در حالی که یک سال پیش ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توقف کامل برداشت چوب از جنگل‌های کشور خبر داده بود، هنوز هم قطع درختان در بخشی از جنگل‌های گرگان ادامه دارد. در هفته‌ای که گذشت تعدادی از فعالان محیط‌زیست به همراه بخشی از مردم «آهنگر محله» گرگان نسبت به قطع و تخریب درختان جنگل «سمارود» اعتراض کردند.

سلامت نیوز: در حالی که یک سال پیش ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توقف کامل برداشت چوب از جنگل‌های کشور خبر داده بود، هنوز هم قطع درختان در بخشی از جنگل‌های گرگان ادامه دارد. در هفته‌ای که گذشت تعدادی از فعالان محیط‌زیست به همراه بخشی از مردم «آهنگر محله» گرگان نسبت به قطع و تخریب درختان جنگل «سمارود» اعتراض کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اگرچه فعالان محیط‌زیست معتقدند فرد بهره‌بردار ادعا دارد این کار را با مجوز قانونی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان انجام می‌دهد، مسئولان این اداره معتقدند چنین چیزی صحت ندارد و اگر هم درست باشد، مجوز آن پیش از ممنوع شدن تخریب جنگل‌ها صادر شده است. تمامی اتفاقات در شرایطی است که قطع درختان به موجب قانون جرم محسوب می‌شود.

 قطع درختان با 400 میلیون
یکی از فعالان محیط‌زیست استان گرگان، درباره این خبر به «فرهیختگان» می‌گوید: «بهره‌بردار مدعی است اجازه بهره‌برداری از این بخش جنگلی را در مزایده‌ای که از سوی اداره منابع طبیعی استان برگزار شده کسب کرده و در ازای پرداخت مبلغ 400 میلیون تومان به این اداره به صورت قانونی این کار را انجام می‌دهد.» او با بیان اینکه قطع این درختان آسیب فراوانی به روستاهای مجاور وارد می‌کند، ادامه می‌دهد: «در سال‌های پیش در این مسیر سیل‌های بسیاری جاری شد و خسارات جانی و مالی بسیاری را به روستاییان و کشاورزان وارد کرد. گرچه مسئولان استانی معتقدند قطع این درختان هزینه بسیاری دارد و با وجود اینکه مدت‌هاست اعلام می‌شود قطع درختان غیرمجاز است، باز هم شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.»

 قطع در راستای مصوبه سال 1392
اظهارات این فعال محیط‌زیست و همچنین تصاویر منتشرشده از این اتفاق، در حالی است که ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان معتقد است این اتفاق و تصاویر منتشرشده برای سال 1392 بوده و در سال‌های اخیر هیچ درختی از جنگل‌های استان قطع نشده است. قزلسفلو پیش از این بیان کرده بود درختان قطع شده آسیب دیده بودند و قطع آنها با رعایت مصوبه 16 دی سال 92 هیات دولت درخصوص برنامه بهینه‌سازی پایش، حفظ، بهره‌برداری و مدیریت جنگل‌های شمال انجام شده است.
او درباره این موضوع به «فرهیختگان» می‌گوید: «تا پیش از این مزایده‌هایی برای بهره‌برداری از جنگل‌ها برگزار می‌شد، اما در سال‌های اخیر هیچ مزایده‌ای برگزار نکردیم. اگر هم تخریبی صورت می‌گیرد با مجوز‌هایی است که از قبل صادر شده است.»

 دولت لایحه بدهد، تخریب نمی‌کنیم
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان معتقد است درباره ممنوعیت قطع درختان که سال گذشته از سوی قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها اعلام شد، هنوز هیچ مصوبه‌ای به اداره کل منابع طبیعی ارسال نشده و بیان می‌کند: «آخرین مصوبه‌ای که به این اداره کل صادر شده به تاریخ 16 دی 1392 برمی‌گردد و پس از آن هیچ نامه رسمی از سوی هیچ نهادی به این اداره ارسال نشده است.»
قزلسفلو ادامه می‌دهد: «توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، نیازمند ارائه لایحه از سوی دولت و تصویب قوانین جدید از سوی مجلس شورای اسلامی است و از آن به‌طور قطع تغییرات لازم اعمال می‌شود و مجوز طرح‌های قدیمی هم باطل می‌شود.»

 برخورد جدی محیط‌زیست با متخلفان
با وجود این، اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان اعلام کرد این موضوع از سوی محیط‌زیست در حال پیگیری است و نتایج آن هفته آینده اعلام می‌شود. مهاجر می‌گوید: «با متخلفان در این زمینه حتی اگر سازمان‌های دولتی هم باشند، برخورد می‌کنیم و مقابل چنین اتفاقاتی می‌ایستیم.»
تمامی این اتفاقات در حالی است که علاوه‌بر خبر ممنوعیت قطع درختان که سال گذشته اعلام شد، قوانینی در این زمینه از دیرباز وجود داشته است. دوم شهریور سال 1310 هیات وزیران وقت، قانونی را به تصویب رساندند که به موجب آن قطع درختان جنگلی به هر بهانه‌ای ممنوع شد. در خبری که همان سال درباره این قانون منتشر شد، آمده بود: «هیات وزرا تصویب کردند که اولا قطع اشجار جنگلی چه متعلق به دولت و چه متعلق به اشخاص باشد، باید از لحاظ فنی با اجازه اداره‌کل فلاحت باشد و فقط اشجاری که دارای علامت مخصوص باشند، قابل قطع خواهند بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha