چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 196534

امروزه، می توانید از میان تقریبا 80 سبک ماساژ درمانی با طیف گسترده ای از فشارها، حرکات، و تکنیک ها یکی را با توجه به نیازها و علایق خود انتخاب کنید.

آشنایی با محبوب‌ترین سبک‌های ماساژ

سلامت نیوز: امروزه، می توانید از میان تقریبا 80 سبک ماساژ درمانی با طیف گسترده ای از فشارها، حرکات، و تکنیک ها یکی را با توجه به نیازها و علایق خود انتخاب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، ماساژ هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، می توانید از میان تقریبا 80 سبک ماساژ درمانی با طیف گسترده ای از فشارها، حرکات، و تکنیک ها یکی را با توجه به نیازها و علایق خود انتخاب کنید. انواع مختلف ماساژ شامل فشار، مالش، یا کار با عضلات و دیگر بافت های نرم با استفاده از دستان و انگشتان می شوند. گاهی اوقات، حتی آرنج، ساعد، یا پاها نیز در ماساژ دادن به کار گرفته می شوند.

به گزارش "وب ام‌دی"، مردم به دلایل مختلفی ماساژ دریافت می کنند. با گذشت زمان، به نظر می رسد افراد بیشتری فواید ماساژ را درک کرده اند و از این کار برای کسب آرامش، بهبود نشانه های آسیب دیدگی، کمک به برخی شرایط سلامت و بیماری های مشخص، و بهبود بهزیستی کلی خود استفاده می کنند.

بهترین سبک های ماساژ

سبک های ماساژ مختلف در دوره های زمانی مختلف محبوب شده اند و شاید پرسش هایی از این دست که که چرا برخی از آنها یک مد زودگذر بوده اند و این که آخرین و بهترین تکنیک ماساژ کدام است نیز برای شما مطرح شده باشند. حتی مهمتر این که آیا جدیدترین سبک ماساژ آیا کمکی به شرایط شما می کند یا خیر؟

سبک های مورد استفاده در ماساژ درمانی از نمونه هایی شامل لمس و ضربات طولانی و نرم تا لمس و ضربات کوتاه و شدیدتر را شامل می شوند. برخی ماساژورها از روغن ها و نرم کننده ها استفاده می کنند، در شرایطی که برخی دیگر این کار را انجام نمی دهند. بیشتر ماساژورها برای انجام ماساژ لباس های فرد ماساژ گیرنده را به طور کامل در می آورند، در شرایطی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. مدت زمان ماساژ می تواند از پنج دقیقه تا دو ساعت طول بکشد.

پیش از آن که تصمیم بگیرید کدام سبک ماساژ برای شما بهترین گزینه است باید یک پرسش را با خود مطرح کنید. آیا قصد دارید برای کسب آرامش و کنترل استرس ماساژ دریافت کنید؟ یا برای تسکین برخی نشانه ها یا کمک به درمان یک بیماری به آن نیاز دارید؟ پیش از این که وقت ماساژ خود را رزرو کنید، این که در پی چه چیزی هستید را به درمانگر خود اطلاع دهید و درباره سبکی که وی استفاده می کند، پرسش کنید. همچنین، ممکن است درمانگر نوع ماساژ شما را با توجه به سن، وضعیت، یا نیازها و اهداف خاصی که دارید، سفارشی سازی سازد.

آن چه در ادامه ارائه می کنیم فهرستی از برخی از محبوب‌ترین سبک های ماساژ درمانی است که چهار مورد نخست از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

ماساژ سوئدی

ماساژ درمانی سوئدی رایج‌ترین نوع ماساژ است. این سبک شامل لمس و ضربات نرم، طولانی و ورزی و همچنین لمس و ضربات سبک، ریتمیک و ضربه ای روی بالاترین لایه عضلات می شود. ماساژ سوئدی با حرکت مفاصل ترکیب شده است. به واسطه تسکین تنش عضلانی، این سبک ماساژ می تواند هم آرامش بخش و هم انرژی‌زا باشد. همچنین، ماساژ سوئدی می تواند به روند بهبود پس از یک آسیب کمک کند.

چهار نوع لمس و ضربه رایج در ماساژ سوئدی شامل موارد زیر می شوند:

افلوراژ: لمسی آرام و سُرخوردنی که برای آرامش بافت نرم استفاده می شود.

پتریساژ: لمسی فشردنی، چرخشی، یا ورزی که به دنبال افلوراژ انجام می شود.

فریکشن یا حرکات مالشی: حرکات عمیق دایره ای که موجب می شود لایه های بافت به یکدیگر مالیده شوند و به افزایش جریان خون و شکستن بافت زخم کمک می کند.

تاپوتمنت یا حرکات کوبشی: ضربات کوتاه و متناوب با دستان، انگشتان یا کناره دست را شامل می شود.

ماساژ درمانی عصبی عضلانی

درمان عصبی عضلانی شکلی از ماساژ بافت نرم است که درمان دلایل درد مزمن مربوط به سیستم عضلانی و عصبی را هدف گذاری کرده است. این شکل پزشکی محور از ماساژ به نقاط محرک (نقاط عضلانی حساس و لطیف)، گردش خون، تراکم عصبی، مسائل وضعیتی، و مشکلات بیومکانیکی رسیدگی می کند که ممکن است در نتیجه آسیب های حرکتی تکراری شکل گرفته باشند.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق بهترین گزینه برای رسیدگی به نقاط دردناک و مشکل ساز در بدن شما است. ماساژور از لمس و ضربات آهسته و پیش بینی شده که بر فشار روی لایه های عضلات، تاندون ها، یا دیگر بافت های عمیق زیر پوست متمرکز هستند، استفاده می کند. اگرچه نسبت به دیگر انواع ماساژ کمتر ریتمیک است، اما ماساژ بافت عمیق می تواند به واقع حالت درمانی داشته باشد و الگوهای تنش مزمن تسکین داده و به بهبود آسیب های عضلانی مانند پیچ خوردگی کمک کند.

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی برای کمک به سیستم های عضلانی مورد استفاده در یک ورزش مشخص توسعه یافته است و از روش های مختلف برای کمک به ورزشکاران در تمرین - پیش، حین، یا پس از رویدادهای ورزشی - بهره می برد. شما می توانید از این نوع ماساژ برای بهبود انعطاف پذیری و کمک به پیشگیری از آسیب ها و یا کمک به کشش های عضلانی و بهبود یک آسیب ورزشی استفاده کنید.

ماساژ صندلی

شاید در یک نمایشگاه، جشنواره موسیقی، فرودگاه یا کنفرانس با افرادی برخورد داشته اید که ماساژ صندلی دریافت می کنند یا در شرکتی مشغول به کار هستید که امکان 15 تا 20 دقیقه دریافت ماساژ صندلی را فراهم می کند. ماساژ صندلی در وضعیت نشسته روی یک صندلی ویژه که برای این کار طراحی شده است انجام می شود و فرد ماساژ گیرنده لباس به تن دارد. این نوع ماساژ به طور معمول شامل ماساژ گردن، شانه ها، پشت، بازوها و دستان می شوند.

ماساژ شیاتسو

در ژاپن، شیاتسو به معنای «فشار انگشت» است. برای ماساژ شیاتسو، ماساژور از فشار ریتمیک و متنوع روی نقاط مشخصی از بدن استفاده می کند. این نقاط به نام نقاط طب فشاری شناخته می شوند و باور بر این است بخش های مهمی برای جریان انرژی حیاتی بدن هستند که به نام «چی» مشهور است. طرفداران آن معتقدند که ماساژ شیاتسو می تواند به از بین بردن انسداد در این نقاط طب فشاری کمک کند.

ماساژ تایلندی

طی ماساژ تایلندی، ماساژور از بدن خود برای حرکت ماساژ گیرنده و قرار گرفتن در موقعیت های مختلف استفاده می کند. این نوع ماساژ شامل فشرده سازی عضلات، به حرکت درآوردن مفاصل و طب فشاری می شود.

ماساژ سنگ داغ

برای این نوع از ماساژ، ماساژور سنگ های گرم را روی بخش های مشخصی از بدن مانند نقاط طب فشاری قرار می دهد. این سنگ های گرم می توانند به عنوان یک ابزار ماساژ استفاده شوند و یا به طور موقت روی بدن قرار گرفته و سپس برداشته شوند. در ترکیب با تکنیک های ماساژ دیگر، ماساژ سنگ داغ می تواند بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده باشد زیرا حرارت به اعماق بدن نفوذ می کند.

بازتاب شناسی (رفلکسولوژی)

در بازتاب شناسی از دست، انگشت شست، و تکنیک های انگشتی برای تحریک بخش هایی مشخص از پا استفاده می شود. باور بر این است که این قسمت ها با بخش های مختلف بدن در ارتباط هستند. بازتاب شناسی برای بهبود سلامت و بهزیستی به کار گرفته می شود.

ماساژ بارداری

طی دوران بارداری، بدن شما تغییرات قابل توجهی را تجربه می کند. ماساژ بارداری می تواند به کاهش استرس، کاهش تورم دست ها و پاها، و تسکین عضلات و درد مفاصل کمک کند. زمانی که استفاده از دارو و گزینه های پزشکی دیگر محدود شده است، ماساژ می تواند بسیار سودمند باشد. با استفاده از بالش هایی که به طور ویژه برای این نوع ماساژ طراحی شده اند، ماساژور به شکل گیری موقعیتی راحت برای دریافت ماساژ کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha