دبیر اجرایی پانزدهمین دوره کنگره سراسری مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران، یکی از مباحث جدید مطرح شده در کنگره امسال را بررسی نقش ژنتیک در درمان سرطان عنوان و تصریح کرد: شناخت نوع ژنتیک بیمار می تواند در درمان سرطان بسیار نقش آفرین باشد

شناخت نوع ژنتیک در درمان سرطان موثر است

سلامت نیوز: دبیر اجرایی پانزدهمین دوره کنگره سراسری مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران، یکی از مباحث جدید مطرح شده در کنگره امسال را بررسی نقش ژنتیک در درمان سرطان عنوان و تصریح کرد: شناخت نوع ژنتیک بیمار می تواند در درمان سرطان بسیار نقش آفرین باشد

دکتر مرجان یغمایی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به این که در حال حاضر می توان هر سرطانی را براساس ژنتیک ارزیابی کرد، ادامه داد: به عنوان مثال عنوان می شود که یک سرطان از یک نوع خاص تغییر ژنتیک برخوردار است و شاید تنها به یک داروی خاص نیز جواب دهد.
این متخصص ژنتیک ادامه داد: طبق این روش، داروی تجویزی برای بیمار تنها سلول های سرطانی را که دارای ژنتیک خاص می باشد، مهار می کند و به سایر سلول های سالم آسیب نمی رساند و به عبارتی درمان هدف گیری شده است.
وی همچنین در باره کنگره سراسری مدیکال انکولوژی و هماتولوژی گفت : در این کنگره مباحثی همچون نقش ژنتیک در بروز سرطان و همچنین پاسخ مثبت شیمی درمانی برای برخی سرطان ها از همان ابتدای درمان و برعکس مقاومت برخی سرطان ها به شیمی درمانی و این که روش های دارودرمانی یا شیمی درمانی و جراحی هرکدام در بهبود بیماران سرطانی چه نقشی می توانند داشته باشند، مطرح است. 
پانزدهمین دوره کنگره سراسری مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران تا 7 آبان ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران در حال برگزاری است. 
یغمایی که موضوع سخنرانی او نقش ژنتیک در درمان سرطان معده است ، با بیان این که در حال حاضر همه سرطان ها را براساس علم ژنتیک به زیررده های مختلف تقسیم بندی می کنند، افزود: بقای هر زیررده، نوع درمان و حتی پیش آگهی آن با یک زیررده دیگر متفاوت است.
وی که در حاشیه پانزدهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالیانه پرستاری سرطان با حضور جمعی از متخصصان خون و جراحی سرطان جراحی کلیه و مجاری ادرار، جراحی زنان گوارش، ریه، پاتولوژی، رادیولوژی با خبرنگار ایرنا گفت وگو می کرد با بیان این که مباحث امسال کنگره جدید مطرح شده است، گفت: سرطان ها به خصوص سرطان معده، روده و سینه می توانند بر اساس ژنتیک به زیررده های مختلف تقسیم بندی و هر زیررده نیز با توجه به نوع ژنتیک شامل یک درمان اختصاصی خواهد شد.
وی گفت: بر اساس مباحث مطروحه یکسری زیررده ها وجود دارند که به لحاظ ژنتیکی ممکن است خیلی سریع عود کند و در برخی زیررده ها نیز بیمار ممکن است به شیمی درمانی مقاومت نشان دهد و در برخی، بقای بیمار خیلی کوتاه است.
دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالیانه پرستاری ادامه داد: بر این اساس پزشک هنگامی که در ابتدای کار ژنتیک بیمار را مشخص کند، می تواند بر اساس آن یک برنامه درمانی طراحی کرده و به صورت کامل نوع درمان به وسیله دارو یا شیمی درمانی را مشخص کند.
یغمایی آگاهی از تازه های علمی و انتقال یافته های جدید در حوزه انکولوژی و هماتولوژی را از اهداف اصلی برگزاری این همایش که به صورت سالانه برگزار می شود، عنوان کرد. 
وی با اشاره به طراحی نشست های تخصصی در حین برگزاری کنگره گفت: استادان مختلف شامل متخصصان خون و انکولوژی، رادیولوژیست ها، استادان پزشکی هسته ای و متخصصان پاتولوژی و جراحانی که در سرطان های مختلف از جمله سینه، روده و خون تخصص دارند، با یکدیگر به تبادل نظر می پردازند. 
این متخصص ژنتیک همچنین توضیح داد که بر اساس تصمیم کمیته اجرایی پانزدهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالیانه پرستاری، از بین 60 مقاله ارائه شده به این همایش که 40 مقاله آن مربوط به حوزه پرستاری است، تعداد 6 مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد. 
یغمایی با اشاره به این که بخشی از مقالات به صورت شفاهی و برخی نیز به صورت پوستر ارائه می شود، افزود: در این کنگره مطالب علمی در خلال ارایه سخنرانی ها، مقالات مروری ، اوریجینال پزشکی و پرستاری، بخش پوستر و کارگاه های مرتبط در سالن های اصلی و جنبی به علاقه مندان ارایه خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha