یک مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که ۲۲۵ پاتوق کار برای کودکان خیابانی در شهر تهران وجود دارد؛ کودکانی که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ۷۰ درصدشان در چند منطقه خاص تهران ساکن اند و هر روز از این مناطق عازم دو منطقه مشخص در پایتخت می‌شوند.

کودکان خیابانی در کدام مناطق تهران زندگی و کار می‌کنند؟

سلامت نیوز: یک مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که ۲۲۵ پاتوق کار برای کودکان خیابانی در شهر تهران وجود دارد؛ کودکانی که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ۷۰ درصدشان در چند منطقه خاص تهران ساکن اند و هر روز از این مناطق عازم دو منطقه مشخص در پایتخت می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، این روزها کم نیستند آدم‌بزرگ‌ها و بچه‌هایی که سر و ته متن زندگی‌شان در هاشور خاکستری حاشیه زندگی خلاصه شده؛ آدم‌هایی که در حاشیه شهر متولد می‌شوند، در حاشیه زندگی می‌کنند، در حاشیه نفس می‌کشند و در همان حاشیه می‌میرند؛ آدم‌هایی که به‌قول خودشان، خیالشان راحت است که اگر تمام عمرشان را هم سگ‌دو بزنند،‌ به متن نمی‌رسند که نمی‌رسند؛ اما در این میان شاید کودکان هاشور خورده‌ حاشیه، بیش از هر حاشیه دیگری مهم‌ باشند؛ کودکانی که تنها به‌واسطه تفاوت چند کیلومتری در جغرافیای محل تولدشان، محکومند تا دنیا دنیا است، انگ حاشیه‌نشینی را به دوش بکشند و با مشکلاتی از قبیل بدسرپرستی، اعتیاد والدین، اجبار به ازدواج، فرار از خانه، بی‌شناسنامگی، سوءتغذیه، خشونت‌های جسمی، روحی و بعضاً جنسی و کار، دست به گریبان باشند.

مروه وامقی روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره ارتباط کودکان حاشیه و کار کودکان در خیابان به نتایج مطالعات انجام گرفته در سال 91 و 92 به‌روی کودکان کار و خیابانی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: معاونت توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با هدف شناخت رفتارهای پرخطر کودکان خیابانی مطالعه‌ای با موضوع «ارزیابی رفتارهای پرخطر مرتبط با اچ‌آی‌وی در کودکان خیابانی به‌منظور گسترش مداخلات برای کنترل و کاهش اچ‌آی‌وی در شهر تهران» انجام داد که در خلال این مطالعات، اطلاعات خوبی درباره جمعیت شناختی این کودکان، خانواده‌ها، مشاغل و مخاطراتی که زندگی آنها را تهدید می‌کند به دست آمد.

وجود 225 پاتوق برای کار کودکان خیابانی در تهران/ 70درصد کودکان خیابانی تهران در مناطق کم‌توسعه و حاشیه زندگی می‌کنند

وی اضافه می‌کند: به عنوان مقدمه برای انجام این مطالعات، از میان 225 پاتوق کاری کودکان خیابانی در شهر تهران، 28 مکان به‌صورت تصادفی انتخاب شد که پس از انجام تحقیقات کمی و کیفی، نتایج و یافته‌های قابل توجهی به دست آمد.


استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص مناطق زندگی این کودکان نیز می‌گوید: این کودکان اغلب در مناطقی زندگی می‌کنند که این مناطق عموماً درگیر مشکلات اجتماعی مثل اعتیاد، تن‌فروشی و آسیب‌هایی از این دست هستند. بر اساس این تحقیقات توانستیم تهران را بر اساس شاخص‌هایی به سه گروه پهنه توسعه‌ای پایین، متوسط و بالا تقسیم کنیم که آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد 55 درصد این کودکان در پهنه توسعه پایین و 17 درصد در پهنه توسعه متوسط و 8 درصد در پهنه توسعه بالا قرار دارند؛ همچنین حدود 15 درصد از این کودکان از مناطق حاشیه شهر تهران وارد تهران شده و برای کار به مناطق مختلف تهران می‌روند.

وامقی می‌افزاید: بر اساس این مطالعه و تحقیقات انجام شده، بیشترین فراوانی محل زندگی این کودکان منطقه 12 بوده و پس از آن منطقه 15 است که این دو منطقه بیش از یک‌سوم این کودکان را شامل می‌شود.

خیابان‌های منطقه 2 بهترین خیابان‌های تهران برای کار کودکان/ 60درصد کودکان کار تهران «ایرانی»، 36درصد «افغان» و 15درصد «کولی»

وی در خصوص محلات و مناطق محل کار کودکان خیابانی نیز می‌گوید: بیشترین تراکم کودکان خیابانی برای کار در خیابان، مناطق 2 و پس از آن منطقه 12 شهر تهران است و پس از آن منطقه یک است. مقایسه نقشه پراکندگی مناطق محل زندگی و محل کار این کودکان نشان می‌دهد که اغلب این کودکان مسیر طولانی برای حضور در محل کارشان طی می‌کنند که این نیز خود نیازمند توجه است.

استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه می‌کند: این مطالعه نشان داد که کودکان کار در شهر تهران به سه دسته متفاوت کودکان ایرانی، کودکان افغانستانی و کودکان ایرانی کولی تقسیم می‌شوند که به‌ترتیب 59.4 درصد آنها کودکان ایرانی، 36.3 درصد افغان و 15.2 درصد کودکان ایرانی کولی، کودکان خیابانی شهر تهران را تشکیل می‌دهند. نکته حائز اهمیت این است که ویژگی‌های فردی، خانوادگی، فرهنگی و حتی رفتارهای پرخطر کودکان کولی ایرانی با سایر کودکان خیابانی ایرانی متفاوت است.


12درصد کودکان خیابانی شب‌ها در خیابان می‌خوابند

استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه اکثریت این کودکان با خانواده و اقوام خود زندگی می‌کنند، بخشی از آمار به دست آمده از این تحقیق را ارائه می‌دهد و می‌گوید: نتایج این مطالعه نشان داد که 85 درصد کودکان خیابانی در خانواده‌های پرجمعیت بیش از 5 نفر زندگی می‌کنند و به‌دلیل کسب درآمد بیشتر از کودکان و متعهد نبودن به برنامه‌های تنظیم جمعیتی، از افزایش کودکان خانواده استقبال می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس تحقیق انجام شده، 75 درصد کودکان خیابانی شهر تهران به‌همراه پدر و مادر خود زندگی می‌کنند و این در حالی است که 9 درصد کودکان شب‌ها را با دوستان خود می‌گذرانند و 12 درصد هیچ خانه‌ای ندارند و معمولاً شب‌ها را در محل کار یا خیابان به صبح می‌رسانند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha