پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 196564

معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوآنزا را توضیح داد.

این افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق نکنند

سلامت نیوز: معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوآنزا را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: ۵۰ درصد بیماری آنفلوآنزا، مربوط به ویروس آن و نیمی دیگر به ویروس سرماخوردگی مرتبط است. وقتی این واکسن تزریق می‌شود، احتمال ابتلا همچنان وجود دارد، اما در صورت مبتلا شدن به بیماری از میزان سرماخوردگی و شدت بیماری کاسته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، گفت: کسانی که قرار است این واکسن را تزریق کنند، نباید به تخم مرغ حساسیت داشته باشند. احتمال بروز عوارض بسیار نادر عصبی مانند ابتلا به بیماری گیلن‌باره  بعد از تزریق وجود دارد، اما از سال ۶۸ تا ۹۵، تنها یک مورد ابتلای کادر پزشکی به این بیماری دیده شده است. 

وی افزود: ما تزریق واکسن را به  کسانی که دچار بیماری‌های‌ ضعف ایمنی مانند برونشیت مزمن، آسم و دیابت شدید هستند و همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، زنان باردار و همچنین سالمندان توصیه می‌کنیم،  اما برای به افراد سالم و عادی ضرورتی ندارد.

معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،  به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و همچنین کسانی که قصد مراقبت از آنها را دارند توصیه کرد: بیماران در موقع عطسه و سرفه حتما دستمال به همراه داشته باشند یا با آرنج جلوی دهان خود را بگیرند. همچنین باید دو تا سه روز اول را استراحت و در صورت بهبود نیافتن به پزشک مراجعه کنند. در مدت بیماری نیز از فعالیت سنگین و سرد و گرم شدن بپرهیزند.

وی گفت: به طور کلی در بیماری‌های عفونی اگر کسی علایم بالینی سرماخوردگی را داشت، باید از دست دادن با او پرهیز کرد. اگر کسی نیز می‌خواهد از یک بیمار مبتلا پرستاری کند،  باید از ماسک جراحی یک بار مصرف، استفاده کند و حتما بعد از مراقبت از بیمار، دست‌های خود را بشوید. سایر افراد نیز فاصله یک متری خود را از بیماران رعایت کنند. کودکان نیز به آنفلوآنزا زیاد مبتلا می‌شوند ولی عارضه کمتری برای آنها به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha