نماینده یونیسف در ایران گفت: مسیر ایمن سازی به دلایل قومی، سیاسی،‌امنیت دارویی با چالش‌ها و تضادهایی در دنیا روبه رو بوده است.

 پال‌هوس‌هوف در همایش بزرگداشت ایمن سازی كه در تالار امام خمینی(ره) دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، افزود:‌ تلاش‌ها و همكاری‌های بی‌سابقه در 3 منطقه و شركت همزمان بیش از 100 كشور در هفته واكسیناسیون ارزشمند است.

وی گفت: ایمن سازی یكی از مداخلات مؤثر و مقرون به صرفه در عرصه سلامت است كه موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و ناتوانی‌های تضعیف كننده می‌شود و جان میلیون‌ها انسان را در سال نجات می‌دهد.

نماینده یونیسف در ایران اضافه كرد:‌ برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم تعهدی كه رهبران كشورهای جهان در سال 2000 برای كاهش فقر و بهبود توسعه انسانی داشته‌اند و نقش ایمن‌سازی در دستیابی به هدف كاهش مرگ و میر كودكان زیر 5 سال بسیار حیاتی است.

‌هوس‌هوف گفت: 5 سال پیش یونیسف و سازمان جهانی بهداشت چشم‌انداز و برنامه استراتژیك ایمن سازی جهانی را برای دوره 10 ساله منتشر كردند كه این برنامه با تأكید بر حصول اطمینان از دسترسی برابر به واكسیناسیون و ایمن سازی مراحل مختلفی را برای مسئولان اجرای برنامه‌های واكسیناسیون به منظور مشاركت كامل در دستیابی هدف هزاره در كاهش مرگ و میر معین می‌كند.

وی اضافه كرد: پوشش بیشتر، معرفی واكسن‌ها و فن‌آوری‌های جدید، ادغام ایمن سازی با سایر مؤلفه‌های نظام سلامت، ایمن سازی با مفهوم پیامدهای متقابل در سطح جهان و تأمین ظرفیت‌های لازم برای پایش و ارزشیابی از برنامه‌های استراتژیك سازمان جهانی بهداشت است.

نماینده یونیسف در ایران گفت: ‌در كل تاریخ تلاش‌های علمی موجب برداشتن گام‌های خطیری برای كسب دستاوردهای بزرگ و انقلابی در زمینه واكسیناسیون و ایمن سازی شده است اما مسیر ایمن سازی در دنیا به دلایل قومی، سیاسی،‌امنیت دارویی و مذهبی با چالش‌ها و تضادهایی روبه رو بوده است.

وی گفت: یونیسف در سال 1946 بعد از پایان جنگ جهانی دوم به منظور كمك رسانی به كودكان آسیب دیده از جنگ تأسیس شده مأموریت گسترده‌اش را در جهت مدیریت تلاش‌های جهانی برای ریشه‌كنی بیماری‌های عفونی و در حمایت از ایمن سازی به عنوان یك مؤلفه اصلی آغاز كرد.

نماینده یونیسف در ایران اضافه كرد: یونیسف به عنوان یك سازمان جهانی كه در ترویج حقوق كودكان باور دارد كه تمام كودكان صرفنظر از ملیت و از خواستگاهشان باید در برابر بیماری‌های مسری مصون باشد.

‌هوس‌هوف گفت: در 20 سال گذشته وضعیت كودكان ایرانی بهبود چشمگیری یافته است. امروزه ایران در شمار كشورهای موفق در حوزه كشورهای در حال توسعه در زمینه توسعه پوشش خدمات شبكه بهداشت و درمان در مناطق دور افتاده قرار دارد.
وی افزود: همچنین ایران با گسترش برنامه‌های ملی ایمن سازی به عنوان یكی از مؤلفه‌های اصلی مراكز اولیه خدمات بهداشتی درمانی در سال 2009 به پوشش 98 درصدی واكسیناسیون دست یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha