چه زمان خوبی بود، زمانی که مردم برای استفاده از لبنیات نگران انواع و اقسام مشکلات موجود در آن نبودند و به راحتی از شیر، دوغ، ماست و پنیرهای سنتی استفاده می کردند و تنها چند کارخانه محدود برای تولید محصولات پاستوریزه وجود داشت.

ضرورت یا سلامت؛ کدامیک اولویت است؟

سلامت نیوز: چه زمان خوبی بود، زمانی که مردم برای استفاده از لبنیات نگران انواع و اقسام مشکلات موجود در آن نبودند و به راحتی از شیر، دوغ، ماست و پنیرهای سنتی استفاده می کردند و تنها چند کارخانه محدود برای تولید محصولات پاستوریزه وجود داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نسیم اقتصاد، آن زمان هیچ کس نگران وجود انواع امراض در این محصولات نبود اما کم کم به دلیل افزایش جمعیت همه چیز از حالت سنتی خارج و تبدیل به کارخانه های عظیم تولیدی شد که کسی از مواد اولیه آن خبر درستی ندارد و اکنون نیز انواع صحبت‌ها از حضور روغن مضرری برای بدن انسان در این محصولات به میان آمده است.

در سال‌های اخیر روایت‌های مختلفی از حضور روغن پالم در لبنیات کشور به گوش رسید که در مقطعی از زمان باعث شد تا بسیاری از مردم از مصرف لبنیات دوری کنند به حدی که کارخانه‌هایی که به تولید این محصولات می‌پرداختند، تمام تلاش خود را برای اثبات حقانیت و عدم استفاده از این روغن در محصولات خود انجام دادند.

در این مدت زمانی از مشکلاتی که این روغن برای بدن انسان بوجود می‌آورد، بسیار سخن گفته شد و مردم نسبت به اخبار مربوط به این روغن بسیار حساس شدند به گونه‌ای که پس از گذشت تقریبا 2 سال از این موضوع همچنان نسبت به آن حساسیت خاصی نشان می‌دهند.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در نیمه اول امسال، حدود ۱۷۹ تن معادل ۱۷۹ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۱۰۸ کیلوگرم روغن پالم به ارزش دلاری ۱۲۵ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۳۹ دلار وارد کشور شده که روند افزایشی ورود آن به کشور را نشان می‌دهد.

اما در این مورد سید حسن هاشمی وزیر بهداشت کشور انتشار اخبار مربوط به واردات روغن پالم را مغرضانه دانست و گفت: واردات روغن پالم در سال های ۹۱ و ۹۲ بیش از ۷۵۰ هزار تن بوده و با برنامه ریزی های انجام شده با کاهشی حدود ۴۰ درصد، در سال ۹۳ به حدود ۴۲۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه پیگیری های وزارت بهداشت موجب حذف روغن پالم از لبنیات کشور شد، عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۹۵ نیز این روند کاهشی ادامه داشت و واردات این روغن در این مدت به ۱۸۰ هزار تن رسیده است.

در راستای خبرهای منفی درباره این روغن، حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو معتقد است که برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند، این درحالیست که در سایر فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و... استفاده از پالم ممنوع است.

او درباره اقداماتی که از سوی سازمان غذا و دارو جهت بهبود تغذیه مردم و حذف روغن پالم انجام شد، گفت: یکی از عیوب در لبنیات این بود که خامه شیر را بر می‌داشتند و به جای آن پالم اضافه می‌کردند، چرا که پالم بسیار کم قیمت‌تر است. در این زمینه با اقدام سازمان غذا و دارو این موضوع حل شد و دیگر کسی این کار را انجام نمی‌دهد، چون هم نظارت‌ها در این زمینه شدت گرفت و هم برای پالم تعرفه گذاشتند تا دیگر اینقدر ارزان قیمت نباشد که همه تمایل داشته باشند از آن در لبنیات استفاده کنند.

به گفته او برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند، به عنوان مثال برای روکش بستنی لازم است مقداری پالم به آن اضافه شو، وگرنه بستنی اصطلاحاً می‌ریزد.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که پالم سم نیست، بلکه روغنی است که از هسته خرما گرفته می‌شود، ادامه داد: از آنجایی که اسید چرب اشباع آن بسیار بالاست، اگر کسی زیاد آن را مصرف کند و تحرک هم نداشته باشد، این اسیدچرب نمی‌سوزد و در نهایت مصرف بی‌رویه آن منجر به رسوبش در بدن می‌شود.

رستگار تاکید کرد که مصرف روغن پالم در روغن سرخ‌کردنی چه بخواهیم چه نخواهیم لازم است چراکه روغنی که اسیدچرب اشباع نداشته باشد، در حرارت‌های بالا می‌شکند و رادیکال‌های آزاد آن برای بدن مضر هستند. بنابراین باید در آن یک روغن مقاوم وجود داشته باشد و پالم همان روغن مقاوم است.

بر این اساس باید گفت که نزدیک به ۵ نوع روغن پالم خوراکی وجود دارد که برخی از آنها بسیار گران هستند و در کشورهای اندونزی و مالزی تولید می‌شود.

همچنین ۳۴ درصد روغن مصرفی کشورهای جهان منشاء پالم دارد اما در برخی از کشورها میزان مصرف آن 5 درصد و در برخی دیگر تا 90 درصد می‌رسد.

لاز به ذکر است که میزان مصرف ایران از این روغن بنا به گفته ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت تا قبل از اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت حدود ۵۰ درصد بود.

به گفته او روغن پالم دارای اسیدهای چرب اشباع با ویژگی های مثبت و منفی است. از همین رو، از سال ۹۳ واردات این روغن به شدت کاهش پیدا کرده است به طوری که در سال های ۹۳ و ۹۴ حدود ۴۰۰ هزار تن واردات داشتیم، اما در سال های ۹۱ و ۹۲ حدود ۷۵۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور شده بود.

 حریرچی تاکید کرد که در سال ۹۵ نیز تعرفه گمرکی روغن پالم از ۱۰ درصد به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده که انتظار می رود واردات آن کاهش یابد.

حریرچی درباره سیاست‌های وزارت بهداشت  در این باره می‌گوید: از اول هم معتقد به حذف کامل روغن پالم نبوده‌ایم.

در این راستا حسن روحانی رئیس جمهور کشور در سخنرانی خود در سفر به مالزی اعلام کرده بود که ما منتظر هیات مالزیایی برای سفر به ایران هستیم تا در مورد وضعیت روغن پالم توضیح بدهند.

و حالا با حضور این هیات منتظر پاسخگویی آنها در این باره هستیم چراکه اکنون این هیات در ایران حضور دارند و در این راستا مصطفی محمد وزیر تجارت مالزی با اشاره به اینکه قصد تاسیس دفتر مخصوص صادرات پالم به ایران را دارند حجت را تمام کرد.

او در همایش مشترک ایران و مالزی با اشاره به اینکه ما معتقدیم که روغن پالم سالم است و استانداردهای لازم را دارد، گفت: ما امکان صادرات این روغن را به کشور ایران داریم.

وزیر تجارت مالزی همچنین تاکید کرد که ما به شما اطمینان می دهیم که روغن پالم برای سلامتی ضرری ندارد.

اما سوال اینجاست که گفتن چنین سخنانی از زبان وزیر کشور صادر کننده می‌تواند دلیلی بر اثبات این ادعا باشد یا خیر؟

در این راستا وزیر تجارت مالزی به برگزاری سمینار «پالم اویل» اشاره و عنوان کرد که در این همایش اطلاعات بیشتری در این زمینه به تجار ایرانی خواهد داد که با برگزاری این همایش نیز اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha