یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: 19656

آیا به راستی مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد؟ ا ین سوالی است که تاکنون در جریان است و مورد تحقیق بسیاری از افراد می باشد. از نظر عده کثیری این منبع غذایی برای بدن ضروری است و از نظر عده ای دیگر جایگزین شدن آن با منابع دیگر لازم است.

گوشت قرمز : مفید یا مضر
 1-آیا خوردن گوشت قرمز باعث افزایش سرطان و بیماری قلبی می شود؟
 پاسخ واضح است . بعضی از گوشت های قرمز سرشار از چربی های اشباع شده هستند که باعث افزایش کلسترول خون می شود. و افزایش کلسترول ال دی ال باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی می شود. اما در مورد ابتلا به سرطان پاسخ واضحی وجود ندارد. بعضی از محققین می گوند که احتمال سرطان را نیز افزایش می دهد به خصوص ابتلا به سرطان روده و رکتوم می شود. از طرفی به طور کلی تحقیقات نشا ن می دهد که افرادی که بیش از 10 به ظور مرتب گوشت قرمز یا پردازش شده مصرف کرده اند زودتر از سایر افراد مرده اند. مطالعه ای دیگر نشان میدهد که مصرف گوشت قرمز باعث افزایش ابتلا به بیماری های مزمن می شود.
2- اگر به راستی گوشت قرمز باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود ، دلیل این امر چیست؟ پاسخ این سوال به درستی مشخص نشده است اما گفته می شود که چربی های اشباع شده از عوامل اصلی ابتلا هستند. از طرفی دیگر گفته می شود که کارسینوژن ها با طبخ گوشت شکل می گیرند. آهنی که در گوشت موجود است باعث تولید ترکیبی می شود که به سلولها آسیب وارد می کند.
 3- آیا مصرف گوشت قرمز هیچ مزیتی دارد؟ گوشت قرمز سرشار از آهن است ، ترکیبی که دختران جوان و زنان در دوران کودکی خود اغلب با کمبود آن مواجه بودند. آهن موجود در گوشت به راحتی توسط بدن جذب می شود. همچنین گوشت قرمز حاوی ویتامین B12 است که در ساخت DNA و حفظ سلامت سلول های عصبی و سلول های قرمز خون موثر است و همچنین روی موجود در گوشت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پروتئین موجود در گوشت برای ساختمان آستخوان ها و ماهیچه ها لازم است.
 4- آیا گوشت خوک ، گوشت سفید است یا قرمز؟ گوشت خوک ، جزء گوشت های قرمز است.میوگلوبین موجود در گوشت ، پروتئینی است که اکسیژن را در ماهیچه ها حفظ می کند و رنگ گوشت ناشی از آن است. و گوشت خوک در مقایسه با گوشت مرغ و ماهی به مقدار فراوان حاوی این نوع پروتئین است .
5- مصرف چه مقدار گوشت قرمز توصیه می شود؟ آنچه مسلم است ترک این ماده غذایی لازم نیست، آنچه مهم است انتخاب گوشتی است که سرشار از پروتئین باشد و به عبارتی گوشت کم چرب توصیه می شود. از طرفی به جرات می توان گفت که بسیاری از مواد مغذی موجود در گوشت که به آن خاصیت می بخشد در سایر منابع غذایی نیز وجود دارد و می توانید با مصرف آنها مثلا آهن، روی و.. را تامین کنید. مصرف پروتئین پیشنهادی و روزانه 141 تا 170 گرم پیشنهاد شده است که از منابع متفاوتی همچون گوشت کم چرب، اجیل و غذاهای دریایی تامین می شود. و از طرفی توصیه می شود که بیش از510 گرم گوشت قرمز پخته شده در هفته مصرف نشود. متاسفانه در کشور ما هنوز طبقه بندی گوشت ها با در نظر گرفتن درصد چربی آنها به درستی رایج نیست و به همین دلیل باید خود فرد مراقب چربی احتمالی گوشت باشد و به میزان کاملا متعادل مصرف کند.
 6- گوشت کم چرب به چه گوشتی گفته می شود؟ بسته بندی های گوشت در صورتی می تواند برچسب کم چربی زده شود که 85 گرم آن کمتر از 10 گرم چربی، 4/5 گرم چربی ا شباع شده و کمتر از 95 میلی گرم کلسترول داشته باشد.
 7- آیا گاوی که تغذیه ی علفی داشته ، گوشت کم چرب تری دارد یا گاوی که تغذیه حبوبات دارد؟ گاوهایی که تغذیه عمده آنها علف بوده است کم چرب تر از گاوهایی هستند که تغذیه آنها حبوبات بوده است. همچنین گوشت این گاوها امگا 3 بیشتری نیز دارد.اما به طور کلی مقدار اسید چرب امگا 3 در هر دو نوع گوشت کم است. د رحالیکه ماهی، روغن سبزیجات ، آجیل و دانه ها منبع بهتری از اسید چرب امگا 3 هستند.
11- آیا کباب کردن گوشت قرمز باعث سرطان می شود؟ به طور کلی حرارت بالای طبخ برای هر نوع گوشت منجر به تولید ترکیباتی می شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
 8- چگونه می توان تولید این ترکیبات سمی را در هنگام کباب کردن گوشت کاهش داد؟ روش های مختلفی برای پیشگیری از تولید این ترکیبات وجود دارد که عبارتند از: - انتخاب گوشت کم چرب که در هنگام کباب کردن هم دود کمتری تولید می کند و باعث تولید کارسینوژن می شود - در هنگام طبخ از حرارت ملایم و غیر مستقیم استفاده کنید. - از طبخ بیش از اندازه گوشت اجتناب کنید. و از طرفی نیز باید از طبخ صحیح آن مطمئن شوید ، زیرا تنها را ه از بین رفتن باکتری های گوشت طبخ کامل آن است. - روش دیگر ترد کردن گوشت با خیس کردن آن داخل ماست و آب لیمو و غیره.. می باشد. این کار تشکیل مواد سمی را در گوشت کباب شده کاهش می دهد. - در هنگام کباب کردن گوشت قرمز مرتب باید آن را بچرخانید. از فشار دادن گوشت در هنگام کباب کردن آن خودداری کنید. این کار باعث تخلیه عصاره آن می شود و اشتعال ناگهانی ایجاد می کند. - برای تزئیین سیخ کباب از چربی استفاده نکنید. قبل از کباب کردن گوتش را به خوبی عاری از چربی کنید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha