وزیر رفاه گفت: اشتغال در فضای مجازی بحث بسیار جدی است و ما به دنبال طراحی فعالیت‌هایی در راستای اشتغال‌زایی در فضای مجازی هستیم.

ربیعی: به دنبال اشتغالزایی در فضای مجازی هستیم

سلامت نیوز: وزیر رفاه گفت: اشتغال در فضای مجازی بحث بسیار جدی است و ما به دنبال طراحی فعالیت‌هایی در راستای اشتغال‌زایی در فضای مجازی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی ربیعی در دومین روز از همایش «بررسی چالش ها و فرصت های فضای مجازی» گفت: متأسفانه در کشور ما سنت شده که پدیده های نوین همواره با نوعی نگاه آسیب شناسانه و نفی انگارانه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، ویدیو در روزهای اول قاچاق بود و به عنوان پدیده ای بود که با آن برخورد می شد. به هر حال ما در مواجهه با پدیده‌ها با نوعی نگاه محتاطانه مواجه می شویم. بحث در مورد فضای مجازی و برخورد صحیح از مسایل بسیار جدی ما است که متأسفانه ما نتوانستیم با پیش بینی جلو برویم و آینده فضای مجازی را پیش بینی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر رفاه افزود: ما باید برای استفاده و نفع ملی از پدیده‌ها برنامه ریزی داشته باشیم و بررسی کنیم که چگونه می‌توان از این فضا ثروت بیشتری برای جامعه خلق کرد. این فضا تحولات شگرفی در زندگی ما ایجاد کرده و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دستخوش تغییر قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: اشتغال در فضای مجازی بحث بسیار جدی برای ما است. ما به دنبال طراحی فعالیت‌هایی در راستای اشتغالزایی در فضای مجازی هستیم. ما باید در آینده برای استفاده بیشتر از فضای مجازی برنامه ریزی داشته باشیم و جدا از بررسی آسیب‌های این فضا به دنبال فواید و فرصت های آن باشیم.

ربیعی افزود: پیام اصلی من این است که مطالعات آینده باید بر این مبنا باشد که چطور می‌توان در فضای مجازی خوشبخت تر بود و ثروت بیشتری برای جامعه خلق کرد.

وزیر رفاه با اشاره به موضوع همایش تصریح کرد: باید بررسی کرد که فرایند شتابان فضای مجازی به کدام سمت خواهد رفت، زیرا برخلاف دنیای واقعی، نمی توان سقفی برای فضای مجازی متصور شد. باید توجه داشت که استفاده افراد از فرایند فضای مجازی هر روز بیشتر می‌شود؛ استفاده از این فضا محدود به هیچ سنی و جنسی نیست و همه روز به روز بیش از پیش با آن درگیر هستند، بنابراین ما باید درک درستی از این پدیده به دست آوریم و چگونگی کاهش سوء مصرف آن را دریابیم.

وی در ادامه گفت: اینکه ما چگونه سهم جامعه ایرانی را از این فضا بیشتر کنیم و چگونه در این فضا بیشتر تأثیر بگذاریم از سؤالات اساسی است که باید به آن پاسخ داده شود. ما باید دریابیم که بهره‌مندی ما در اقتصاد از این فضا چگونه خواهد بود. به تعبیری حرکت در این سمت و سو موجب می‌شود تا کنشگران اقتصادی فرهنگی و دانشگاهی ما در کنار هم بخشی از جامعه آینده خودشان را با واقعیت غیر قابل انکار شتابان تطبیق دهند.

وی افزود: اگر ساختارهای ما با مدل روز مطابق نشود هیچ بهره مندی از فضای مجازی نخواهیم داشت و تنها آثار منفی آن نصیب ما خواهد شد باید ساختارهایمان را برای این تلاطم محیطی آماده شود تا بیشترین بهره را از این فضا ببریم.

ربیعی با اشاره به رونمایی از آخرین کتابش با عنوان «رسانه های نوین و مسایل اجتماعی جدید در ایران» در این مراسم گفت: در این کتاب به بسیاری از موضوعاتی که من دراین همایش به عنوان سوال در مورد مواجهه با فضای مجازی مطرح کردم پاسخ داده شده است و امیدوارم که محورهای بررسی شده در حوزه آثار اجتماعی در این کتاب مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.

آغاز به کار دبیرخانه دایمی همایش فضای مجازی

در ادامه این همایش مجید رضازاده معاون سازمان بهزیستی و دبیر علمی نخستین همایش «بررسی چالش ها و فرصت های فضای مجازی» در سخنانی گفت: با تمامی تلاش هایی که از یکسال گذشته تاکنون صورت گرفته است در مجموع 157 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش فضای مجازی رسیده که از این تعداد 70 مقاله برتر شناسایی و نسخه های کامل آن در اختیار داوران قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تیم داوری مقالات که اعضای برجسته و چهره های علمی و دانشگاهی هستند در نهایت 24 مقاله برتر را شناسایی و معرفی کردند. از میان محورهای 10 گانه ای که پیش بینی شده بود، بیشترین موضوع به بحث فضای مجازی و نهاد خانواده اختصاص یافت که همانطور که مشخص بود مهم‌ترین موضوع و مرتبط ترین موضوع با فعالیت سازمان های برگزار کننده همایش نظیر بهزیستی و بنیاد پیشگیری بود.

رضازاده خاطر نشان کرد: مقالات برتر این همایش به صورت پنل هایی توسط خود محققین برگزار شد و به مانند کارگاه های علمی برگزار شده با استقبال خوبی از سوی دانشجویان و حاضرین در همایش رو به رو شد.

وی از آغاز به کار دبیرخانه دایمی فضای مجازی که با مشارکت سازمان بهزستی و بنیاد پیشگیری و ارتقای سلامت دنیای آینده خبر داد و گفت: دبیر خانه دایمی فضای مجازی امروز رونمایی خواهد شد و کار این دبیرخانه تبدیل مقالات ارسال شده به برنامه و ایجاد ارتباط میان مراکز دانشگاهی و دستگاه ها و موسسات غیر دولتی خواهد بود.

رضازاده گفت: ما در نظر داریم در این دبیرخانه به طور مستمر فضا را رصد کنیم و اتفاقات مهم را در قالب برنامه هایی به دستگاه های اجرایی ارایه دهیم تا به هر ترتیب موجبات برنامه ریزی بهتر مسوولان برای این حوزه فراهم آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha