بیماری کرون یکی از بیماری های التهابی روده است که با علائمی مانند تب، اسهال، درد، کاهش وزن و ... خود را نشان می دهد.

نشانه های ابتلا به بیماری کرون را نادیده نگیرید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، این بیماری در کشورهای صنعتی بیشتر شیوع دارد با این حال سیگار برای کرون یک عامل خطر جدی محسوب می ‌شود.
علائم پنهان ابتلا به کرون ممکن است تشخیص آن را به تاخیر بیندازند به همین دلیل و بنا به توصیه متخصصان، در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر باید نسبت به ابتلا به کرون شک کرده و به پزشک مراجعه کنید:

کم خونی:

بیماری کرون می تواند به بخش های پایین تر روده که مرتبط با جذب ویتامین های گروه ب است، آسیب برساند. همین روند منجر به کم خونی ناشی از کمبود فولات یا کمبود ویتامین ب 12 می شود. علائم این نوع کم خونی عبارتند از خستگی، ضعف، تنگی نفس و سردرد.

آرتروز:

قریب به 20 درصد از مبتلایان به بیماری کرون از بیماری دژنراتیو مفصل رنج می برند. این بیماری مفاصل زانو، مچ پا، دست، کمر، و شانه ها را درگیر می کند. پزشک برای کاهش درد مفاصل، مصرف دارو و استراحت را توصیه می کند. خوشبختانه این نوع آرتریت باعث آسیب دائمی نمی شود. با از بین رفتن علائم بیماری کردن، درد مفاصل نیز معمولا از بین می رود.

کمردرد:

یک نوع آرتریت مرتبط با بیماری کرون به نام آرتریت محوری، باعث درد و خشکی پایین ستون فقرات می شود. اگر دچار این نوع درد شدید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. انجام ورزش های کششی و استفاده از گرمای مرطوب (مثل کیسه آب گرم) در قسمت کمر می تواند درد آن را کم کند.
 

بیشتر بدانید: همه چیز درباره بیماری کرون 

گرفتگی و درد شکم:

درد شکم که اغلب با سندرم روده تحریک پذیر مرتبط است، همراه با عدم تحمل غذا و سوء هاضمه از علائم دیگر ابتلا به بیماری کرون است.

افسردگی:

بیماری کرون نیز مانند بسیاری از بیماری های مزمن و جدی دیگر می تواند باعث افسردگی و اضطراب شود. افسردگی و اضطراب می توانند علائم کرون را بدتر کنند و به بهبودی آن آسیب بزنند. استفاده از روش های درمانی و مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند باعث بهبود افسردگی در افراد شود.

قرمزی چشم:

قرمزی چشم همراه با ترشحات زرد می تواند بیانگر برخی بیماری های التهابی چشم از قبیل یووئیت، آماس عنبیه، یا اپی اسکلریت باشد. این شرایط چشمی در 10 درصد از مبتلایان به کرون دیده می شود.

آسیب کبدی:

اگر دچار خستگی غیرعادی، خارش پوست، زردی پوست و یا احساس درد و فشار در قسمت بالای شکم هستید، نزد پزشک خود بروید.این علائم می توانند نشان دهند بیماری کرون روی کبد شما تاثیر گذاشته است. التهاب کبد با کنترل مناسب بیماری کرون، از بین می رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha