار بگذارید، برخی ‌ اصرار دارند به دیگران نشان دهند که خیلی مهم هستند و در جریان همه امور قرار دارند و از اسرار شخصی دیگران مطلع‌اند.

شما تنها نیستید،‌ باور کنید در هر زندگی مشترکی مسائلی هست که جزو اسرار آن محسوب می‌شود و همه آن را از دیگران پنهان می‌کنند.

سعی کنید همه چیز را در داخل چاردیواری خانه‌تان باقی بگذارید به قول قدیمی‌ترها، همه مشکلات را زیر فرش پنهان کنید.

خوش مشرب بودن و داشتن فن سخنگویی گرچه خوب است، اما آفت‌هایی هم دارد، اگر شما جزو این گروه از افراد هستید و در روابط دوستانه و محافل خانوادگی عادت به زیاد صحبت کردن دارید باید بیشتر حواس‌تان را جمع کنید که هر حرفی به زبان نیاورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha