روز گذشته مراسم بزرگداشت سوم آبان، سالروز تصویب قانون بیمه همگانی در سازمان بیمه سلامت با حضور وزیر رفاه، رئیس سازمان بیمه سلامت، ریاست سازمان تأمین اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی در محل بیمه سلامت برگزار شد.

تأمین منابع، پاشنه آشیل طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: روز گذشته مراسم بزرگداشت سوم آبان، سالروز تصویب قانون بیمه همگانی در سازمان بیمه سلامت با حضور وزیر رفاه، رئیس سازمان بیمه سلامت، ریاست سازمان تأمین اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی در محل بیمه سلامت برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، در این مراسم، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه سازمان را با مشکلات بسیاری تحویل گرفتیم، گفت: «در دولت قبل تنها در سه پرونده، حجم سوءاستفاده ٩٠٠ میلیارد تومان بود». سیدتقی نوربخش افزود: «به‌عنوان‌مثال فردی در دوره قبل زمینی متعلق به سازمان را به ارزش ٢٠٠ میلیارد تومان به مبلغ ٩ میلیارد تومان خریده بود و دو سال بعد، ٢٠٠ میلیارد تومان معامله کرد. تنها در سه پرونده، حجم سوءاستفاده ٩٠٠ میلیارد تومان بود». وی با اشاره به وضعیت سلامت در سال ٩٢ و در زمان تحویل دولت از سوی دکتر روحانی گفت: «طبق اعلام وزیر بهداشت وقت، ٥٦ درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شد و این رقم برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به ٦٥ درصد می‌رسید».

طبق اعلام وزیر بهداشت وقت، در سال ٥٦ درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شد و این رقم برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به ٦٥ درصد می‌رسید. در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است که هزینه‌های خانمان‌سوز نباید بیش از یک‌درصد باشد درحالی‌که در دوره قبل به هفت درصد رسیده بود و اگر مردم به بیماری جدی مبتلا می‌شدند از دهک‌های میانی به سه دهک پایین سقوط می‌کردند. خرید تجهیزات و لوازم از بیرون بیمارستان هم حکایت خود را داشت».

وی تصریح کرد: «بیمارستان‌های خوب تأمین اجتماعی تنها در تهران متمرکز نشده‌اند. همچنین اکثر بیمارستان‌های افتتاح‌شده جدید در این دولت در مناطق محروم و دورافتاده هستند که بیمارستان‌های ایلام، عسلویه و دزفول از این جمله‌اند».


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره خرید خدمت در بخش درمان نیز گفت: «طرح تحول سلامت باید مستمر و پایدار باشد و هر تهدیدی، چه به‌لحاظ ساختار و منابع به ضرر طرح است. ما در منابع و مصارف چالش داریم و راه‌حل را کنترل مصارف می‌دانیم. چه‌بسا اگر پولدار هم باشیم، حق اسراف در منابع به‌خصوص در بخش درمان را نداریم».


همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پیش‌بینی کسری بودجه هفت‌هزار میلیاردتومانی در سال ۹۶ اظهار کرد: امیدواریم با طرح انتشار اوراق که از دو هفته آینده قول عملیاتی‌شدن آن در فاز اول به میزان دوهزار میلیارد تومان داده شده و در حال انجام است، بتوانیم بخشی از بدهی‌های خود را با مراکز درمانی تسویه کنیم. در سال ۹۳ با ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی و هزارو ٤٧٠ میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شدیم». پاشا با بیان اینکه پیش‌بینی بودجه‌ای ما در سال ۹۴، ۱۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، در‌حالی‌که عملکرد بودجه‌ای ما ۱۲‌هزار‌و ‌۷۰۰ میلیارد تومان شد، افزود: «در این شرایط منابع مصوب ما ٩هزار میلیارد تومان تعیین شد که چالش ایجاد کرد و با کسری سه‌هزارو ٦٠٠ میلیاردتومانی مواجه شدیم و با محاسبه بدهی‌های سنواتی ما به کسری پنج‌هزارو ٧٠٠ میلیارد تومان رسید». در ادامه این نشست خبری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرصت تعیین‌شده برای مراجعه به سامانه خدمات رفاهی و انتخاب یک سازمان بیمه‌گر از سوی اشخاصی که دو یا چند دفترچه بیمه دارند، گفت: «اگر اشخاص ثبت‌نام نکنند، به انتخاب خودمان یکی از بیمه‌ها را انتخاب می‌کنیم».

احمد میدری افزود: «آن دسته افرادی که دارای دو یا چند دفترچه بیمه هستند، تا آخر آبان‌ماه فرصت دارند به سامانه خدمات رفاهی وزارت رفاه مراجعه و سازمان بیمه‌گر خود را انتخاب کنند». وی با بیان اینکه از ١٦٠ هزار بیمار خاص، ٩هزار نفر آنها دارای دو تا سه دفترچه هستند، گفت: «کسانی که ثبت‌نام نکنند، ما به انتخاب خودمان یکی از سازمان‌های بیمه‌گر را انتخاب می‌کنیم. به بیمه‌ها براساس کد ملی افراد که در این سامانه ثبت شده یارانه داده می‌شود که ماهی دو میلیون تومان به ازای هر نفر است. پرونده‌هایی داشتیم که در جریان تجزیه‌وتحلیل‌ها به آنها رسیده‌ایم و بسیار عجیب هستند؛ به‌عنوان‌مثال تجویز ٣٠ میلیارد تومان دارو را برای افراد داشته‌ایم یا اشخاصی را داشته‌ایم که ٢٣ هزار ویزیت در یک سال در سازمان بیمه سلامت انجام داده‌اند یا به‌عنوان‌مثال شخصی را داریم که در حوزه نازایی ١٥٠ بار از یک دارو در سال استفاده کرده است یا شخصی که در یک بیمارستان چهار بار متوالی یک دارو را گرفته که شاید نیاز به مصرف آن یک‌ بار در ماه باشد».


معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ٢٠٠ میلیون نسخه در سازمان بیمه سلامت جمع می‌شود که تجزیه‌وتحلیل آن کار پیچیده‌ای است، گفت: از یک‌میلیون و ٢٠٠ هزار نفری که اطلاعاتشان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است، سه درصد، ٥٠ درصد بار هزینه‌ها را ایجاد کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده احتمال سوءاستفاده است. این بانک اطلاعاتی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به ما کمک بسیاری می‌کند تا مصارف را به صورت دقیق کنترل کنیم.
میدری به اقدام مشترک دیگری با بخش حقوقی سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: کار دیگری در دست بررسی و انجام است که به توانمندسازی بیمه‌شدگان اشاره دارد. مشکل بیماری و قصور پزشکی مرحوم کیارستمی چندوقت پیش به یک بحث ملی تبدیل شد. نمی‌خواهیم بگوییم پزشک تقصیرکار بوده یا نه، مراجع این موضوع را بررسی کردند، اما اگر در حوزه‌های تخصصی چون حوزه درمان مشاوره‌های تخصصی انجام شود، کمک بسیاری خواهد کرد. راه روشنی برای احقاق حق کسانی که با مشکل پزشکی روبه‌رو می‌شوند وجود ندارد و سازمان بیمه سلامت در راستای حل این مشکل طرح توانمندسازی بیمه‌شدگانش را دنبال می‌کند که امیدواریم نهادینه شود و اثرگذار باشد. در ادامه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه بیمه‌ها جزء جدایی‌ناپذیر سیاست‌های رفاهی هستند گفت: «تأمین‌نشدن منابع، پاشنه آشیل طرح تحول سلامت است نه بیمه‌ها».


علی ربیعی با اشاره به جمعیت پوشش بیمه سلامت همگانی اظهار کرد: «طبق آمار ٨٣,٥ درصد افراد بیمه‌شده در طرح بیمه همگانی در حول‌وحوش فقر مطلق بودند. در کنار دستاورد بیمه ١٠ میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه، ارتقای سطح یک بیمه روستایی برای ٢٢ میلیون بیمه‌شده روستایی نیز محقق شد و سرانه ٢١ هزار تومانی بیمه روستایی امروز به ١٠٧هزار و ٥٠٠ تومان رسیده است و در سطح دو و سه بیمه روستایی ٦٠ تا ٧٠ درصد افزایش را شاهدیم. ادامه طرح تحول باید از مسیر بیمه‌ها بگذرد؛ آنچه در زندگی مردم اثرگذار است ارتقای سرانه درمان است و معتقدم برگشت به تمام الزامات برنامه پنجم توسعه که نظام ارجاع از جمله آنهاست، مسیری است که باید در آینده هم آن را دنبال کنیم. ربیعی با بیان اینکه رهبری در اصول برنامه ششم توسعه بر یکپارچگی بیمه‌های اجتماعی و درمان تاکید کرده‌اند گفت: «رمز موفقیت خود را در این می‌دانیم که براساس آزمونی وسیع، بیمه عده‌ای را که نیازمند هستند به‌صورت رایگان ادامه دهیم». دکتر ربیعی در پایان این مراسم در گفت‌وگوی اختصاصی با «شرق» با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ٤٠ میلیون نفر از مردم زیر پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: «ما یک مقدار دچار هم‌پوشانی شدیم که آن را استخراج کردیم، اكنون ٣٢ میلیون نفر نیز زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، که پنج میلیون از بیمه روستایی هم با بیمه تأمین اجتماعی هم‌پوشانی داشت و افراد دو دفترچه داشتند.

او در پاسخ به این سؤال خبرنگار «شرق» درباره چالش‌های وزارت تعاون و وزارت بهداشت درباره بیمه سلامت و تجمیع بیمه و اینکه آیا درحال‌حاضر این تجمیع را می‌توان انجام داد، بیان كرد: «درحال‌حاضر برای اینکه ما بتوانیم منابع بیمه را تجمیع کنیم، یک‌سری پیش‌نیاز وجود دارد و من بیش از یک سال است که این پیش‌نیازها را مطرح می‌کنم؛ اول باید دفترچه بیمه همگانی اجباری شود، من سه بار این طرح را به هیأت وزیران برده‌ام و این طرح برگشته؛ اما باز در کمیسیون اجتماعی است و یکشنبه آینده در دستور جلسه خواهد بود؛ در واقع همه ایرانیان باید ملزم به داشتن دفترچه بیمه شوند. گام دیگر این است که ورودی‌ها را با خروجی‌ها متناسب کنیم؛ یعنی کارگری که درحال‌حاضر سهمی که کارفرما برای بیمه او پرداخت می‌کند بخشی از حقوق وی است، باید به این توجه کنیم، اكنون من جاهایی را سراغ دارم که به کارگر توصیه می‌کنند شما سمت بیمه سلامت برو و از من بیمه درمانی نگیر و آن سهم را به‌نوعی به تو برمی‌گردانم و یکی از خطراتی كه باعث می‌شود بیمه‌ها را از بیمه اجتماعی جدا کنیم همین بحث است؛ ما باید برای میزانی که کارگر و کارمند به بیمه می‌آورند، میزانی که افراد غیرشاغل به بیمه می‌آورند و میزانی که دولت می‌دهد، یک ورودی یکسان داشته باشد تا بتوانیم خروجی خدمات یکسان بدهیم. بگذارید کمی مسئله را باز كنم؛ برنامه‌ای که دولت داده براساس تفکیک است، لایحه‌ای هم که به مجلس فرستاده شده، وضع موجود است، این موضوع در مجلس مطرح می‌شود. ما موضع بیمه‌ها را خودمان ذیل وزارت رفاه بررسی می‌کنیم؛ یعنی بیمه را بخشی از سیاست رفاهی می‌بینیم؛ اما برخی از نمایندگان محترم، به‌ویژه اعضای کمیسیون بهداشت ممکن است نظرشان به انتقال باشد؛ ولی دولت وضع موجود را تأیید کرده. بحث دیگر این است که من فکر می‌کنم برنامه پنجم در حوزه سلامت برنامه‌ای بسیار خوب و مترقی است، تجمیع هم در برنامه پنجم پیش‌بینی شده و چند الزام دارد؛ اول اینکه در سطح‌بندی و نظام ارجاع وجود دارد و در تعریف راهنمای بالینی هست، شما بعد از اینها تجمیع کن و سپس خرید راهبردی را هم انجام بده، قطعا وضع ما بهتر خواهد شد».

او همچنین در پاسخ به این سؤال که دیدگاه شخصی شما درباره بیمه سلامت چیست، بیان كرد: «من خود به تجربه دنیا اعتقاد دارم، تجربه دنیا بر تفکیک است، تمام کشورهای دنیا نظام ارجاع و نظام سطح‌بندی را داشته‌اند و ما همه اینها را باید اجرا کنیم؛ بنابراین بیمه‌ها در دنیا قدرتمند خرید کردند، در واقع خرید راهبردی کردند. باید نظام بیمه‌ها قدرتمند شود و پول به بیمه‌ها برسد تا زندگی مردم را تغییر دهد. ما از داخل بیمه‌ها باید ریسک خطر را کمتر کنیم، این مسیری است که دنیا رفته؛ اتفاقا من می‌گویم شرط تجارب جهانی و شرط عقلانی، بر جدایی خریدار و فروشنده حکم می‌کند. هم اینکه سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، اصل را بر تفکیک قرار داده است و به‌تازگی نیز مطابق استفساری که از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌ایم، نظریه ما تأیید شد و اصل بر تفکیک اعلام شد».

ربیعی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا با این نظر موافق هستید که مشکلات فعلی و ازدیاد خطاهای پزشکی در نظام سلامت حاصل بیمه سلامت است، گفت: «اتفاقا برعکس است و اگر بیمه‌ها جدا باشد، می‌تواند جلوی بلبشو را بگیرد. البته من اصلا با وجود مشکل در نظام سلامت کشور موافق نیستم . شما دلیل را درست می‌گویید، اما نتیجه غلط گرفته می‌شود. ما هرجا بیمه قوی و مستقل داشته باشیم، می‌توانیم جلوی بی‌نظمی را بگیریم».

وی با اشاره به قول داده‌شده درباره  زیر پوشش قرارگرفتن ٥٠٠ هزار اتباع افغانستانی برای بیمه سلامت، افزود: «بخش‌هایی را که تأمین اعتبار شده‌اند؛ زیر پوشش قرار دادیم. من درحال‌حاضر آمار دقیق ندارم؛ اما درباره بخش‌هایی که تأمین اعتبار شد، ما حتی با چشم‌پوشی بسیار آنها را زیر پوشش بیمه قرار دادیم». او در پاسخ به این سؤال که شما در سخنرانی اخیر خود گفته‌اید سال آینده به ١١ میلیون نفر در زمینه فقر غذایی کمک خواهیم کرد، چرا در کشور ما باید ۱۱ میلیون نفر یعنی بیشتر از ۱۵ درصد جمعیت مشکل فقر غذایی داشته باشند، گفت: «من سیاست‌ها را اعلام کردم و گفتم برای مقابله با فقر غذایی یا نرسیدن به فقر غذایی، برنامه خواهیم داشت، مثل اینکه ما بگوییم برای اینکه افراد به دام فقر نیفتند، به آنها خانه خواهیم داد؛ این راه‌حل ما برای جلوگیری از فقر غذایی است و صحبت‌های من بد منتقل شد». ربیعی همچنین در پاسخ به این سؤال که وضعیت بیمه معتادان به کجا رسید، خاطرنشان کرد: «فکر کنم ما فقط برای یک سال برای بودجه به مشکل برخوردیم. اما سال دوم و سوم این بیمه به صورت کامل انجام شد و در سال جاری نیز انجام می‌شود».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پایان در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی باعث شد جرقه‌های ایجاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با وجود مخالفت‌های اولیه شما شکل بگیرد، افزود: «ما انجمن را راه انداختیم و از ابتدا هم موافق راه‌اندازی انجمن بودم. هیچ‌گاه مخالفتی در کار نبود. ما با دوستان گفت‌وگو کردیم و وقتی موانع را توضیح دادم، متوجه شدند موانع این کار چیست. من مؤسس اولین انجمن بودم و رئیس اولین مجمع انجمن صنفی هستم. من آینده این انجمن را روشن می‌بینم و همه نوع حمایتی در راستای احیای آن خواهم کرد. من با همه توان جلو می‌روم و سعی می‌کنم بعد از شکل‌گیری انجمن بحث تعاونی مسکن را پیش ببرم؛ بیمه خبرنگاران را جلو ببرم. سعی می‌کنیم از خدماتی که روزنامه‌نگاران به جامعه می‌کنند، تقدیر کنیم. من با همه توان در جهت احیای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حرکت خواهم کرد و تمام توان خود را به کار خواهم بست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha