دانشمندان نسبت به افزایش احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکانی هشدار می دهند که از مادران چاق متولد می شوند.

احتمال ابتلا به بیش فعالی در کودکان مادران چاق بیشتر است

سلامت نیوز: دانشمندان نسبت به افزایش احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی کودکانی هشدار می دهند که از مادران چاق متولد می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، نتایج یک مطالعه نشان می دهد که احتمال ابتلای این کودکان به مشکلات خواب ، اضطراب و افسردگی نیز بیشتر است.
کارشناسان می گویند که راهکارهای بهداشت عمومی به منظور کمک به زنان برای برنامه ریزی بارداری هایی که یک وزن سالم دست یابند و حفظ این وزن می تواند با این مشکل مقابله کند.
از سوی دیگر شناخت چاقی شدید به عنوان یک عامل خطرساز نیز می تواند به ابداع راهکارهای پیشگیری منجر شود.
در این مطالعه محققان دانشگاه های ادینبورگ، گلاسگو و هلسینکی به بررسی چاقی مادر بر کودکان پرداختند.
مادرانی که شاخص توده بدنی 40 و یا بالاتر داشتند در دسته مادران بسیار چاق قرار گرفتند.محققان علائم اختلالات ذهنی مرتبط با سیستم عصبی را در 112 کودک سه تا پنج ساله که از مادران چاق متولد شده بودند، بررسی کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد، کودکانی که از مادران بسیار چاق متولد شده بودند خطر ابتلا به بیش فعالی و مشکلات خواب در آنها به اندازه چشمگیری بیشتر بود.
همچنین این کودکان بیشتر احتمال داشت که به اضطراب، افسردگی مبتلا شوند و رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند.
محققان بعد از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرزا مانند سلامت ذهنی مادر، وضعیت اجتماعی و سیگار کشیدن، متوجه شدند که این خطر بازهم بیشتر می شد.
محققان خاطر نشان کردند، این نتایج نشان می دهند که تهدیدات سلامتی برای کودکانی که از مادران بسیار چاق متولد می شوند بیشتر است و این بدین معنی است که وزن مادر یک شاخص قوی در زمینه احتمال ابتلای کودکان به اختلالات روانی مرتبط با مغز است.
محققان می گویند، این تحقیق بر اهمیت کشف راه هایی برای کمک به زنان به منظور برنامه ریزی بارداری با بهینه سازی سلامت خود از جمله دستیابی به وزن سالم و حفظ این وزن تاکید می کند.
یافته های این مطالعه در مجله Psychological Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha