وزیر بهداشت که صبح امروز به منظور سفری دو روزه، عازم الجزایر شده است، به مناسبت برگزاری شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران پیامی صادر کرد که در افتتاحیه این کنگره، قرائت شد.

سلامت دهان در طرح تحول سلامت بی بهره نماند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت که صبح امروز به منظور سفری دو روزه، عازم الجزایر شده است، به مناسبت برگزاری شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران پیامی صادر کرد که در افتتاحیه این کنگره، قرائت شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، متن این پیام به شرح زیر است:

متاسفانه طی دهه های گذشته شاهد توفیق مهمی در کاهش ابتلا به بیماری های دهان و دندان به ویژه پوسیدگی های دندانی نبوده ایم.

طرح تحول نظام سلامت که با حمایت دولت تدبیر و امید و شخص ریاست جمهوری در راستای گسترش ارائه خدمات عادلانه در حوزه سلامت و بهره مند شدن حداکثری افراد جامعه از خدمات بهداشتی درمانی آغاز شد، با همت تمامی همکاران عزیز راه پر فراز و نشیب خود را تا امروز ادامه داده است.

در این مسیر، سلامت دهان نیز به عنوان یکی از اجزا و ارکان مهم نظام ارایه خدمات بهداشتی درمانی کشور از این تحول بی بهره نماند بطوریکه اکنون در بسیاری از مناطق کشور که مردم طی سالیان متمادی از دریافت چنین خدماتی محروم بودند خدمات مختلف سلامت دهان توسط همکاران دلسوز دندانپزشک ارایه می شود. علاوه بر این با توجه به اهمیت و تاثیر شگرف سلامت دهان و دندان در ارتقای کیفیت زندگی و بهره وری افراد جامعه از یک سو و عدم گسترش لازم و کافی نظام سلامت دهان در کشور از سوی دیگر به برنامه ریزی جامع تری برای برخورداری تمام افراد جامعه از این خدمات نیازمند هستیم به همین دلیل گسترش جغرافیایی و توسعه خدمات متنوع تر کماکان در دستور کار نظام سلامت کشور قرار دارد.

البته شیوع پوسیدگی دندانی از معضلات نظام های سلامت دهان در تمام جهان است و کشور ما هم با وجود متخصصان متبحر از این مشکل فراگیر در امان نبوده و نیست. متاسفانه طی دهه های گذشته نیز شاهد توفیق مهمی در کاهش ابتلا به بیماری های دهان و دندان به ویژه پوسیدگی های دندانی نبوده ایم و گزارش های مختلف مبین آن است که درمان و رفع پوسیدگی های ایجاد شده به صورت فزاینده ای موجب تحمیل هزینه های فراوان به مردم و سیستم درمان کشور شده است البته با رویکرد پیشگیرانه ای که از سال گذشته با استفاده از فلوراید تراپی و ارایه بسته خدمات ارتقایی به دانش آموزان ابتدایی آغاز شد امید می رود شاهد کاهش بروز پوسیدگی دندان  کودکان در افق ۱۴۰۰ باشیم.

از این منظر و با توجه به نقش ارزشمند رشته تخصصی دندانپزشکی ترمیمی در کاهش پوسیدگی دندانی، برگزاری شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی اهمیتی مضاعف است چرا که کاهش شیوع بیماری عفونی پوسیدگی تنها در گرو همکاری تمامی اجزای مجموعه درمانی کشور است. از وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سیاستگزاری در سطح ملی، دانشگاه ها به عنوان عرصه پرورش نیروهای متخصص و محل توسعه دانش، انجمن های علمی به عنوان بازوی غیر دولتی و مدنی حوزه دندانپزشکی تا همکاران عزیز دندانپزشک به عنوان مجریان دلسوز و فداکار نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور فرصت را مغتنم شمرده متذکر می شوم به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان ملت شریف ایران، لازم است توجه جامعه دندانپزشکی از الگوی دندانپزشکی درمان محور مبتنی بر تجهیزات پیچیده و تکنیک های گران قیمت به دندانپزشکی پیشگیرانه و سلامت محور با توجه ویژه به نیازهای جامعه معطوف گردد.

همچنین امیدوارم وزارت بهداشت، به مدد نظرات کارشناسانه و همکاری های ارزنده شما عزیزان متخصص و متعهد، بتواند گام های بلندتری در راستای ارائه خدمات دهان و دندان به تمام هموطنان عزیز بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha